Kom og følg mig
20.-26. januar. 1 Nefi 11-15: »Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«


»20.-26. januar. 1 Nefi 11-15: ›Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. januar. 1 Nefi 11-15«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
folk spiser frugten fra livets træ

Sødere end alt andet sødt, af Miguel Angel González Romero

20.-26. januar

1 Nefi 11-15

»Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«

Kan du se dig selv i 1 Nefi 11-15? Hvilke passager er af mest værdi for dig og din familie?

Nedskriv dine indtryk

Når Gud har et meget stort arbejde, som hans profet skal udføre, så giver han ofte den profet et meget stort syn, der hjælper ham til at forstå Guds hensigter med hans børn. Moses fik et syn med »denne jord og dens indbyggere og også himlene« (Moses 1:36). Apostlen Johannes så verdens historie og Frelserens andet komme (se Johannes’ Åbenbaring). Joseph Smith så Faderen og Sønnen (se JS-H 1:17-18). Lehi fik et syn, der viste den vej, som vi skal tage mod Frelseren og hans kærlighed.

Som det fremgår af 1 Nefi 11-14, så så Nefi Frelserens tjenestegerning, fremtiden for Lehis efterkommere i det forjættede land og Guds værks lod i de sidste dage. Synet hjalp Nefi med at blive forberedt til det værk, der lå foran ham, og det kan også forberede dig – for Gud har et værk for dig at udføre i sit rige. Du er blandt »de hellige i Lammets kirke«, som Nefi så, »som var spredt over hele jordens overflade, og de blev udrustet med retfærdighed og med Guds kraft i stor herlighed« (1 Ne 14:14).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Nefi 11

Gud sendte Jesus Kristus som et udtryk for sin kærlighed.

For at hjælpe Nefi til at forstå meningen med det træ, som hans far havde set, viste en engel ham »den evige Faders Søn« (1 Ne 11:21). Det fik Nefi til at konkludere, at træet repræsenterer Guds kærlighed. Men synet var ikke forbi endnu. Når du læser og tænker over 1 Nefi 11, hvad finder du da, der hjælper dig til at forstå, hvorfor Jesus Kristus er det ultimative udtryk for Guds kærlighed?

Få mere at vide om de andre symboler i Lehis drøm i 1 Nefi 11:35-36, 12:16-18 og 15:21-30.

Se også Johannes 3:16.

1 Nefi 12-13

Herren forberedte vejen for genoprettelsen.

Nefi ville ikke leve længe nok til at se meget af det, han så i sit syn. Hvorfor tror du, at det var værdifuldt for Nefi at vide disse ting? Hvorfor er det værdifuldt for dig at vide disse ting? Måske kunne du stille det spørgsmål, hver gang du læser om noget, Nefi så i sit syn.

Her er nogle af de begivenheder, som Nefi så: Hans folks fremtid (se kap. 12), koloniseringen af Amerika og den amerikanske revolution (se kap. 13:12-19), det store frafald (se kap. 13:20-29) og evangeliets gengivelse (se kap. 13:32-42).

1 Nefi 13:1-9; 14:9-11

Hvad er »den store og vederstyggelige kirke«, som Nefi så?

Ældste Dallin H. Oaks har forklaret, at »den store og vederstyggelige kirke«, som Nefi beskrev, repræsenterer »enhver filosofi eller organisation, der modsætter sig tro på Gud. Og det ›fangenskab‹, hvori denne ›kirke‹ søger at bringe de hellige, vil ikke så meget være en fysisk tilbageholdelse som et fangenskab af falske ideer« (»Stå som Guds vidner«, Liahona, mar. 2015, s. 20-21).

1 Nefi 13:12

Hvem var den mand, Nefi så, som Ånden »påvirkede«, så »han drog ud på de mange vande«?

Nefi så, at Helligånden ville inspirere Christopher Columbus til at foretage sin berømte rejse til Amerika. Den 14. marts 1493 skrev Columbus om denne rejse: »Disse store og fantastiske resultater kan ikke tilskrives mig … for det, som menneskets eget intellekt ikke kunne forstå, har Herrens Ånd givet til menneskene, for Gud er vant til at høre sine tjeneres bønner, de elsker hans forskrifter, nok til selv at udføre det, der synes umuligt« (The Annals of America, Encyclopedia Britannica, Inc., 1976, 1:5).

1 Nefi 13:20-42

Hellige skrifter i de sidste dage gengiver »tydelige og dyrebare ting«.

Nefi så i sit syn, at der i Bibelen, som han beskrev som »en optegnelse om jøderne«, ville blive taget »mange tydelige og dyrebare ting … bort fra [den]« (1 Ne 13:23, 28). Men han så også det tidspunkt, hvor Gud ville genoprette disse ting gennem »andre bøger« – Mormons Bog og andre hellige skrifter i de sidste dage (se 1 Ne 13:39-40). Hvilke af de dyrebare sandheder hjælper Mormons Bog os til bedre at forstå? Hvordan er dit liv anderledes, fordi disse tydelige og dyrebare ting er blevet gengivet?

Billede
eksemplarer af Mormons Bog på forskellige sprog

Mormons Bog gengav evangeliske sandheder, der var gået tabt under frafaldet.

Se også »Enkle og dyrebare sandheder«, Liahona, mar. 2008, s. 68-73; Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 60-63.

1 Nefi 15:1-11

Herren vil svare mig, hvis jeg spørger i tro med et blødgjort hjerte.

Har du nogensinde følt, at du ikke modtog personlig åbenbaring, at Gud ikke talte til dig? Hvilket råd gav Nefi sine brødre, da de havde det på den måde? Hvordan kan du anvende Nefis råd, og hvordan kan du bruge hans råd til at hjælpe andre?

Se også Jakob 4:8; Alma 5:46; 26:21-22.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

1 Nefi 11-14

Når din familie læser disse kapitler, kan du en gang imellem stoppe op og stille dem spørgsmål som de følgende: Hvad så Nefi i sit syn, som kunne have gjort ham glad? Hvad kunne have gjort ham ked af det? Hvorfor?

1 Nefi 13:20-42

Hjælp din familie til at forstå værdien af de »tydelige og dyrebare ting«, der findes i Mormons Bog ved at sammenligne en besked, der er skrevet tydeligt, med en, hvor ordene er byttet rundt. Hvorfor ønsker vor himmelske Fader, at der bliver undervist tydeligt i hans sandheder? Din familie kan bære deres vidnesbyrd om nogle af de »tydelige og dyrebare ting«, som de har lært af Mormons Bog.

1 Nefi 14:12-15

Hvorfor bliver vi »udrustet med retfærdighed og med Guds kraft i stor herlighed«, når vi lever i overensstemmelse med vores pagter med Gud?

1 Nefi 15:8-11

Hvilke oplevelser kan din familie dele, hvor de har »adspurgt Herren«? Hvad kan vi lære af Nefis eksempel?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Brug hjælpekilder til dit studium. Fodnoterne, Guide til skrifterne og andre hjælpekilder kan give dig indsigt i skrifterne. Hvad hjælper for eksempel fodnoterne dig til at forstå om 1 Nefi 14:20-21?

Billede
Nefis syn om Maria og Jesusbarnet

Nefis syn om Maria, af James Johnson