Kom, følg med meg 2024
21.–27 oktober: “Det kunne ikke være noe lykkeligere folk.” 3 Nephi 27‒4 Nephi


“21.–27. oktober: ‘Det kunne ikke være noe lykkeligere folk.’ 3 Nephi 27–4 Nephi” , Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“21.–27. oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Den oppstandne Jesus underviser folk

21.–27 oktober: “Det kunne ikke være noe lykkeligere folk”

3 Nephi 274 Nephi

Jesu Kristi læresetninger er mye mer enn en vakker filosofi som vi kan tenke på. De er ment å inspirere oss til å bli ham lik. 4 Nephi viser hvor fullstendig Frelserens evangelium kan forandre mennesker. Etter Jesu korte tjenestegjerning tok århundrer med strid mellom nephittene og lamanittene slutt. To nasjoner som var kjent for splid og stolthet ble “ett, Kristi barn” (4 Nephi 1:17), og de begynte å ha “alle ting felles” (4 Nephi 1:3). “Guds kjærlighet … bodde i menneskenes hjerter” og “det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk blant alle mennesker skapt ved Guds hånd” (4 Nephi 1:15–16). Slik forandret Frelserens læresetninger nephittene og lamanittene. Hvordan forandrer de deg?

Forslag til læring hjemme og i kirken

3 Nephi 27:1–12

Jesu Kristi Kirke kalles ved hans navn.

Etter hvert som Frelserens disipler begynte å etablere Hans kirke rundt omkring i landet, meldte et spørsmål seg som for noen kan virke som en ubetydelig detalj – hva skulle Kirkens navn være? (se 3 Nephi 27:1–3). Hva lærer du fra Frelserens svar i 3 Nephi 27:4–12 om betydningen av dette navnet?

Herren åpenbarte navnet på sin kirke i dag (se Lære og pakter 115:4). Grunn på hvert ord i dette navnet. Hvordan hjelper disse ordene oss til å vite hvem vi er, hva vi tror og hvordan vi skulle oppføre oss?

Se også Russell M. Nelson: “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 87–89; “Jesus Christ Declares the Name of His Church and His Doctrine” [Jesus Kristus erklærer sin kirkes navn og sin lære] (video), Evangeliebibliotek.

3 Nephi 27:10–22

Jesu Kristi Kirke er bygget på hans evangelium.

Etter å ha forklart at hans kirke må være “bygget på [hans] evangelium” (3 Nephi 27:10), beskrev Frelseren hva hans evangelium er. Hvordan vil du sammenfatte det han sa i 3 Nephi 27:13–22? Basert på denne definisjonen, hva betyr det for Kirken – og for deg – å bli bygget på hans evangelium?

Skriv ned det du lærer. Legg merke til hva Frelseren underviste sine disipler i 3 Nephi 27:23–26. Hvorfor er det viktig å føre en opptegnelse over åndelige opplevelser? Hva føler du deg inspirert til å skrive ned når du har studert Frelserens tjenestegjerning i 3 Nephi?

3 Nephi 28:1–11

“Hva ønsker dere?”

Hva ville du sagt hvis Frelseren spurte deg, som han spurte sine disipler, “Hva ønsker dere av meg?” (3 Nephi 28:1). Tenk på dette spørsmålet når du leser 3 Nephi 28:1–11. Hva lærer du om ønskene i disiplenes hjerter fra deres svar på hans spørsmål? Hvordan forandrer dine ønsker seg når du etterlever Jesu Kristi evangelium?

Salmer uttrykker ofte inderlige ønsker – “Mer hellighet gi meg” er et godt eksempel (Salmer, nr. 79). Vurder å finne en salme som gjenspeiler dine ønsker.

3 Nephi 29–30

Mormons bok er et tegn på at Guds verk i de siste dager blir oppfylt.

Tenk på tegn som lar deg vite at noe vil skje. Hvordan vet du for eksempel at regn kommer eller årstidene forandrer seg? Hva sier 3 Nephi 29:1–3 om hvordan du vet at Guds verk med å samle sitt folk “allerede begynner å gå i oppfyllelse”? (se også 3 Nephi 21:1–7). Du kan også merke deg, i 3 Nephi 29:4–9, det som folk ville fornekte i vår tid. Hvordan styrker Mormons bok din tro på disse tingene?

