Kom og følg mig 2024
Tillæg A: Til forældre – Forbered jeres børn til et helt liv på Guds pagtssti


»Tillæg A: Til forældre – Forbered jeres børn til et helt liv på Guds pagtssti« Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»Tillæg A«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024,

Tillæg A

Til forældre – Forbered jeres børn til et helt liv på Guds pagtssti

Fordi vor himmelske Fader elsker jer, stoler på jer og kender jeres potentiale, har han givet jer mulighed for at hjælpe jeres børn med at komme ind på og udvikle sig på den pagtssti, der er vejen til evigt liv (se L&P 68:25-28). Dette omfatter at hjælpe dem til at forberede sig på at indgå og holde hellige pagter, såsom dåbspagten og de pagter, der indgås i templet. Gennem disse pagter vil jeres børn binde sig til Frelseren, Jesus Kristus.

Der er mange måder at forberede jeres børn til denne rejse ad pagtsstien, og vor himmelske Fader vil hjælpe jer til at finde den bedste måde at hjælpe dem på. Når I søger inspiration, så husk på, at ikke al læring finder sted under planlagte lektioner. Faktisk er en del af det, der gør læring i hjemmet så kraftfuldt, muligheden for at lære ved eksemplets magt og i små, enkle øjeblikke – den slags, der opstår naturligt i dagligdagen. Akkurat som det at følge pagtsstien er en konstant, livslang proces, er det at lære om pagtsstien det også. (Se »Hjem og familie«, Undervisning på Frelserens måde, 2022, s. 30-31).

Billede
mor med barn

Der er mange tilgange til at forberede jeres børn på deres rejse ad Guds pagtssti.

Herunder er nogle forslag, der kan føre til yderligere inspiration. I kan finde flere forslag til undervisning af børn i primaryalderen i »Tillæg B: Primary – Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti«.

Dåb og bekræftelse

Nefi belærte om, at »den port, som [vi] skal træde ind ad« for at begynde på pagtsstien, »er omvendelse og dåb med vand« (2 Ne 31:17). Jeres indsats for at hjælpe jeres børn til at forberede sig til dåb og bekræftelse kan plante deres fødder solidt på den sti. Den indsats begynder med at undervise om tro på Jesus Kristus og omvendelse. Den omfatter også undervisning om, hvordan vi fornyer vores dåbspagter ved at deltage i nadveren hver uge.

Her er nogle ressourcer, I kan bruge: 2 Nefi 31; særudgave af Lille Liahona om dåb (feb. 2021).

  • Når som helst I har en oplevelse, der styrker jeres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, så del den med jeres barn. Hjælp hende eller ham til at forstå, at tro er noget, der kan blive stærkere og stærkere livet igennem. Hvad kan jeres barn gøre for at udvikle en stærkere tro på Kristus, før han eller hun bliver døbt?

  • Når jeres barn træffer et forkert valg, så tal med glæde om omvendelsens gave. Og når I træffer et forkert valg, så fortæl om den glæde, der kommer, når I omvender jer. Bær vidnesbyrd om, at fordi Jesus Kristus led og døde for vores synder, gav han os kraft til at ændre os. Når jeres barn søger tilgivelse, så tilgiv frit og med glæde.

  • Fortæl jeres barn om jeres dåb. Vis billeder og del minder. Tal om, hvad I følte, hvordan jeres dåbspagter har hjulpet jer til at lære Jesus Kristus bedre at kende, og hvordan de fortsat velsigner jer. Tilskynd jeres barn til at stille spørgsmål.

  • Når der er en dåb i jeres familie eller i jeres menighed, så tag jeres barn med for at se den. Tal sammen om, hvad I og jeres barn så og følte. Tal om muligt med den person, der bliver døbt, og stil spørgsmål som følgende: »Hvordan har du truffet denne beslutning? Hvordan forberedte du dig?«

  • Når I bemærker, at jeres barn gør noget, han eller hun har lovet at gøre, så giv oprigtig ros. Fortæl, at overholdelse af forpligtelser forbereder os på at holde de pagter, vi indgår, når vi bliver døbt. Hvad lover vi Gud, når vi bliver døbt? Hvad lover han os? (Se Mosi 18:8-10, 13).

