Tule ja seuraa minua
23.–29. maaliskuuta. Enos – Mormonin sanat: Hän saa minut toimimaan tahtonsa mukaan


”23.–29. maaliskuuta. Enos – Mormonin sanat: Hän saa minut toimimaan tahtonsa mukaan”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”23.–29. maaliskuuta. Enos – Mormonin sanat”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Enos pienenä poikana isänsä Jaakobin ja äitinsä kanssa

Jaakob ja Enos, Scott Snow

23.–29. maaliskuuta

EnosMormonin sanat

Hän saa minut toimimaan tahtonsa mukaan

Kun luet lukuja Enosin kirjasta Mormonin sanoihin, etsi sanomia, joista tulee arvokkaita sinulle tai perheellesi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Enos meni metsään metsästämään eläimiä, mutta hän jäikin sinne ja rukoili ”kaiken päivää – – ja kun yö tuli” (En. 3–4). Koska Enosin sielu halusi kiihkeästi syntien anteeksiantoa, hän oli valmis rukoilemaan niin pitkään kuin se oli tarpeen ja jopa ”kamppailemaan” Jumalan edessä (ks. En. 2). Sellaista vilpitön rukous on: ei niinkään sen pyytämistä, mitä haluamme, vaan vilpitöntä pyrkimystä olla yhteydessä Jumalaan ja mukauttaa tahtomme Hänen tahtoonsa. Kun rukoilet tällä tavalla, kun äänesi ”yltää taivaisiin”, huomaat Enosin tavoin, että Jumala kuulee sinua ja Hän todella välittää sinusta, rakkaistasi ja jopa vihamiehistäsi (ks. En. 4–17). Tällaisina hetkinä Jumala voi tehdä tahtonsa tiettäväksi sinulle, ja olet auliimpi ja kykenevämpi tekemään Hänen tahtonsa mukaan, koska olet sopusoinnussa Hänen kanssaan. Mormonin tavoin et ehkä ”tiedä kaikkea, mutta Herra tietää kaiken, – – [ja] hän vaikuttaa [sinussa] niin, että [teet] hänen tahtonsa mukaisesti” (Morm. s. 7).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Enos 1–3

Vanhempien sanoilla voi olla pysyvä vaikutus.

Mitä sanomia näissä jakeissa on vanhempia ja lapsia varten?

Enos 4–27

Vilpittömiin rukouksiini vastataan.

Enosin kokemus rukoilemisesta on yksi pyhien kirjoitusten mieleenpainuvimmista. Omat kokemuksesi eivät ehkä ole niin dramaattisia, mutta ne voivat olla yhtä merkityksellisiä. Enosin kokemukset saattavat paljastaa keinoja kehittää rukouksiasi. Tässä on muutamia kysymyksiä harkittavaksi:

  • Mitkä sanat kuvaavat Enosin pyrkimyksiä, kun hän rukoili?

  • Minkä puolesta Enos alun perin rukoili? (Ks. En. 4.) Mitä voit oppia Enosin suhtautumisesta hänen saamaansa vastaukseen? (Ks. En. 5–7.)

  • Kuinka Enos toimi saatuaan vastauksensa?

  • Mitä voimme oppia Enosilta siitä, kuinka meillä voi olla ”järkähtämätön” usko Herraan? (En. 11.)

JaromOmni

Herra siunaa minua, kun pidän käskyt.

Useimmin toistettuja Mormonin kirjassa olevia Jumalan lupauksia on se, että jos nefiläiset pitävät käskyt, he menestyvät (ks. 2. Nefi 1:20; Jar. 9–12; Omni 6). Jaromin ja Omnin kirjat osoittavat tapoja, joilla tämä lupaus täyttyi. Mitä sellaista opit näistä kertomuksista, mikä voi auttaa sinua ”menestymään maassa”?

Omni 14, 21

Keitä olivat Sarahemlan kansa?

Paettuaan Nefin maasta nefiläiset löysivät suuren kansan, joka eli paikassa nimeltä Sarahemla. Sarahemlan kansa koostui sellaisen israelilaisryhmän jälkeläisistä, joka oli Lehin tavoin lähtenyt Jerusalemista ja jonka Jumala oli johdattanut luvattuun maahan. Tuon ryhmän joukossa oli Mulek, joka oli yksi Juudan kuninkaan Sidkian pojista – babylonialaiset ottivat Sidkian vangiksi noin vuonna 587 eKr. (ks. Jer. 52:1–11; Moosia 25:2; Hel. 8:21).