4 Nephi 1:1–18

Bilde
seminar, ikon
Å følge Jesu Kristi læresetninger fører til enhet og lykke.

Hvordan ville det ha vært å leve i årene etter Frelserens besøk? Når du studerer 4 Nephi 1:1–18, kan du vurdere å skrive ned velsignelsene folket mottok. Du kan også markere eller merke deg valgene de tok som bidro til dette velsignede livet. Hva lærte Jesus dem som kunne ha inspirert deres rettferdige valg? Her er noen eksempler, men du kan finne andre: 3 Nephi 11:28–30; 12:8–9, 21–24, 40–44; 13:19–21, 28–33; 14:12; 18:22–25.

Tenk over hva du kan gjøre for å hjelpe din familie, din menighet eller ditt lokalsamfunn til å leve i større enhet og lykke. Hva kan du gjøre for å bidra til å overvinne splid og virkelig bli “ett” med andre Guds barn? Hvilke av Jesu Kristi læresetninger hjelper deg å nå dette målet?

Sørgelig nok falt Sion-samfunnet som er beskrevet i 4 Nephi til slutt i ugudelighet. Når du leser 4 Nephi 1:19–49, se etter holdningene og oppførselen som gjorde slutt på lykken og enheten. Hva kan du gjøre for å bidra til å eliminere disse holdningene eller denne adferden?

Se også Moses 7:18; D. Todd Christofferson, “Bærekraftige samfunn”, Liahona, nov. 2020, 32–35; Reyna I. Aburto, “Alle som én”, Liahona, mai 2018, 78–80; Gospel Topics “Belonging in the Church of Jesus Christ” [Tilhørighet til Jesu Kristi Kirke], Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

3 Nephi 27:3‒8

Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke.

  • For å introdusere hvor viktig navnet på Jesu kirke er, kan du snakke med barna om deres eget navn. Hvorfor er navnet vårt viktig? Deretter kan dere lese 3 Nephi 27:3 sammen, og se etter spørsmålet Jesu disipler hadde. Hjelp barna å finne svaret i 3 Nephi 27:5–8. Hvorfor er Kirkens navn viktig?

  • Du kan hjelpe barna å komme på forskjellige grupper de tilhører, for eksempel en familie eller en Primær-klasse. Spør dem hva de liker ved å tilhøre hver gruppe. Deretter kan dere synge “Jesu Kristi Kirke” (Barnas sangbok, 48) sammen og snakke om hvorfor dere er takknemlige for å tilhøre Frelserens kirke.

3 Nephi 27:13–16

Jesu Kristi Kirke er bygget på hans evangelium.

  • Frelseren sammenfattet sitt evangelium i 3 Nephi 27. Du kan gjerne forklare for barna at ordet evangelium betyr “gode nyheter”. Hvilke gode nyheter finner vi i 3 Nephi 27:13–16? Bruk denne ukens aktivitetsside til å undervise om at Frelserens kirke er bygget på hans evangelium.

3 Nephi 27:30–31

Vår himmelske Fader fryder seg når hans barn vender tilbake til ham.

  • Vurder å leke en lek der noen gjemmer seg og andre prøver å finne ham eller henne. Dette kan føre til en samtale om gleden vi føler når en som var bortkommet, blir funnet. Etter å ha lest 3 Nephi 27:30–31, kan dere snakke om hvordan dere kan hjelpe hverandre å holde seg nær vår himmelske Fader, slik at “ingen … er fortapt.”

4 Nephi

Å følge Jesus Kristus gir meg glede.

  • For å hjelpe barna å lære om lykken til menneskene som er beskrevet i 4 Nephi, kan du vise dem bilder av lykkelige mennesker. Så, når dere sammen leser vers 2–3 og 15–17 (eller “Kapittel 48: Fred i Amerika”, Historier fra Mormons bok, 136–37), kan de peke på bildene når dere kommer til noe i historien som gir lykke.

  • For å hjelpe barna å øve på det som undervises i 4 Nephi 1:15‒16, kan du presentere situasjoner for dem der folk er sinte på hverandre. Be dem rollespille hvordan situasjonen kan være hvis vi har “Guds kjærlighet” i vårt hjerte.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jesus snakker med tre nephittiske disipler

Christ with Three Nephite Disciples [Kristus og tre nephittiske disipler], av Gary L. Kapp