  • Når I og jeres barn har en hellig oplevelse sammen (som fx i kirken, mens I læser i skrifterne, eller mens I tjener nogen), så fortæl hende eller ham om de åndelige følelser eller indtryk, I oplever. Tilskynd jeres barn til at fortælle, hvad han eller hun føler. Læg mærke til, hvordan Ånden kan tale til folk, deriblandt hvordan han taler til jer personligt. Hjælp jeres barn til at genkende øjeblikke, hvor han eller hun måske oplever Helligåndens indflydelse.

  • Se sammen nogle få af videoerne i samlingen i Evangelisk Bibliotek med titlen »Hør ham!« Tal sammen om de forskellige måder, hvorpå Herrens tjenere hører hans røst. Foreslå jeres barn at tegne en tegning eller lave en video om, hvordan de hører Frelserens stemme.

  • Tal om, hvordan det har velsignet jer at blive medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Hvordan er I kommet vor himmelske Fader og Jesus Kristus nærmere, når I har tjent andre, og når andre har tjent jer? Hjælp jeres barn til at tænke på, hvordan man som medlem af Kirken kan tjene og styrke andre.

  • Gør nadveren til en hellig og glædelig begivenhed i jeres familie. Hjælp jeres barn med at planlægge, hvordan man kan fokusere på Jesus Kristus under nadveren. Hvordan viser vi, at nadveren er hellig for os?

  • Mange udgaver af Vores Ven indeholder artikler, historier og aktiviteter, der kan forberede børn til dåb og bekræftelse. Lad jeres barn vælge nogle af dem at læse og nyde dem sammen med jer. (Se også samlingen »Forberedelse til dåb« i afsnittet for børn i Evangeliets Bibliotek).

    Billede
    dreng bliver døbt

    Nefi belærte om, at »den port, som [vi] skal træde ind ad« for at begynde på pagtsstien, »er omvendelse og dåb med vand« (2 Ne 31:17).

Præstedømmets kraft, myndighed og nøgler

Præstedømmet er Guds myndighed og kraft, hvorved han velsigner sine børn. Guds præstedømme er på jorden i dag i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Alle kirkemedlemmer, der holder deres pagter – deriblandt børn – bliver velsignet med Guds præstedømmekraft i deres hjem til at styrke sig selv og deres familie (se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 3.5, Evangelisk Bibliotek). Denne kraft vil hjælpe medlemmer til at udføre Guds arbejde med frelse og ophøjelse i deres personlige liv og familie (se Kirkens Håndbog, 2.2).

Vi modtager ordinancer ved præstedømmets myndighed. Når mænd og kvinder tjener i kirkekaldelser, gør de det med præstedømmets myndighed under ledelse af dem, der har præstedømmets nøgler. Alle vor himmelske Faders børn – hans døtre og sønner – vil blive velsignet, når de udvikler en bedre forståelse af præstedømmet.

Lær mere om præstedømmet i Russell M. Nelson, »Åndelige skatte«, Liahona, nov. 2019, s. 76-79; Russell M. Nelson, »Prisen for præstedømmets kraft«, Liahona, maj 2016, s. 66-69; »Præstedømmeprincipper«, kapitel 3 i Kirkens Håndbog.

  • Gør præstedømmeordinancer til en fast del af jeres familieliv. Hjælp fx jeres barn til at forberede sig åndeligt på nadveren hver uge. Tilskynd jeres barn til at søge præstedømmevelsignelser, når han eller hun er syg eller har brug for trøst eller vejledning. Gør det til en vane at påpege, hvordan Herren velsigner jeres familie gennem præstedømmets kraft.

  • Når I læser skrifterne sammen, så se efter muligheder for at tale om, hvordan Gud velsigner mennesker gennem sin kraft. Fortæl om jeres egne oplevelser, hvor Gud har velsignet jer gennem sit præstedømme. Se eksempler på velsignelser, vi modtager fra Gud gennem præstedømmet i Kirkens Håndbog, 3.2, 3.5.

