Kom dan en volg Mij 2024
21–27 oktober: ‘Er kon […] geen gelukkiger volk zijn.’ 3 Nephi 27–4 Nephi


‘21–27 oktober: “Er kon […] geen gelukkiger volk zijn.” 3 Nephi 27–4 Nephi’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘21–27 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
verrezen Jezus onderwijst

21–27 oktober: ‘Er kon […] geen gelukkiger volk zijn’

3 Nephi 274 Nephi

De leringen van Jezus Christus zijn niet slechts een mooie filosofie om over na te denken. Ze zijn bedoeld om ons te inspireren om zoals Hij te worden. Het boek 4 Nephi laat zien hoe het evangelie van de Heiland mensen volledig kan veranderen. Eeuwen van onenigheid tussen de Nephieten en Lamanieten kwamen na Jezus’ kortstondige bediening ten einde. Twee volken waartussen verdeeldheid en hoogmoed hoogtij vierden, werden ‘één, kinderen van Christus’ (4 Nephi 1:17). Zij begonnen ook ‘alle dingen gemeenschappelijk onder zich’ te hebben (4 Nephi 1:3). Er was sprake van ‘liefde voor God die de mensen in hun hart koesterden’ en ‘er kon stellig geen gelukkiger volk zijn onder alle volken die door de hand van God waren geschapen’ (4 Nephi 1:15–16). Zo veranderden de leringen van de Heiland de Nephieten en de Lamanieten. Hoe veranderen ze jou?

Studietips voor thuis en in de kerk

3 Nephi 27:1–12

De Kerk van Jezus Christus draagt zijn naam.

De discipelen van de Heiland begonnen zijn kerk overal in het land te vestigen. Daarbij rees een vraag die voor sommigen misschien niet echt belangrijk lijkt: wat moet de naam van de kerk zijn? (Zie 3 Nephi 27:1–3.) Wat leer je uit het antwoord van de Heiland in 3 Nephi 27:4–12 over het belang van die naam?

De Heiland heeft de naam van zijn kerk in deze tijd geopenbaard in Leer en Verbonden 115:4. Overdenk elk woord in die naam. Hoe maken die woorden ons duidelijk wie we zijn, wat we geloven en hoe we moeten handelen?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 87–90; ‘Jezus Christus maakt de naam van zijn kerk en zijn leer bekend’ (video), Evangeliebibliotheek.

3 Nephi 27:10–22

De Kerk van Jezus Christus is op zijn evangelie gebouwd.

Nadat de Heiland had uitgelegd dat zijn kerk op zijn evangelie gebouwd moest zijn (zie 3 Nephi 27:10), beschreef Hij wat zijn evangelie is. Hoe zou je samenvatten wat Hij in 3 Nephi 27:13–22 zei? Wat betekent het volgens deze definitie voor de kerk – en voor jou – om op zijn evangelie te zijn gebouwd?

Noteer wat je leert. Let op wat de Heiland in 3 Nephi 27:23–26 tegen zijn discipelen zei. Waarom is het belangrijk om een verslag van geestelijke ervaringen bij te houden? Wat wordt je ingegeven om vast te leggen na je studie van de bediening van de Heiland in 3 Nephi?

3 Nephi 28:1–11

‘Wat verlangt u van Mij?’

Wat zou je zeggen als de Heiland je vroeg wat Hij aan zijn discipelen vroeg: ‘Wat verlangt u van Mij?’ (3 Nephi 28:1.) Denk daarover na terwijl je 3 Nephi 28:1–11 leest. Wat kom je uit de antwoorden op zijn vraag over de verlangens van het hart van de discipelen te weten? Hoe veranderen je verlangens door het evangelie van Jezus Christus na te leven?

Lofzangen geven vaak uiting aan oprechte verlangens. ‘Heer, geef mij meer reinheid’ is daar een goed voorbeeld van (Lofzangen, nr. 94). Je kunt eventueel een lofzang zoeken die jouw verlangens weergeeft.

3 Nephi 29–30

Het Boek van Mormon is een teken dat Gods werk in de laatste dagen vervuld wordt.

Denk na over tekenen die je laten weten dat er iets staat te gebeuren. Hoe weet je bijvoorbeeld dat het gaat regenen of dat een seizoen ten einde loopt? Hoe weet je volgens 3 Nephi 29:1–3 dat Gods werk om zijn volk te vergaderen ‘reeds in vervulling begint te gaan’? (Zie ook 3 Nephi 21:1–7.) Je kunt ook in 3 Nephi 29:4–9 letten op dingen die de mensen in onze tijd zouden verloochenen. Hoe versterkt het Boek van Mormon je geloof in die dingen?

