Tule ja seuraa minua
2.–8. maaliskuuta. 2. Nefi 31–33: ”Tämä on se keino”


”2.–8. maaliskuuta. 2. Nefi 31–33: ’Tämä on se keino’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”2.–8. maaliskuuta. 2. Nefi 31–33”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus opettaa opetuslapsiaan

Kristus opettamassa opetuslapsiaan, Justin Kunz

2.–8. maaliskuuta

2. Nefi 31–33

”Tämä on se keino”

Tässä oppimisehdotuksessa esitetään periaatteita, joita saatat pitää merkityksellisinä lukiessasi lukuja 2. Nefi 31–33. Tärkeimmät asiat, mitä opit tutkiessasi, tulevat kuitenkin Hengen kuiskausten välityksellä. Tavoittele tätä johdatusta ja kirjoita muistiin saamasi innoitus.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Nefin viimeisten muistiin merkittyjen sanojen joukossa on tämä julistus: ”Herra on käskenyt minua, ja minun on toteltava” (2. Nefi 33:15). Tämä kuulostaa sopivalta yhteenvedolta Nefin elämästä. Hän halusi tietää Herran tahdon ja pyrki rohkeasti noudattamaan sitä – tarkoittipa se sitten hänen henkensä panemista alttiiksi haettaessa Labanilta pronssilevyjä, laivan rakentamista ja meren ylittämistä tai uskollista Kristuksen opin opettamista selkeästi ja voimallisesti. Nefi osasi vakuuttavasti puhua siitä, että meidän täytyy ”ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa” ja kulkea ”kaidalla ja kapealla polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään” (2. Nefi 31:20, 18), koska juuri sitä polkua hänkin kulki. Hän tiesi kokemuksesta, että tämä polku, joskin paikoin vaativa, on myös riemullinen, ”eikä ole muuta keinoa eikä nimeä taivaan alla annettu, jonka avulla ihminen voi pelastua Jumalan valtakuntaan” (2. Nefi 31:21).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Nefi 31–32

Jeesus Kristus ja Hänen oppinsa ovat ainoa tie iankaikkiseen elämään.

Jos sinun täytyisi kertoa tiivistäen, mikä on tie iankaikkiseen elämään, mitä sanoisit? Itselleen tyypillisellä selkeydellä ja yksinkertaisuudella Nefi sanoi sen näin: usko Kristukseen, parannus, kaste, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja kestäminen loppuun asti. Kun olet tutkinut Nefin opetuksia luvuissa 2. Nefi 31–32, mieti, kuinka selittäisit ne jollekulle omin sanoin. Ajattele sitä, kuinka näiden opetusten mukaan eläminen on ollut siunauksena sinulle. Voisit pohtia Nefin opetuksia luvuissa 2. Nefi 31:18–20 ja arvioida omaa ”ponnisteluasi eteenpäin” evankeliumin polulla.

Ks. myös 3. Nefi 11:32–39; 27:13–22; D. Todd Christofferson, ”Kristuksen oppi”, Liahona, toukokuu 2012, s. 86–90; Brian K. Ashton, ”Kristuksen oppi”, Liahona, marraskuu 2016, s. 106–109.

Kuva
perhe rukoilee yhdessä

Jeesuksen Kristuksen opetusten seuraaminen johtaa meidät iankaikkiseen elämään.

2. Nefi 31:4–13

Jeesus Kristus antoi täydellisen esimerkin kuuliaisuudesta, kun Hänet kastettiin.

Tapahtuipa kasteesi eilen tai 80 vuotta sitten, se oli käänteentekevä hetki – sinä solmit elinikäisen liiton seurata Jeesusta Kristusta. Ajattele omaa kastettasi, kun luet Vapahtajan kasteesta kohdasta 2. Nefi 31:4–13. Miksi Vapahtaja kastettiin? Kuinka Hänen kastamisensa syyt ovat samanlaisia kuin syyt, miksi sinut on kastettu? Mitä teet nykyisin noudattaaksesi edelleen Vapahtajan esimerkkiä kuuliaisuudesta?

Sakramenttitoimitus on viikoittainen tilaisuus sinua varten, jolloin voit sitoutua uudelleen seuraamaan Jeesusta Kristusta. Seuraavan kerran sakramenttia nauttiessasi voisit lukea kohdan 2. Nefi 31:13 ja pohtia päättäväisyyttäsi ”[seurata] Poikaa täysin vilpittömin sydämin” ja halukkuuttasi ottaa ”Kristuksen [nimi päällesi]”.