  • Lær om præstedømmets myndighedslinje for én i jeres familie. (Bærere af Det Melkisedekske Præstedømme kan modtage en kopi af deres myndighedslinje ved at sende en e-mail til LineofAuthority@ChurchofJesusChrist.org; se også »Request a Priesthood Line of Authority« i Help Center på ChurchofJesusChrist.org). Tal om, hvorfor det er vigtigt at vide, at præstedømmets myndighed kommer fra Jesus Kristus selv. Hvorfor deler han den med os?

  • Lær jeres barn, at hun eller han efter dåben kan modtage præstedømmets kraft ved at holde dåbspagten. Gennemgå sammen præsident Russell M. Nelsons tale »Åndelige skatte« (Liahona, nov. 2019, s. 76-79). Fortæl jeres barn, hvordan præstedømmeordinancer har bragt Guds kraft ind i jeres liv. Se en liste over, hvordan vi bliver velsignet gennem præstedømmets kraft i Kirkens Håndbog, 3.5.

  • Drøft spørgsmålet: »Hvordan er en Herrens tjener?« Læs Lære og Pagter 121:36-42 sammen, og se efter svar. Når som helst I bemærker, at jeres barn (eller en anden) anvender et af principperne eller egenskaberne i disse vers, så gør opmærksom på det.

  • Når I eller jeres barn bruger nøgler til at låse en dør op eller starte en bil, så brug et øjeblik på at sammenligne disse nøgler med de nøgler, som præstedømmeledere har. (Se en definition på præstedømmenøgler i Kirkens Håndbog, 3.4.1). Hvad »låser« præstedømmenøgler »op« eller »starter« for os? Se også Gary E. Stevenson, »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?«, Liahona, maj 2016, s. 29-32; »Where Are the Keys?«, video, Evangelisk Bibliotek.

  • Når I bliver indsat i en kaldelse, så inviter jeres barn til at være til stede, hvis det er muligt. Lad jeres barn se jer passe jeres kaldelse. I kan endda se efter passende måder, hvorpå han eller hun kan hjælpe jer. Beskriv, hvordan I føler Herrens kraft i jeres kaldelse.

Tag i templet – dåb og bekræftelser for de døde

Templer er en del af vor himmelske Faders plan for sine børn. I templer indgår vi hellige pagter med vor himmelske Fader, når vi deltager i hellige ordinancer, som alle peger hen mod Jesus Kristus. Vor himmelske Fader har sørget for en måde, hvorpå alle hans børn kan indgå pagter og deltage i ordinancer, herunder dem, der ikke modtog dem i dette liv. I begyndelsen af det år, hvor jeres barn fylder 12, er hun eller han gammel nok til at blive døbt og bekræftet i templet for afdøde forfædre.

  • Besøg templet så ofte, I har mulighed for det. Tal med jeres barn om, hvorfor I tager af sted, og hvordan templet hjælper jer til at føle jer tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Gennemgå og drøft spørgsmålene til tempelanbefalingen sammen. Tal med jeres barn om, hvad der sker i et tempelanbefalingsinterview. Fortæl, hvorfor det er vigtigt for jer, at man har en tempelanbefaling.

  • Læs Malakias 3:23 sammen. Tal om, hvordan jeres hjerte kan vende sig til jeres forfædre. Lær mere om jeres forfædre ved at udforske jeres slægtshistorie sammen på FamilySearch.org. Led efter forfædre, der har brug for dåb og bekræftelse. En tempel- og slægtshistorie-konsulent i menigheden kan hjælpe jer.

Modtagelse af en patriarkalsk velsignelse

En patriarkalsk velsignelse kan være en kilde til vejledning, trøst og inspiration. Den indeholder personlige råd fra vor himmelske Fader til os og hjælper os til at forstå vores evige identitet og formål. Hjælp jeres barn med at forberede sig på at modtage en patriarkalsk velsignelse ved at fortælle ham eller hende om betydningen og helligheden af patriarkalske velsignelser.

  • Fortæl jeres barn om jeres oplevelse med at modtage en patriarkalsk velsignelse. I kan fortælle om, hvordan I forberedte jer på at modtage den, hvordan den har hjulpet jer til at komme Gud nærmere, og hvordan I bruger velsignelsen i jeres liv. I kan også opfordre jeres barn til at tale med andre i familien, der har modtaget deres patriarkalske velsignelse.

