Kom og følg mig 2024
Tillæg C: Til Primary – Vejledning til sangperiode og til børnenes nadvermødeprogram


»Tillæg C: Til Primary – Vejledning til sangperiode og til børnenes nadvermødeprogram«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog, 2024 2023

»Tillæg C«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024,

Billede
børn og en lærer synger

Tillæg C

Til Primary – Vejledning til sangperiode og til børnenes nadvermødeprogram

Primarysange er et effektivt redskab til at lære børnene om vor himmelske Faders plan for lykke og de grundlæggende sandheder i Jesu Kristi evangelium. Når børnene synger om evangeliske principper, vil Helligånden vidne om sandheden af dem. Ordene og musikken vil blive i børnenes sind og hjerte hele deres liv.

Søg Åndens hjælp, når I forbereder jer til at undervise om evangeliet gennem musik. Bær jeres vidnesbyrd om de sandheder, I synger om. Hjælp børnene til at se, hvordan musikken relaterer til det, de lærer og oplever i hjemmet og i primaryklassen.

Retningslinjer for nadvermødeprogrammet

Børnenes nadvermødeprogram holdes under ledelse af biskoppen og afholdes normalt i årets fjerde kvartal. Primarys præsidentskab og musikleder samarbejder med den rådgiver i biskoprådet, der har ansvar for Primary, om at planlægge programmet.

Programmet bør give børnene mulighed for at præsentere det, de og deres familie har lært af Mormons Bog derhjemme og i Primary, heriblandt de primarysange de har sunget i løbet af året. Når I planlægger programmet, så tænk over, hvordan det kan hjælpe forsamlingen til at fokusere på Frelseren og hans lære.

Enheder med få børn kan overveje, hvordan familiemedlemmer kan deltage med deres børn. Et medlem af biskoprådet kan afslutte mødet med et kort indlæg.

Husk følgende retningslinjer, når I forbereder programmet:

  • Øv ikke på tidspunkter, hvor børnene bliver holdt unødigt væk fra deres primaryklasse eller familie.

  • Visuelle præsentationer, kostumer og mediepræsentationer er ikke passende ved et nadvermøde.

Se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 12.2.1.2.

Vejledning til sangperiode

5 minutter (Primarys præsidentskab): Åbningsbøn, skriftsted eller trosartikel og en tale

20 minutter (musikleder): Sangperiode

Primarys præsidentskab og musiklederen vælger sange til hver måned for at underbygge de principper, børnene lærer om i deres klasse og derhjemme. En liste med sange, der underbygger disse principper, er medtaget i denne vejledning.

Når I lærer børnene sangene, så bed dem om at fortælle, hvad de allerede har lært om historierne og de doktrinære principper, sangen handler om. Tilskynd børnene til at fortælle om deres tanker og følelser i forhold til de sandheder, der findes i sangen.

Børnenes sangbog er den primære hjælpekilde til musik i Primary. Sange fra Salmer og sange og sange fra Vores Ven er også velegnede. Brug af enhver anden musik i Primary skal godkendes af biskoprådet (se Kirkens Håndbog, 12.3.4).

Billede
nogle børn synger

Musik til sangperiode

Januar

Februar

Marts

April

Maj

Juni

Juli

August

September

  • »Den lille stille stemme«, Lille Liahona, apr. 2006, s. L13

  • »Samuel fortæller om Jesusbarnet«, Børnestjernen, dec. 1992, s. 7

  • »Jeg prøver at bli’ som Jesus«, Børnenes sangbog, s. 40-41

Oktober

November

December

Brug musik til at undervise om læresætninger

Sangperioden er til for at hjælpe børnene med at lære evangeliets sandheder. Følgende ideer kan inspirere jer, når I planlægger, hvordan I kan undervise i de evangeliske principper, der findes i salmer og primarysange.

Læs skriftsteder, der har med emnet at gøre. I mange sange i Børnenes sangbog og salmebogen findes der skriftstedshenvisninger. Hjælp børnene til at læse nogle af disse skriftsteder og tal om, hvordan skrifterne relaterer til sangen. I kan også skrive nogle få skriftstedshenvisninger på tavlen og bede børnene om at få hver henvisning til at passe med en sang eller et vers fra en sang.

Udfyld det tomme felt. Skriv et vers fra en sang på tavlen, hvor flere af nøgleordene mangler. Bed derpå børnene om at synge sangen og lytte efter, hvilke ord der passer på de tomme felter. Når de udfylder de tomme felter, så tal om, hvilket evangelisk princip I lærer af de manglende ord.

Billede
en leder af en sangperiode

Bær vidnesbyrd. Bær et kort vidnesbyrd for børnene om de evangeliske sandheder, der er i primarysangen. Hjælp børnene til at forstå, at sang er én måde, hvorpå de kan bære vidnesbyrd og føle Ånden på.

Stå som et vidne. Bed børnene om på skift at rejse sig og fortælle, hvad de lærer af den sang, de synger, eller hvordan de har det med den sandhed, sangen handler om. Spørg dem, hvordan de har det, når de synger sangen, og hjælp dem til at genkende Helligåndens indflydelse.

Brug billeder. Bed børnene om hjælp til at finde eller lave billeder, der passer til vigtige ord eller sætninger i sangen. Bed dem om at fortælle, hvordan billederne relaterer til sangen, og hvad sangen lærer os. Hvis I for eksempel lærer dem sangen »Jernstangen« (Salmer og sange, nr. 182), kan I sætte billeder op i hele lokalet eller under stolene, der viser vigtige ord fra sangen (såsom jernstang, ordet, føre, fristelser og ledetråd). Bed børnene om at samle billederne ind og holde dem frem i den rigtige rækkefølge, mens I synger sangen sammen.

Anvend illustrationer. I kan bruge en genstand til at inspirere til en samtale om en sang. For eksempel nævner sangen »Tro« (Børnenes sangbog, s. 50-51) et lille frø. I kan vise børnene et frø og tale om, hvordan vi viser tro, når vi sår et frø. Dette kan føre til en samtale om, hvordan vi kan vise tro på Jesus Kristus, som beskrevet i sangen.

Anspor til at dele personlige oplevelser. Hjælp børnene til at forbinde principperne i sangen med oplevelser, de har haft med disse principper. I kan for eksempel, før I synger »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog, s. 99), bede børnene om at række hånden op, hvis de har set et tempel. Bed dem om, mens de synger at tænke over, hvordan de har det, når de ser et tempel.

Stil spørgsmål. Der er mange spørgsmål, I kan stille, når I synger sange. For eksempel kan I spørge børnene, hvad de lærer af hvert vers i sangen. I kan også bede dem om at tænke på spørgsmål, som sangen besvarer. Det kan føre til en drøftelse af de sandheder, sangen lærer om.

Brug enkle fagter. Bed børnene om at tænke på enkle fagter, der hjælper dem til at huske ordene og budskabet i en sang. Når I for eksempel synger det andet vers af »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17), kan I bede børnene om at pege på deres øjne og sætte deres hænder bag ørerne. Bed dem om at lægge hånden på hjertet, når de synger »for din kærlighed mod mig især«.