2. Nefi 31:17–2032

Pyhä Henki osoittaa minulle, mitä minun tulee tehdä.

Jos kaste ja konfirmointi ovat ”portti, josta [meidän] tulee mennä sisälle” kaidalle ja kapealle polulle (2. Nefi 31:17), mitä meidän on tehtävä, kun olemme päässeet sille polulle? Juuri sitä Nefin kansa ihmetteli (ks. 2. Nefi 32:1). Mitä vastauksia Nefi antoi jakeissa 2. Nefi 31:19–20 ja luvussa 32? Mitä vastauksia itse löydät?

Ks. myös David A. Bednar, ”Ottakaa vastaan Pyhä Henki”, Liahona, marraskuu 2010, s. 94–97.

2. Nefi 33

Mormonin kirja taivuttaa kaikkia uskomaan Kristukseen.

Luvussa 2. Nefi 33, kun Nefi päätti kirjoituksensa, hän selitti syitä sille, miksi hän ylipäätään kirjoitti. Mitä syitä huomaat tässä luvussa? Pohdi sitä, mitä olet tähän asti lukenut 1. Nefin ja 2. Nefin kirjoista, ja mahdollisesti kirjoittamiasi muistiinpanoja. Kuinka nuo kertomukset ja opetukset ovat toteuttaneet Nefin tarkoituksia omalla kohdallasi? Esimerkiksi kuinka ne ovat saaneet sinut ”uskomaan [Kristukseen] ja kestämään loppuun asti”? (Jae 4.) Voisit kirjoittaa näitä kokemuksia muistiin tai kertoa niistä jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

2. Nefi 31:5–13

Onko joku perheenjäsenistä valmistautumassa menemään kasteelle tai onko joku äskettäin kastettu? Ehkä hän voisi kertoa, miksi hän päätti mennä kasteelle. Mistä syistä Nefin opetusten mukaan meidät tulee kastaa? Mitä siunauksia me saamme, kun meidät kastetaan?

2. Nefi 31:17–21

Kuinka voit auttaa perhettäsi ymmärtämään Nefin vertauksen ”kaidasta ja kapeasta polusta”? (Ks. 2. Nefi 31:18.) Voisitte esimerkiksi yhdessä piirtää kuvan polusta, jota Nefi kuvaili kohdassa 2. Nefi 31:17–21, ja merkitä siihen ne asiat, jotka meidän on tehtävä astuaksemme sille polulle ja pysyäksemme sillä kulkiessamme eteenpäin. Kuinka Vapahtaja auttaa meitä etenemään tällä polulla?

2. Nefi 31:20

Jos haluat perheesi ymmärtävän paremmin sitä, kuinka kestämme loppuun asti, julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivulla 6 on hyödyllinen määritelmä, samoin kuin vanhin Dale G. Renlundin puheessa ”Myöhempien aikojen pyhät jatkavat yrittämistä” (Liahona, toukokuu 2015, s. 56–58).

2. Nefi 32:8–9

Auttaaksesi perheenjäseniä ymmärtämään, että me voimme ”rukoilla alati”, voisitte laatia luettelon (tai piirtää kuvia) tilanteista, jolloin me voimme rukoilla. Sen jälkeen perheesi voisi laulaa laulun, jossa opetetaan asioita rukoilemisesta, kuten ”Aamuvarhain huoneessasi” (MAP-lauluja, 84), ja vaihtaa joidenkin laulun sanojen tilalle luettelossaan olevia sanoja. Kuinka Herra siunaa meitä, kun rukoilemme alati?

2. Nefi 33:1–2

Mikä mahtaa saada ihmiset ”[paaduttamaan] sydämensä Pyhää Henkeä vastaan”? Kuinka voimme varmistua siitä, että Pyhällä Hengellä on ”sijaa” meissä?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Ota mallia Vapahtajasta. On hyödyllistä tutkia, miten Vapahtaja opetti – mitä menetelmiä Hän käytti ja mitä Hän sanoi. Mutta Jeesuksen voima opettaa ja kohottaa muita tuli perimmiltään siitä, kuka Hän oli ja kuinka Hän eli. Mitä uutterammin pyrit elämään kuten Jeesus Kristus ja luottamaan Hänen sovittavaan voimaansa, sitä luontevammin voit opettaa kuten Hän.

Kuva
Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen

Kaiken vanhurskauden täyttämiseksi, Liz Lemon Swindle