Kom dan en volg Mij
30 december–5 januari. Inleiding van het Boek van Mormon: ‘eveneens een testament aangaande Jezus Christus’


‘30 december–5 januari. Inleiding van het Boek van Mormon: “eveneens een testament aangaande Jezus Christus”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘30 december–5 januari. Inleiding van het Boek van Mormon’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
de gouden platen

30 december–5 januari

Inleiding van het Boek van Mormon

‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus’

Uw studie van het Boek van Mormon kan verrijkt worden als u eerst de pagina’s vóór 1 Nephi leest. Wat versterkt daarin uw getuigenis?

Schrijf uw ingevingen op

Nog voordat u aan 1 Nephi hoofdstuk 1 begint, is al duidelijk dat het Boek van Mormon geen gewoon boek is. De inleidende pagina’s beschrijven een uniek achtergrondverhaal – met bezoeken van een engel, een eeuwenoude in een heuvel begraven kroniek, en een onbekende jonge man die de kroniek door de macht van God vertaalt. Het Boek van Mormon is niet louter een geschiedenis van oude Amerikaanse beschavingen. ‘De volheid van het eeuwigdurende evangelie’ staat erin (inleiding tot het Boek van Mormon) en God heeft Zelf het tevoorschijn komen ervan bestuurd – hoe het geschreven werd, hoe het bewaard werd en hoe het in onze tijd beschikbaar kwam. U gaat dit jaar het Boek van Mormon lezen. Bid erover en pas de leringen erin toe, dan nodigt u de kracht ervan in uw leven uit. Dan zegt u misschien net als de drie getuigen in hun getuigenis: ‘Het is wonderlijk in [mijn] ogen.’

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Titelpagina van het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon kan mijn geloof in Jezus Christus versterken.

De titelpagina van het Boek van Mormon bevat meer dan alleen een titel. Er staan onder meer diverse doeleinden van deze heilige kroniek in. Zoek deze doeleinden op en let vervolgens bij uw studie van het Boek van Mormon dit jaar op passages die deze doeleinden naar uw idee vervullen. Welke passages dragen bijvoorbeeld aan uw overtuiging bij ‘dat Jezus de Christus is, de eeuwige God’?

Inleiding van het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon ‘geeft het heilsplan in grote trekken weer.’

Het heilsplan is het plan van onze hemelse Vader om zijn kinderen tot verhoging te brengen, zodat ze worden zoals Hij is, en ze de vreugde ondervinden die Hij voelt (zie 2 Nephi 2:25–26). De verzoening van Jezus Christus maakt dit plan mogelijk. Alle leerstellingen, verordeningen, verbonden en geboden die God heeft gegeven, dragen aan de verwezenlijking van het plan bij.

Het Boek van Mormon geeft u meer dan wat voor boek ook inzicht in het heilsplan. Het verwijst ruim twintig keer – met diverse benamingen – naar Gods plan. Let er bij uw studie dit jaar op wanneer Gods plan wordt genoemd of erop wordt gezinspeeld, en wat het Boek van Mormon erover zegt.

Hier is een activiteit om u op weg te helpen. Lees de volgende passages door en noteer de verschillende benamingen voor Gods plan: 2 Nephi 9:13; 11:5; en Alma 12:32–34; 24:14; 41:2; 42:15–16. Wat zeggen die benamingen over het plan van de Vader?

Het getuigenis van drie getuigen’ en ‘Het getuigenis van acht getuigen

Ik kan een getuige van het Boek van Mormon zijn.

De Heilige Geest kan tot u getuigen dat het Boek van Mormon waar is, ook al hebt u de gouden platen niet gezien zoals de drie getuigen en acht getuigen. Hoe versterkt hun getuigenis dat van u? Hoe kunt u uw naam ‘wereldkundig [maken] om tot de wereld te getuigen’ van wat u over het Boek van Mormon weet? (‘Het getuigenis van acht getuigen’.)

Het getuigenis van de profeet Joseph Smith

Het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon was een wonder.

Als iemand u vroeg waar het Boek van Mormon vandaan komt, wat zou u dan zeggen? Hoe zou u de hand van de Heer bij het tevoorschijn brengen van het Boek van Mormon beschrijven? Hoe beschreef Joseph Smith het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon?

Het getuigenis van de profeet Joseph Smith

Hoe is het Boek van Mormon vertaald?

Het Boek van Mormon is ‘door de gave en macht van God’ vertaald. We kennen niet veel details van het wonderbaarlijke vertaalproces. We weten wel dat Joseph Smith een ziener was, bijgestaan door instrumenten die God had bereid: twee doorzichtige stenen die de Urim en Tummim worden genoemd, plus een zogeheten zienersteen. Joseph zag de Engelse vertaling van de tekens op de platen in deze stenen. Hij las de vertaling dan voor terwijl een schrijver die optekende. Alle schrijvers voor Joseph getuigden dat Gods macht in de vertaling van dit heilige werk kenbaar was.

Zie ‘De vertaling van het Boek van Mormon’ (Evangelieverhandelingen, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Titelpagina van het Boek van Mormon

Leg als gezin een lijst met verzen uit het Boek van Mormon aan die uw geloof hebben versterkt ‘dat Jezus de Christus is’, en vul die lijst gaandeweg het jaar aan. Neem deze gelegenheid ook te baat om een leesplan voor het Boek van Mormon op te stellen: wanneer en waar komt het gezin bij elkaar om te lezen? Hoe gaat ieder gezinslid meedoen? In ‘Ideeën om uw Schriftstudie in gezinsverband te verbeteren’ aan het begin van dit studiemateriaal kunt u ideeën opdoen.

Inleiding van het Boek van Mormon

Een sluitsteen is een wigvormige steen boven in een gewelf die de andere stenen vastzet en bijeenhoudt. Bouw of teken een gewelf met een sluitsteen bovenin om uw gezin te laten inzien dat het Boek van Mormon ‘de sluitsteen van onze godsdienst’ is. Wat gebeurt er als de sluitsteen wordt verwijderd? Wat zou er gebeuren als we het Boek van Mormon niet hadden? Hoe kunnen we het Boek van Mormon de sluitsteen van ons geloof in Jezus Christus maken?

Afbeelding
een stenen gewelf met een sluitsteen die alles bijeen houdt

Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.

Het getuigenis van drie getuigen’ en ‘Het getuigenis van acht getuigen

Uw gezinsleden kunnen hun eigen getuigenis van het Boek van Mormon opschrijven, het met hun naam ondertekenen en bedenken hoe ze hun getuigenis aan anderen kunnen geven.

Het getuigenis van de profeet Joseph Smith

Welk bewijs vinden we in het verhaal van Joseph Smith dat God bij het tevoorschijn brengen van het Boek van Mormon betrokken was?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Een profetische belofte. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw eigen vragen en richting voor uw eigen leven zult krijgen.’ (‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?Liahona, november 2017, 62–63.)

Afbeelding
Joseph ontvangt de gouden platen van Moroni

Moroni overhandigt de gouden platen, Gary L. Kapp