Tule ja seuraa minua
10.–16. helmikuuta. 2. Nefi 6–10: ”Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!”


”10.–16. helmikuuta. 2. Nefi 6–10: ’Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”10.–16. helmikuuta. 2. Nefi 6–10”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus rukoilee Getsemanessa

Älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun, Harry Anderson

10.–16. helmikuuta

2. Nefi 6–10

”Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!”

Kun luet lukuja 2. Nefi 6–10, mieti, mitä Herra yrittää opettaa sinulle. Kun huomaat näitä totuuksia, merkitse ne muistiin ja pohdi rukoillen, kuinka voit toimia oppimasi mukaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Oli kulunut ainakin 40 vuotta siitä, kun Lehin perhe lähti Jerusalemista. He olivat uudessa oudossa maassa, toisella puolella maailmaa Jerusalemista ja muista Jumalan liittokansaan kuuluvista. Lehi oli kuollut ja hänen jälkeläisensä olivat jo aloittaneet kiistelyn, joka tulisi vallitsemaan vuosisatojen ajan nefiläisten – ”jotka uskoivat Jumalan varoituksiin ja ilmoituksiin” – ja toisin ajattelevien lamanilaisten välillä (2. Nefi 5:6). Näissä olosuhteissa Jaakob, joka oli Nefin nuorempi veli ja joka oli nyt asetettu opettajaksi nefiläisille, halusi liittokansan tietävän, ettei Jumala koskaan unohtaisi heitä, joten he eivät koskaan saisi unohtaa Häntä. Tämä on sanoma, jota todella tarvitsemme omassa maailmassamme, jossa liittoja vähätellään ja ilmoitukset torjutaan. ”Muistakaamme hänet – –, sillä meitä ei ole hylätty. – – Suuret ovat Herran lupaukset”, hän julisti. (2. Nefi 10:20–21.) Noiden lupausten joukossa ei mikään ole suurempi kuin lupaus ”äärettömästä sovituksesta”, joka voittaa kuoleman ja helvetin (ks. 2. Nefi 9:7). ”Rohkaiskaa sen tähden sydämenne”, Jaakob sanoi lopuksi (2. Nefi 10:23).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Nefi 6–8

Herra on armollinen kansalleen ja täyttää lupauksensa.

Auttaakseen kansaansa ymmärtämään, että he kuuluivat Israelin huoneeseen ja voivat luottaa Jumalaan ja Hänen lupauksiinsa, Jaakob lainasi Jesajan sanoja, jotka on merkitty muistiin luvuissa 2. Nefi 6–8. Jesaja kuvaili Israelin hajottamista ja lupausta siitä, että Vapahtaja kokoaa kansansa ja lunastaa sen. Pohdi lukiessasi seuraavankaltaisia kysymyksiä:

  • Mitä minä opin Vapahtajan lunastavasta rakkaudesta minua kohtaan?

  • Mitä lohtua Vapahtaja tarjoaa niille, jotka etsivät Häntä?

  • Mitä minä voin tehdä odottaakseni uskollisemmin Vapahtajaa ja Hänen luvattuja siunauksiaan?

2. Nefi 9:1–26

Sovituksellaan Jeesus Kristus vapauttaa kaikki ihmiset fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta.

Mitä sanoja tai kielikuvia käyttäisit selittääksesi jollekulle, kuinka kipeästi tarvitsemme Lunastajaa pelastamaan meidät kuolemalta ja synniltä? Jaakob käytti sanoja ”kauhea” ja ”hirviö”. Mitä Jaakob opetti ”tuosta hirviöstä, kuolemasta ja helvetistä” ja Jumalan meitä varten valmistamasta ”pakokeinosta”? (2. Nefi 9:10.) Kun luet kohtaa 2. Nefi 9:1–26, voisit yhdellä värillä merkitä sen, mitä meille tapahtuisi ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta. Voisit sitten toisella värillä merkitä sen, mitä me voimme saada Vapahtajan sovituksen ansiosta. Mitä sellaisia totuuksia panet merkille Jeesuksen Kristuksen sovituksesta, jotka saavat sinut ylistämään ”Jumalan viisautta, hänen laupeuttaan ja armoaan”? (2. Nefi 9:8.)

2. Nefi 9:27–54

Voin tulla Kristuksen luokse ja ottaa vastaan Hänen sovituksensa suurenmoiset siunaukset.

