Tule ja seuraa minua
10.–16. helmikuuta. 2. Nefi 6–10: ”Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!”


”10.–16. helmikuuta. 2. Nefi 6–10: ’Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”10.–16. helmikuuta. 2. Nefi 6–10”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jeesus rukoilee Getsemanessa

Älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun, Harry Anderson

10.–16. helmikuuta

2. Nefi 6–10

”Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!”

Kun luet lukuja 2. Nefi 6–10, tavoittele Hengen johdatusta siihen, mitä sinun tulee opettaa. Tämä oppimisehdotus ja julkaisu Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi saattavat antaa sinulle lisää ideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta lapsia kertomaan vuorollaan, mitä he ovat oppineet Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan, kun he ovat tutkineet lukuja 2. Nefi 6–10 itsekseen tai perheensä kanssa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

2. Nefi 9:7–13, 20–23

Jeesus Kristus pelastaa minut synniltä ja kuolemalta.

Kuinka voit käyttää jakeita 2. Nefi 9:7–13 ja 20–23 auttaaksesi lapsia ymmärtämään, että Jeesus Kristus pelastaa jokaisen kuolemalta ja mahdollistaa sen, että me voimme tehdä parannusta synneistämme?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille kertomus henkilöstä, joka putosi niin syvään kuoppaan, ettei hän pystynyt kiipeämään sieltä ylös. Eräs mies tuli ja nosti tuon henkilön ylös kuopasta. Voit halutessasi piirtää tauluun kuvan tästä kertomuksesta tai esittää sen lasten kanssa näytelmänä. Selitä, että tuo kuoppa on kuin kuolema ja henkilöä auttanut mies on kuin Jeesus Kristus, joka pelasti kaikki ihmiset kuolemalta antamalla meille ylösnousemuksen lahjan. Kerro lapsille, että tuo sama henkilö putosi toiseen kuoppaan. Tällä kertaa pelastaja antoi pudonneelle tikapuut, joiden avulla hän voi kiivetä ylös kuopasta. Selitä, että tuo kuoppa on kuin synti ja tikapuut ovat Jeesuksen Kristuksen sovitus, joka antaa meille mahdollisuuden tehdä parannusta ja saada syntimme anteeksi. Lue jakeet 2. Nefi 9:22–23 ja todista Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan.

  • Laulakaa yhdessä jokin Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta kertova laulu, kuten ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43). Kehota lapsia piirtämään kuvia asioista, jotka auttavat heitä tietämään, että Vapahtaja rakastaa heitä.

2. Nefi 9:49

”Minun sydämeni iloitsee vanhurskaudesta.”

Kuinka voit kannustaa opettamiasi lapsia iloitsemaan vanhurskaudesta eli noudattamaan iloisesti Herran käskyjä? (Ks. 2. Nefi 9:49.)

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jae 2. Nefi 9:49 ja auta heitä etsimään, mitä Jaakob sanoi rakastavansa ja vihaavansa, ja ymmärtämään niiden tarkoituksen. Kerro tilanteista, joissa joku lapsi valitsee oikein tai väärin, ja kehota lapsia nousemaan ylös, kun valinta tuo onnea, ja istuutumaan alas, kun valinta tuo murhetta. Miksi valitseminen oikein tuo meille iloa? Milloin sinä olet tuntenut iloa, koska olet valinnut oikein?

  • Laulakaa yhdessä jokin kuuliaisuuden tuomasta ilosta kertova laulu, kuten ”Työtä tehdessäin laulan” (Lasten laulukirja, s. 108). Pyydä lapsia panemaan merkille, mikä saa meidät iloisiksi. Anna lasten kukin vuorollaan leikkiä olevansa äiti tai isä, joka kehottaa muita lapsia tekemään jotakin. Pyydä muita lapsia harjoittelemaan iloista kuuliaisuutta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

2. Nefi 6; 7:1–2

Herra pitää aina lupauksensa.

Sen ymmärtäminen, että Herra pitää lupauksensa, voi auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan Häneen ja vahvistamaan luottamustaan noudattaa Hänen käskyjään.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tekemistään lupauksista, esimerkiksi jollekulle ystävälleen antamastaan lupauksesta tai lupauksista, jotka he antoivat kasteessa. Miksi meidän on joskus vaikea pitää lupauksemme? Miksi on tärkeää, että me pidämme lupauksemme? Lue ääneen seuraava virke: ”Herra Jumala on toteuttava liittonsa, jotka hän on tehnyt lastensa kanssa” (2. Nefi 6:12). Kerro esimerkki siitä, kuinka Jumala on pitänyt lupauksensa, vaikka siunaukset eivät olekaan tulleet saman tien.