  • Se Kirkens Håndbog, 18.17 for at lære om processen med at modtage en patriarkalsk velsignelse.

  • Hvis I har forfædre, der har modtaget patriarkalske velsignelser, kan det være inspirerende at læse nogle af dem sammen med jeres barn. For at anmode om at se afdøde forfædres velsignelser logger I på ChurchofJesusChrist.org, klikker på ikonet Værktøjer øverst i højre hjørne af skærmen og vælger »Patriarkalsk velsignelse«.

  • Når jeres barn har fået sin patriarkalske velsignelse, så bed de af jeres familie, der var til stede, om at skrive deres følelser ned og dele dem med jeres barn.

Tag i templet – begavelsen

Gud ønsker at begave eller velsigne alle sine børn med »kraft fra det høje« (L&P 95:8). Vi tager kun til templet for at modtage vores egen begavelse én gang, men de pagter, vi indgår med Gud og den åndelige kraft, han giver os som en del af begavelsen, kan velsigne os hver dag.

  • Hav et billede af templet stående fremme i jeres hjem. Fortæl jeres barn om de følelser, I oplever i templet. Tal ofte om jeres kærlighed til Herren og hans hus og de pagter, I har indgået der.

  • Udforsk sammen temples.ChurchofJesusChrist.org. Lad jeres barn stille alle de spørgsmål, han eller hun har om templet. For vejledning om, hvad I må tale om uden for templet, kan I se ældste David A. Bednars tale »Forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt« (Liahona, maj 2019, s. 101-104, se især afsnittet »Hjemmecentreret og kirkestøttet læring og tempelforberedelse«).

  • Når I og jeres barn deltager i eller er vidne til andre ordinancer (såsom nadveren eller en velsignelse), så brug et øjeblik på at drøfte den symbolik, der er involveret i ordinancen. Hvad repræsenterer symbolerne? Hvordan vidner de om Jesus Kristus? Det kan forberede jeres barn på at tænke over den symbolske betydning af tempelordinancer, som også vidner om Jesus Kristus.

  • Hjælp jeres barn til at lægge mærke til, hvordan hun eller han holder dåbspagten, som det er beskrevet i Mosija 18:8-10, 13. Hjælp også jeres barn til at lægge mærke til, hvordan Herren velsigner ham eller hende. Opbyg barnets tillid til hans eller hendes evne til at holde pagter.

  • Tal åbent og ofte om, hvordan jeres tempelpagter vejleder jeres valg og hjælper jer til at komme Jesus Kristus nærmere. I kan bruge Kirkens Håndbog, 27.2, til at gennemgå de pagter, vi indgår i templet.

Tjen som missionær

Ældste David A. Bednar har sagt: »Den allervigtigste ting, I kan gøre for at forberede jer på et kald til at tjene, er at blive missionærer, længe før I tager på mission … Det drejer sig ikke om at tage på mission; det drejer sig snarere om at blive missionær og tjene gennem hele vores liv af hele vores hjerte, sjæl, sind og styrke … I forbereder jer på et helt liv med missionering« (se »Bliv missionær«, Liahona, nov. 2005, s. 46). De oplevelser, jeres barn får med at blive missionær, vil velsigne dem for evigt, ikke kun i den periode, hvor han eller hun tjener som missionær.

Lær mere i Russell M. Nelson, »Forkynd fredens evangelium«, Liahona, maj 2022, s. 6-7; M. Russell Ballard, »Missionering har velsignet mit liv for evigt«, Liahona, maj 2022, s. 8-10.

  • Vær et forbillede på, hvordan man deler evangeliet på en naturlig måde. Vær altid opmærksom på muligheder for at fortælle andre om, hvad I føler for vor himmelske Fader og Frelseren og de velsignelser, I modtager som medlemmer af hans kirke. Inviter andre til at deltage i kirke- og familierelaterede aktiviteter sammen med jeres familie.

  • Se efter muligheder for, at jeres familie kan omgås missionærer. Inviter dem til at undervise jeres venner, eller tilbyd dem at undervise personer i jeres hjem. Spørg missionærerne om de oplevelser, de har, og hvordan missionering hjælper dem til at komme Jesus Kristus nærmere. Spørg dem også om, hvad de gjorde (eller ønskede, at de havde gjort) for at forberede sig til at blive missionærer.

