Tule ja seuraa minua 2024
18.–24. marraskuuta: ”Jotta paha voitaisiin poistaa.” Eter 6–11


”18.–24. marraskuuta: ’Jotta paha voitaisiin poistaa.’ Eter 6–11”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”18.–24. marraskuuta. Eter 6–11”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2023

Kuva
Jerediläisten laivoja merellä

Minä nostan teidät meren syvyyksistä, Jonathan Arthur Clarke

18.–24. marraskuuta: ”Jotta paha voitaisiin poistaa”

Eter 6–11

Satoja vuosia jerediläisten tuhoutumisen jälkeen nefiläiset löysivät heidän muinaisen sivilisaationsa rauniot. Näiden raunioiden joukossa oli salaperäinen aikakirja – levyt, jotka olivat ”puhdasta kultaa” ja ”täynnä kaiverruksia”, ja nefiläisten kansa ”oli määrättömän halukas” lukemaan sen (Moosia 8:9; 28:12). Nykyään sinulla on lyhennelmä tästä aikakirjasta, ja sitä nimitetään Eterin kirjaksi. Kun nefiläiset lukivat sen, he surivat tavattomasti saadessaan tietää jerediläisten järkyttävästä tuhosta. ”Mutta he saivat siitä paljon tietoa, mistä he riemuitsivat” (Moosia 28:18). Sinäkin saatat löytää tästä kirjasta surullisia kohtia. Mutta voit myös riemuita tästä tiedon lahjasta. Kuten Moroni kirjoitti: ”On Jumalan viisauden mukaista, että nämä asiat näytetään teille, – – jotta paha voitaisiin poistaa ja jotta tulisi aika, jolloin Saatanalla ei ole valtaa ihmislasten sydämiin” (Et. 8:23, 26).

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

Et. 6:1–12

Herra opastaa minua kuolevaisen matkani halki.

Saatat saada hengellisiä oivalluksia, jos vertailet jerediläisten matkaa valtameren yli omaan matkaasi elämässä. Esimerkiksi mitä sellaista Herra on antanut, mikä valaisee tietäsi aivan kuin kivet jerediläisten laivoissa? Mitä nuo laivat mahtavat edustaa? Entä tuulet, jotka ”[puhalsivat] luvattua maata kohti” (Et. 6:8)? Mitä opit siitä, mitä jerediläiset tekivät ennen matkaa, sen aikana ja sen jälkeen? Millä tavoin Herra johdattaa sinua kohti omaa luvattua maatasi?

”Lauloivat ylistystä Herralle.” Jerediläiset ilmaisivat kiitollisuutensa ja rakkautensa Jumalaa kohtaan laulamalla ylistystä (ks. Et. 6:9). Sinä voisit etsiä ja luoda tilaisuuksia käyttää musiikkia ja vilpittömiä todistuksia ylistääksesi Jumalaa kotona ja kirkossa. Voisi esimerkiksi olla sopivaa laulaa jokin Herraa ylistävä laulu, kuten ”Luodut kaikki laulakaa” (MAP-lauluja, 34), kun tutkit jakeita Et. 6:1–12.

Kuva
Jerediläisperhe laivassaan

Vauva laivassa, Kendal Ray Johnson

Et. 6:5–18, 30; 9:28–35; 10:1–2

”[Vaella] nöyrästi Herran edessä.”

Vaikka ylpeys ja jumalattomuus näyttävät hallinneen jerediläisten historiaa, näissä luvuissa on myös esimerkkejä nöyryydestä – etenkin jakeissa Et. 6:5–18, 30; 9:28–35 ja 10:1–2. Seuraavien kysymysten pohtiminen voi auttaa sinua ottamaan oppia näistä esimerkeistä: Miksi nämä jerediläiset nöyrtyivät näissä tilanteissa? Kuinka he osoittivat nöyryytensä? Kuinka Jumala siunasi heitä sen johdosta? Pohdi, mitä voit tehdä ollaksesi aulis ”vaeltamaan nöyrästi Herran edessä” (Et. 6:17) sen sijaan, että sinut pakotettaisiin nöyrtymään (ks. Moosia 4:11–12; Alma 32:14–18).

Katso myös Dale G. Renlund, ”Tee oikein, rakasta laupeutta ja vaella nöyrästi Jumalaa kuunnellen”, Liahona, marraskuu 2020, s. 109–112.

Et. 7–11

Kuva
Seminaarin kuvake
Minusta voi tulla Kristuksen kaltainen johtaja.

Eterin kirjan luvut 7–11 kattavat vähintään 28 sukupolvea. Vaikka niin pieneen tilaan mahtuu vain vähän yksityiskohtia, vanhurskaan ja jumalattoman johtamisen seurauksista nousee nopeasti esiin eräs malli. Mitä opit johtajuudesta alla lueteltujen kuninkaiden esimerkkien – kielteisten ja myönteisten – pohjalta?

Vanhin Dieter F. Uchtdorf on antanut hyödyllisiä neuvoja liittyen johtamiseen puheessaan ”Joka teistä on suurin” (Liahona, toukokuu 2017, s. 78–81). Voisit tutkia tätä puhetta – etenkin hänen esittämiään kertomuksia – ja etsiä Kristuksen kaltaisen johtamisen periaatteita ja malleja. Milloin olet nähnyt näiden periaatteiden tai mallien ilmenevän ihmisissä, jotka johtavat?

