Kom dan en volg Mij
30 december–5 januari. Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus


‘30 december–5 januari. Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘30 december–5 januari. Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
de gouden platen

30 december–5 januari

Inleidende pagina’s van het Boek van Mormon

‘Eveneens een testament aangaande Jezus Christus’

Lees ter voorbereiding de titelpagina en de inleiding van het Boek van Mormon; het getuigenis van de drie getuigen, de acht getuigen en de profeet Joseph Smith; en ‘Een korte uitleg van het Boek van Mormon’. Hoe kunt u de kinderen inspireren om van het Boek van Mormon te leren?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen bekende verhalen uit het Boek van Mormon vertellen met behulp van de platen 67–86 in het Evangelieplatenboek of andere afbeeldingen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Titelblad van het Boek van Mormon

Door het Boek van Mormon kan mijn geloof in Jezus Christus groeien.

Maak de kinderen duidelijk dat het Boek van Mormon als doel heeft van Jezus Christus te getuigen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een exemplaar van het Boek van Mormon zien en vestig de aandacht op de ondertitel: eveneens een testament aangaande Jezus Christus. Laat de kinderen om de beurt zeggen: ‘eveneens een testament aangaande Jezus Christus’. Vertel de kinderen kort hoe het Boek van Mormon uw geloof in Jezus Christus heeft versterkt.

  • Vertel een verhaal over Jezus Christus uit het Boek van Mormon, zoals bijvoorbeeld toen Samuel de Lamaniet over Christus profeteerde (zie Helaman 14–16), toen de Heiland de kinderen zegende (zie 3 Nephi 17), of toen de broeder van Jared Jezus Christus zag (zie Ether 2–3). U kunt daarbij hoofdstukken uit Verhalen uit het Boek van Mormon en de bijbehorende filmpjes op ChurchofJesusChrist.org gebruiken. Leg de kinderen uit wat we uit die verhalen over Jezus leren. Vertel ze dat ze dit jaar veel over Jezus Christus in het Boek van Mormon zullen leren.

  • Zing een liedje over het Boek van Mormon, zoals bijvoorbeeld ‘Verhalen uit het Boek van Mormon’ (Kinderliedjes, 62). Zing het liedje een paar keer samen, en laat de kinderen daarbij om de beurt een afbeelding van de Heiland vasthouden terwijl u zingt.

Inleiding tot het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Als [het Boek van Mormon] waar is – en ik getuig plechtig dat het waar is – dan was Joseph Smith een profeet […], is De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de kerk van de Heer hier op aarde, en is het heilig priesterschap van God hersteld’ (‘De kracht van het Boek van Mormon’, Liahona, mei 2017, 86–87).

Mogelijke activiteiten

  • Lees de volgende uitspraak van Joseph Smith in de inleiding tot het Boek van Mormon voor: ‘Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.’ Leg uit dat net zoals een sluitsteen een stenen boog bij elkaar houdt, ons getuigenis van het Boek van Mormon ons getuigenis van andere dingen, zoals Joseph Smith en het evangelie, bij elkaar houdt en versterkt.

  • Vraag een van de ouders van de kinderen om te vertellen hoe hij of zij een getuigenis van het Boek van Mormon heeft gekregen. Lees samen de uitnodiging aan het einde van de inleiding tot het Boek van Mormon. Laat de kinderen uitbeelden wat ze kunnen doen om zelf een getuigenis te ontvangen.

Het getuigenis van de profeet Joseph Smith

Het Boek van Mormon is ons door de macht van God gegeven.

Het getuigenis van Joseph Smith kan de kinderen helpen het goddelijke doel van het Boek van Mormon te begrijpen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen kort hoe het Boek van Mormon tot stand kwam, aan de hand van ‘Het getuigenis van de profeet Joseph Smith’. U kunt ook ‘Hoofdstuk 1: Hoe we het Boek van Mormon gekregen hebben’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 2–4) gebruiken. Laat de kinderen het verhaal een paar keer naspelen terwijl u het vertelt.

  • Laat de kinderen een afbeelding van de tekens op de gouden platen zien. Leg uit dat God Joseph heeft geholpen om de tekens te vertalen naar woorden die we kunnen lezen en begrijpen.

    Afbeelding
    twee gouden platen met geschreven tekens

    Joseph Smith heeft de tekens op de gouden platen vertaald.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Titelblad van het Boek van Mormon

Door het Boek van Mormon kan mijn geloof in Jezus Christus groeien.

Denk eraan dat u de kinderen over het Boek van Mormon onderwijst om hun geloof in Jezus Christus te sterken.

Mogelijke activiteiten

  • Verdeel de klas in groepjes van twee. Laat elk groepje de tweede alinea van de titelpagina van het Boek van Mormon lezen en opzoeken wat de bedoeling van het Boek van Mormon is. Laat de kinderen daarna aan de klas vertellen wat ze hebben gevonden.

  • Zoek samen op de titelpagina de zinsnede ‘ter overtuiging van de Joden en de andere volken dat Jezus de Christus is’. Hoe overtuigt het Boek van Mormon ons ervan dat Jezus de Christus is? Laat de kinderen een verhaal uit het Boek van Mormon vertellen dat hun geloof in Christus heeft gesterkt, of vertel er zelf een.

Inleiding tot het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon is de sluitsteen van onze godsdienst.

Als de kinderen een getuigenis van het Boek van Mormon ontwikkelen, komen ze te weten dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de ware kerk van God op aarde is.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen doen alsof u nog nooit over het Boek van Mormon hebt gehoord. Laat ze in groepjes van twee nadenken hoe ze u kunnen uitleggen wat het is en waar het vandaan komt. Laat ze daarbij elementen uit de inleiding gebruiken. Laat u om de beurt door elk groepje onderwijzen. .

  • Laat een kind de uitspraak van Joseph Smith in de zesde alinea van de inleiding voorlezen. Gebruik de doe-pagina van deze week om uit te leggen hoe een sluitsteen een stenen boog bij elkaar houdt. Wat komen we volgens de laatste alinea van de inleiding nog meer te weten als we een getuigenis van de waarheid van het Boek van Mormon hebben?

Het getuigenis van drie getuigen’; ‘Het getuigenis van acht getuigen

Ik kan van het Boek van Mormon getuigen.

Hoe kunt u de kinderen inspireren hun eigen getuigenis van het Boek van Mormon te ontwikkelen en erover te vertellen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen iets beschrijven wat ze hebben gezien, maar wat niemand anders in de klas ooit heeft gezien. Leg uit dat het Boek van Mormon naast dat van Joseph Smith nog het getuigenis van elf andere mensen bevat. Zij hebben de gouden platen waarvan het Boek van Mormon is vertaald, gezien. Lees samen hun getuigenissen. Waarom wilden deze getuigen andere mensen over hun getuigenis vertellen?

  • Vraag of er kinderen zijn die willen vertellen hoe ze weten dat het Boek van Mormon waar is. Lees samen Moroni 10:3–5. Moedig de kinderen aan om dit jaar het Boek van Mormon te lezen en er een getuigenis van te ontwikkelen of te versterken. Vertel de kinderen hoe u uw getuigenis van het Boek van Mormon hebt gekregen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Zorg zo mogelijk dat elk kind een exemplaar van het Boek van Mormon heeft. Moedig de kinderen aan om het zelf en met hun familie te lezen.

Ons onderwijs verbeteren

Zoek persoonlijke inspiratie. U hoeft dit lesschema niet te volgen. U kunt het ook gebruiken als inspiratie om zelf ideeën op te doen. Denk na over de behoeften van de kinderen in uw klas.