  • Hvis I har været på mission, så tal åbent og ofte om jeres oplevelser. Eller inviter venner eller familiemedlemmer, der har været på mission, til at tale om deres. I kan også tale om, hvordan I har delt evangeliet med andre i løbet af jeres liv. Hjælp jeres barn til at tænke over, hvordan hun eller han kan fortælle andre om evangeliet.

  • Giv jeres barn mulighed for at undervise familien i evangeliets principper. Jeres barn kan også øve sig på at fortælle andre om sin tro. I kan for eksempel tale om spørgsmål som: »Hvordan ville vi introducere Mormons Bog for en, der aldrig har hørt om den?« eller »Hvordan ville vi beskrive behovet for Frelseren for en, der ikke er kristen?«

  • Hjælp jeres barn til at blive tryg ved at tale med andre mennesker. Hvordan kan man indlede en samtale på en god måde? Tilskynd jeres barn til at lære, hvordan man lytter til det, andre siger, forstår, hvad der er i deres hjerte, og deler evangeliske sandheder, der kan være til velsignelse for dem.

  • Find muligheder for, at jeres barn kan lære om andre kulturer og trosretninger. Hjælp ham eller hende til at anerkende og respektere de gode og sande principper i andres tro.

Tag i templet – besegling

I templet kan en hustru og ægtemand blive viet for al evighed. Dette sker i en ordinance, der kaldes besegling. Selvom denne ordinance måske ligger mange år ude i fremtiden for jeres søn eller datter, kan de små, enkle og vedholdende ting, I gør sammen i løbet af disse år, forberede ham eller hende til denne vidunderlige velsignelse.

  • Læs sammen »Familien: En proklamation til verden« i Evangelisk Bibliotek. Hvad lærer denne proklamation os om lykke i familielivet og om vellykkede ægteskaber? Vælg sammen med jeres barn et af de principper, der er nævnt i proklamationen, som I gerne vil studere. I kan slå skriftsteder, der relaterer til princippet, op i Guide til skrifterne. I kan også sætte mål om at anvende det princip bedre i jeres familie. Mens I arbejder på jeres mål, så tal sammen om den virkning, efterlevelse af det princip har på familielivet.

  • Læs sammen med jeres barn præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Til ære for dem, der værner« (Liahona, maj 2016, s. 77-80). Når I kommer til afsnittet »Et brug og smid væk-samfund«, kan I se efter ting i jeres hjem, der er til engangsbrug, og andre ting, der ikke er. Tal om, hvordan man behandler ting anderledes, når man ønsker, at de holder længe. Hvad antyder det om den måde, vi bør behandle ægteskab og familieforhold på? Hvad lærer vi ellers af præsident Uchtdorfs tale om, hvordan Frelseren kan hjælpe os til at opbygge stærke ægteskaber og familier?

  • Hvis I er gift, så vær åbne over for jeres barn om de ting, I føler, at I klarer godt som par, de ting I lærer, og hvordan I prøver at forbedre jer. Hvis I som ægtefæller er blevet beseglet i templet, så vær et godt eksempel for jeres barn på at stræbe efter at holde jeres pagter med hinanden og med Herren. Fortæl jeres barn, hvordan I stræber efter at gøre vor himmelske Fader og Frelseren til kernen i jeres forhold, og hvordan de hjælper jer.

  • Når der skal træffes valg i familien, så hold familieråd og -samtaler. Sørg for, at alle familiemedlemmers meninger bliver hørt og værdsat. Brug disse samtaler som en mulighed for at være et eksempel på sund kommunikation og venlighed i familieforhold, selv når ikke alle ser tingene på samme måde.

  • Når der er uenighed eller konflikter i familien, så udvis tålmodighed og medfølelse. Hjælp jeres barn til at se, hvordan det at håndtere konflikter på kristuslignende måder, kan hjælpe ham eller hende til at forberede sig på et lykkeligt ægteskab. Læs Lære og Pagter 121:41-42 sammen, og tal om, hvordan principperne i disse vers kan anvendes i ægteskabet.