Kun pohdit oppimaasi, mieti tilanteita, joissa voit itse johtaa muita tai vaikuttaa muihin – kotona, paikkakunnallasi, kirkon tehtävässäsi ja niin edelleen. Kuinka voit kehittää Kristuksen kaltaisen johtajuuden ominaisuuksia itsessäsi, vaikka sinulla ei olisikaan varsinaista johtotehtävää?

Katso myös Gospel Topics, ”Serving in Church Callings” [Kirkon tehtävissä palveleminen], Gospel Library; ”Johtamisen periaatteet kirkossa”, Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 4.2 (ChurchofJesusChrist.org).

Et. 8:7–26

Herra ei toimi pimeydessä.

Kun ihmiset vehkeilevät pitääkseen jumalattomat tekonsa salassa, he ovat mukana salaliitossa. Jakeissa Et. 8:7–18 kuvatun salaliiton lisäksi voit löytää muita esimerkkejä jakeista Hel. 1:9–12; 2:2–11; 6:16–30 ja Moos. 5:29–33. Voisit verrata näitä jakeita jakeisiin 2. Nefi 26:22–24, joissa Nefi kuvaili, kuinka Herra tekee työtään. Mistähän syystä Moronia käskettiin kirjoittamaan se, minkä hän kirjoitti salaliitoista?

Mitä sellaista olet oppinut Eterin kirjasta, mikä voi auttaa sinua saamaan jakeessa Et. 8:26 kuvatut siunaukset?

Ideoita lasten opettamiseen

Et. 6:1–12

Minä voin turvata siihen, että taivaallinen Isä lohduttaa minua, kun minua pelottaa.

  • Jokaisella – jopa pienillä lapsilla – on vaikeita päiviä. Voisit auttaa lapsiasi löytämään jakeista Et. 6:1–12 sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka jerediläiset luottivat Jumalaan todella vaikeina ja pelottavina aikoina. Voisitte kertoa toisillenne kokemuksia siitä, kun Jumala on auttanut teitä vaikeina hetkinä elämässänne.

Et. 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Kun muistan, mitä Herra on tehnyt, tunnen kiitollisuutta ja rauhaa.

  • Saavuttuaan turvallisesti luvattuun maahan jerediläiset olivat niin kiitollisia, että he ”vuodattivat ilon kyyneleitä” (Et. 6:12). Voisit innoittaa lapsiasi tuntemaan kiitollisuutta Jumalan siunauksista auttamalla heitä löytämään jakeista Et. 6:9, 12 ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka jerediläiset ilmaisivat kiitoksensa Jumalalle. Heistä voisi olla hauska laulaa jerediläisten tavoin laulu, joka ilmaisee kiitollisuutta, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17). Pyydä lapsiasi kertomaan sinulle, mistä he ovat kiitollisia.

  • Lapsesi voisivat lukea Et. 6:30; 7:27 ja 10:2 ja panna merkille, mitä nämä vanhurskaat kuninkaat muistivat. Kuinka se vaikutti siihen, miten he johtivat kansaansa? Sinä ja lapsesi voisitte keskustella siitä, millä tavoin voitte muistuttaa itseänne siitä, mitä Jumala on tehnyt hyväksenne. He voisivat esimerkiksi kirjoittaa siitä tai piirtää kuvia. Voisit ehdottaa, että he ottavat tavaksi kirjoittaa säännöllisesti muistiin siunauksia, joita he huomaavat saavansa Jumalalta (ks. video ”Oi muistakaa, muistakaa”, Evankeliumiaiheinen kirjasto).

Et. 7:24–27

Minua siunataan, kun seuraan Jumalan profeettaa.

  • Ehkäpä sinusta ja lapsistasi olisi hauskaa esittää näytellen asioita, joita profeetta on opettanut meitä tekemään. Voisit jopa tehdä siitä leikin, jossa sinä arvaat, mitä lasten toiminta kuvaa. Tämä voisi valmistaa lapsiasi keskustelemaan siitä, miksi on tärkeää seurata Jumalan profeettaa. Voisitte sen jälkeen lukea Et. 7:24–27 saadaksenne selville, mitä tapahtui, kun ihmiset olivat kuuliaisia Jumalan profeetalle. Millä tavoin profeetan seuraaminen siunaa meitä nykyään?

Et. 9:28–35; 11:5–8

Herra on armollinen, kun teen parannuksen.

  • Kaavojen tai mallien etsiminen on hyödyllinen pyhien kirjoitusten tutkimistaito. Eterin kirja sisältää toistuvan mallin, joka tähdentää Herran armoa. Auta lapsiasi löytämään tämä malli kehottamalla heitä lukemaan Et. 9:28–35 ja Et. 11:5–8 ja etsimään yhtäläisyyksiä näiden kahden kertomuksen välillä. Mitä me opimme näistä kertomuksista? He voisivat etsiä Evankeliumiaiheisesta kuvakirjasta kuvia muista pyhien kirjoitusten henkilöistä, jotka tekivät parannuksen ja saivat anteeksi.

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Jerediläisten laivoja merellä

Jerediläisten laivoja, Gary Ernest Smith