Kun Sarahemlan kansa oli saapunut luvattuun maahan, he tapasivat Koriantumrin (ks. Omni 21), tiettävästi viimeisen eloonjääneen jerediläisistä, joista kerrotaan Eterin kirjassa.

Mormonin sanat

Mikä on Mormonin sanat?

Mormonin sanat toimii siltana niiden kahdenlaisten levyjen välillä, joista Mormonin kirja koostuu. Tässä Mormon antaa selityksen näistä kahdesta aikakirjasta, ja hänen sanansa opettavat tärkeän sanoman Herraan luottamisesta myös silloin kun emme täysin ymmärrä Hänen ohjaustaan.

Kun Nefi kirjoitti kansansa aikakirjaa, Jumala käski häntä valmistamaan kaksi aikakirjakokoelmaa – nämä tunnetaan nimityksillä Nefin pienet levyt ja Nefin isot levyt. Nefi ei tiennyt, miksi häntä käskettiin valmistamaan kaksi aikakirjakokoelmaa, mutta hän luotti siihen, että Herra käski tehdä sen ”jotakin omaa viisasta tarkoitustaan varten, jota tarkoitusta [hän ei] tiedä” (1. Nefi 9:5; ks. myös ”Lyhyt selvitys Mormonin kirjasta”).

Vuosisatoja myöhemmin, kun Mormon oli laatimassa lyhennelmää Nefin isoista levyistä, hän löysi muiden aikakirjojen joukosta pienet levyt. Pienet levyt kattoivat monia samoja tapahtumia, joista kerrottiin isoissa levyissä, jotka Mormon oli jo lyhentänyt, mutta pienet levyt keskittyivät enemmän hengellisiin asioihin sekä profeettojen palvelutyöhön ja opetuksiin. Jumala innoitti Mormonia liittämään aikakirjaansa Nefin pienet levyt isojen levyjen lisäksi. Nefin tavoin Mormonkaan ei ymmärtänyt Jumalan tarkoitusta kahdelle aikakirjakokoelmalle, mutta luotti siihen, että se oli ”viisasta tarkoitusta varten” (Morm. s. 7).

Nykyään tiedämme, mikä tarkoitus Jumalalla oli. Vuonna 1828, kun Joseph Smith oli kääntänyt osan Mormonin lyhentämistä Nefin isoista levyistä (116 käsikirjoitussivua), Martin Harris kadotti nuo sivut. Jumala käski Josephia, ettei hän kääntäisi noita sivuja uudestaan, jotteivat jumalattomat miehet muuttaisi sanoja ja yrittäisi saattaa Josephia huonoon valoon (ks. OL 10, luvun johdanto; OL 10:14–19, 30–45). Onneksi Jumala oli nähnyt tämän ennalta ja antanut pienet levyt, jotka kattoivat saman historian kuin mitä noissa 116 kadonneessa sivussa oli. Pienet levyt sisältyvät ennen Mormonin sanoja tuleviin kirjoihin, ja Mormonin laatima lyhennelmä isoista levyistä alkaa Mormonin sanojen jälkeen.

Kuva
Mormon kokoamassa kultalevyjä

Mormon kokoamassa levyjä, Jorge Cocco

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Enos 1–17

Perheesi voisi katsella kuvaa Enosista rukoilemassa ja etsiä kohdasta En. 1–17 ilmauksia, joita voisi käyttää kuvan tekstinä. Voisit myös pyytää perheenjäseniä piirtämän kuvia Enosin kokemuksesta. Mitä me opimme Enosilta anteeksiannon etsimisestä?

Jarom 2

Kuinka Mormonin kirjan tutkimisemme on ”ilmoittanut pelastussuunnitelmaa” meille?

Omni 12–22

Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka tärkeää on, että Jumalan sana on meidän elämässämme?

Mormonin sanat 3–9

Kuinka meitä siunataan, kun pidämme henkilökohtaisia ja perheen aikakirjoja? Kuinka aikakirjamme voisivat keskittyä enemmän Kristukseen?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Kokoontukaa usein yhteen. Presidentti Henry B. Eyring on opettanut: ”[Älkää koskaan menettäkö] tilaisuutta koota lapset yhteen oppimaan Jeesuksen Kristuksen oppia. Sellaiset hetket ovat hyvin harvinaisia verrattuina vihollisen toimiin.” (”Opin opettamisen voima”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 87.)

Kuva
Enos rukoilee

Enos rukoilee, Robert T. Barrett