Jeesus Kristus tuli ”maailmaan voidakseen pelastaa kaikki ihmiset, jos he kuulevat hänen ääntään” (2. Nefi 9:21, kursivointi lisätty). Toisin sanoen meidän täytyy haluta ottaa vastaan Hänen tarjoamansa pelastavat siunaukset. Kuvailtuaan suurta lunastussuunnitelmaa Jaakob antoi kohdassa 2. Nefi 9:27–54 tärkeitä varoituksia ja kehotuksia, jotka auttavat meitä ottamaan vastaan sovituksen siunaukset. Voisit halutessasi kirjoittaa ne tämän kaltaiseen taulukkoon:

Varoituksia

Kehotuksia

Varoituksia

Kehotuksia

Varoituksia

Kehotuksia

Mitä Henki innoittaa sinua tekemään vastauksena näihin varoituksiin ja kehotuksiin?

2. Nefi 10:20, 23–25

Jeesuksen Kristuksen uhrin ansiosta voin ”rohkaista” sydämeni.

Jaakobin sanoma oli riemullinen. ”Minä puhun teille tämän”, hän sanoi, ”jotta te riemuitsisitte ja nostaisitte päänne ikuisesti” (2. Nefi 9:3). Kun luet kohtia 2. Nefi 10:20, 23–25, mitä sellaista huomaat, mikä antaa sinulle toivoa? Mitä muuta olet huomannut luvuista 2. Nefi 9–10, mikä on antanut sinulle toivoa? Mitä aiot tehdä muistaaksesi nämä asiat, kun olet lannistunut?

Ks. myös Joh. 16:33.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

2. Nefi 8:3–7

Kun luette jakeen 2. Nefi 8:3, voisit näyttää kuvia erämaasta ja puutarhasta. Kuinka Herra muuttaa elämässämme olevat erämaat puutarhoiksi? Mitä Herra jakeissa 4–7 neuvoo meitä tekemään, jotta saisimme kokea jakeessa 3 kuvattua iloa?

2. Nefi 8:24–25

Kuinka Jesajan kannustavat sanat Siionin kansalle voivat vahvistaa meitä pyrkimyksissämme tulla uskollisemmiksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsiksi? Millä tavoin herääminen ja pukeutuminen on samanlaista kuin se, mitä Jumala haluaa meidän tekevän hengellisesti?

2. Nefi 9:1–26

Mitä perheenne voisi tehdä ymmärtääksenne paremmin Jeesuksen Kristuksen ”äärettömän sovituksen” suuruuden? (Ks. jae 7.) Ehkä he voisivat katsoa tai ajatella jotakin, mikä näyttää äärettömän suurelta määrältä – ruohonkorret niityllä, hiekanjyvät rannalla tai tähdet taivaalla. Millä tavoin Vapahtajan sovitus on ääretön? Mitkä ilmaukset luvussa 2. Nefi 9 syventävät kiitollisuuttamme siitä, mitä Vapahtaja on tehnyt puolestamme?

2. Nefi 9:27–44

Perheenne voisi ehkä jonakin päivänä viikon varrella tutkia kohtaa 2. Nefi 9:27–38 ja etsiä siitä varoituksia (jotka alkavat huudahduksella ”oi” tai ”voi”). Mitkä niistä tuntuvat erityisen tärkeiltä pohdittavaksi perheessänne? Jonakin toisena päivänä voisitte tutkia kohtaa 2. Nefi 9:39–44 ja etsiä siitä, mitä Jaakob kehotti kansaansa muistamaan.

2. Nefi 9:28–29, 50–51

Mitä esimerkkejä keksitte ihmisten turhamaisuudesta ja heikkoudesta ja järjettömyydestä? (Ks. jae 28.) Mitä me voimme tehdä arvostaaksemme enemmän sitä, mikä on Jumalasta, ja vähemmän sitä, mikä on maailmasta?

2. Nefi 9:45

Perheestänne voisi olla hauskaa valmistaa paperista ketju ja sen jälkeen vuorotellen kietoutua näihin kahleisiin ja ravistaa ne sitten yltään. Millä tavoin synti on kuin kahle? Kuinka Vapahtaja auttaa meitä ravistamaan kahleet yltämme?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Ole käytettävissä ja helposti lähestyttävä. ”Jotkin parhaista opetustilanteista alkavat [perheen]jäsenen sydämessä olevasta kysymyksestä tai huolenaiheesta. – – Anna sanoillasi ja teoillasi heidän tietää, että olet halukas kuuntelemaan heitä.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 16.)

Kuva
Jeesus parantaa ihmisiä

Vapahtaja pelastaa kaikki Jumalan lapset, ”jos he kuulevat hänen ääntään” (2. Nefi 9:21). Hän paransi useita erilaisten tautien vaivaamia, J. Kirk Richards