  • Näytä vierekkäin kuvia Jeesuksesta ja jostakusta lapsesta. Lue jae 2. Nefi 7:1 ja selitä, että kun Jumalan kansa lakkaa noudattamasta Hänen evankeliumiaan, se on ikään kuin he ottaisivat eron Hänestä. Siirrä kuva lapsesta kauemmaksi Jeesuksen kuvasta osoittaaksesi, että kun me emme pidä liittojamme kuten kasteenliittoa, me erotamme itsemme taivaallisesta Isästä ja Vapahtajasta. (Voitte kerrata asioita kasteenliitosta jakeesta OL 20:37.) Kuinka Vapahtajan sovitus sallii meidän päästä takaisin lähemmäksi Häntä? Kun keskustelette tästä, pyydä lapsia siirtämään kuvia jälleen lähelle toisiaan.

2. Nefi 9:10–23

Jeesus Kristus pelastaa minut synniltä ja kuolemalta.

Kuinka voit käyttää jakeita 2. Nefi 9:10–23 auttaaksesi lapsia oppimaan, että Jeesus Kristus on heidän Vapahtajansa?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia auttamaan sinua piirtämään tauluun polku, jolle he voivat lisätä erilaisia esteitä. Lukekaa yhdessä jae 2. Nefi 9:10. Kehota lapsia nimeämään polulla olevia esteitä sellaisilla tämän jakeen sanoilla, jotka kuvailevat niitä asioita, jotka saattavat estää meitä palaamasta Jumalan luokse. Keskustelkaa sitten siitä, kuinka Jeesus Kristus voitti nämä esteet meidän puolestamme (ks. 2. Nefi 9:21–23), ja kun teette niin, kehota lapsia pyyhkimään nuo esteet pois.

  • Näytä kuva Aadamista ja Eevasta, esimerkiksi Lähtö Eedenin puutarhasta (ChurchofJesusChrist.org). Selitä, että kun Aadam ja Eeva söivät Eedenin puutarhassa hedelmää, jota Jumala oli kieltänyt heitä syömästä, he toivat maailmaan synnin ja kuoleman. Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta. Auttaaksesi lapsia ymmärtämään, kuinka Jeesus voitti synnin ja kuoleman, kerro tarina henkilöstä, joka putosi syvään kuoppaan. Kertomus on ensimmäisenä opetusehdotuksena tässä oppimisehdotuksessa otsikon ”Nuoremmat lapset” alla. Pyydä sen jälkeen lapsia piirtämään kuvia tästä kertomuksesta tai näyttelemään sitä. Lue jakeet 2. Nefi 9:21–23 ja todista Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan.

  • Auta jokaista lasta löytämään jokin Vapahtajan sovituksesta kertova laulu julkaisuista MAP-lauluja tai Lasten laulukirja (kirjojen sisällysluettelot voivat olla avuksi). Pyydä lapsia etsimään laulusta ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, mitä Jeesus teki meidän puolestamme, ja kertomaan niistä luokalle. Pyydä lapsia kertomaan ajatuksiaan Vapahtajan sovituksesta ja tunteistaan sitä kohtaan tai todista siitä itse.

2. Nefi 9:20, 28–29, 42–43

Minua siunataan, kun noudatan Jumalan neuvoja.

Auta lapsia rakentamaan vankka perusta luottamuksessaan Jumalaan, niin että he tietojensa ja kykyjensä kasvaessa turvaavat Häneen edelleen ja noudattavat Hänen neuvojaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan sinulle jostakin asiasta, josta he tietävät paljon, kuten lempikirjastaan tai harrastuksestaan. Pyydä yhtä lasta lukemaan jae 2. Nefi 9:20 ja todista, että Jumala ”tietää kaiken”. Miksi meidän on tärkeää ymmärtää, että Jumala tietää kaiken?

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että he ovat kuulleet jonkun ystävänsä sanovan, että käskyt tai kirkon opetukset ovat typeriä. Mitä he sanoisivat ystävälleen? Miksi on tärkeää luottaa Jumalan neuvoihin, vaikka emme täysin ymmärtäisikään niitä? Kannusta lapsia etsimään kohdista 2. Nefi 9:20, 28–29 ja 42–43 apua, kun he pohtivat näitä kysymyksiä ja keskustelevat niistä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia miettimään, millä tavalla he voivat opettaa perheelleen, mitä he ovat oppineet Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan. He voisivat esimerkiksi käyttää tämän viikon toimintasivua selittääkseen, kuinka Vapahtaja auttaa meitä voittamaan synnin ja kuoleman.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä toimintasivuja. Kun lapset työskentelevät toimintasivujen parissa, käytä tätä aikaa auttaaksesi heitä huomaamaan, kuinka tämä toiminta liittyy oppiaiheen periaatteisiin ja kuinka nämä periaatteet soveltuvat heidän elämäänsä.