4 Nephi 1:1–18

Afbeelding
seminarie (pictogram)
De leringen van Jezus Christus volgen leidt tot eenheid en geluk.

Hoe zou het zijn geweest om in de jaren na het bezoek van de Heiland te leven? Je kunt bij je studie van 4 Nephi 1:1–18 een lijst maken van de zegeningen die de mensen ontvingen. Je kunt ook de keuzes markeren of noteren die ze hebben gemaakt die tot dit gezegende leven hebben geleid. Wat hadden ze van Jezus geleerd dat hun rechtschapen keuzes wellicht inspireerde? Hier zijn enkele voorbeelden, maar er zijn er nog veel meer: 3 Nephi 11:28–30; 12:8–9, 21–24, 40–44; 13:19–21, 28–33; 14:12; 18:22–25.

Bedenk wat je kunt doen om de eenheid en het geluk in jouw gezin, wijk of gemeenschap te bevorderen. Wat kun je doen om verdeeldheid te overwinnen en echt één met andere kinderen van God te worden? Welke leringen van Jezus Christus helpen je om dat doel te bereiken?

De in 4 Nephi beschreven Zion-samenleving verviel uiteindelijk helaas tot goddeloosheid. Let in 4 Nephi 1:19–49 op de houding en het gedrag waardoor hun geluk en eenheid werden beëindigd. Wat kun je doen om die houdingen of gedragingen uit te bannen?

Zie ook Mozes 7:18; D. Todd Christofferson, ‘Duurzame samenlevingen’, Liahona, november 2020, 32–35; Reyna I. Aburto, ‘Eensgezind’, Liahona, mei 2018, 78–80; Gospel Topics, ‘Belonging in the Church of Jesus Christ’, Evangeliebibliotheek.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

3 Nephi 27:3–8

Ik ben lid van de Kerk van Jezus Christus.

  • Om de kinderen duidelijk te maken waarom de naam van Jezus’ kerk belangrijk is, kun je met je kinderen over hun eigen naam praten. Waarom is onze naam belangrijk? Lees vervolgens samen 3 Nephi 27:3 en zoek op met welke vraag de discipelen van Jezus zaten. Zoek samen naar het antwoord in 3 Nephi 27:5–8. Waarom is de naam van de kerk belangrijk?

  • Bedenk samen met je kinderen tot welke groepen ze behoren, zoals hun gezin of hun jeugdwerkklas. Laat ze vertellen wat ze er leuk aan vinden om bij die groepen te horen. Daarna kunnen jullie samen ‘De Kerk van Jezus Christus’ (Kinderliedjes, p. 48) zingen en bespreken waarom jullie dankbaar zijn dat jullie lid van de kerk van de Heiland zijn.

3 Nephi 27:13–16

De Kerk van Jezus Christus is op zijn evangelie gebouwd.

  • De Heiland vatte zijn evangelie in 3 Nephi 27 samen. Je kunt aan je kinderen uitleggen dat het woord evangelie ‘goed nieuws’ betekent. Welk goed nieuws vinden we in 3 Nephi 27:13–16? Gebruik de doe-pagina van deze week om duidelijk te maken dat de kerk van de Heiland op zijn evangelie is gebouwd.

3 Nephi 27:30–31

Onze hemelse Vader verheugt zich als zijn kinderen bij Hem terugkeren.

  • Speel eventueel een spel waarbij iemand zich verstopt en de anderen hem of haar proberen te vinden. Dat kan leiden tot een gesprek over de vreugde die we voelen als iemand die verloren was, gevonden wordt. Nadat jullie 3 Nephi 27:30–31 hebben gelezen, kunnen jullie bespreken hoe we elkaar kunnen helpen dicht bij onze hemelse Vader te blijven zodat ‘geen van hen […] verloren’ gaat.

4 Nephi

Jezus Christus volgen, brengt mij vreugde.

  • Om je kinderen meer over het geluk van de mensen in 4 Nephi te leren, kun je afbeeldingen van gelukkige mensen laten zien. Als jullie vervolgens samen vers 2–3 en 15–17 lezen (of ‘Hoofdstuk 48: Vrede in Amerika’, Verhalen uit het Boek van Mormon, 136–137), kunnen ze naar de afbeeldingen wijzen als er iets in het verhaal voorkomt dat voor geluk zorgt.

  • Bedenk situaties waarin mensen kwaad op elkaar zijn om de kinderen te laten oefenen op wat er in 4 Nephi 1:15–16 wordt gezegd. Laat ze in een rollenspel spelen hoe de situatie verloopt als we de ‘liefde voor God’ in ons hart hebben.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Jezus praat met drie Nephitische discipelen

Christus met drie Nephitische discipelen, Gary L. Kapp.