Tule ja seuraa minua
20.–26. huhtikuuta. Moosia 4–6: Voimallinen muutos


”20.–26. huhtikuuta. Moosia 4–6: Voimallinen muutos”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”20.–26. huhtikuuta. Moosia 4–6”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
kuningas Benjamin opettaa kansaansa

Jumalanne palveluksessa, Walter Rane

20.–26. huhtikuuta

Moosia 4–6

Voimallinen muutos

Kun luet ja pohdit lukuja Moosia 4–6, kiinnitä huomiota Pyhän Hengen kehotuksiin. Mitä hyviä asioita tunnet innoitusta tehdä? (Ks. Moosia 5:2).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Oletko koskaan kuullut jonkun puhuvan niin, että olet tuntenut innoitusta muuttaa jotakin elämässäsi? Ehkä päätit kuulemasi perusteella elää vähän eri tavalla – tai hyvinkin eri tavalla. Kuningas Benjaminin saarna oli sellainen saarna, ja hänen opettamillaan totuuksilla oli sellainen vaikutus ihmisiin, jotka sen kuulivat. Kuningas Benjamin kertoi kansalleen, mitä enkeli oli opettanut hänelle – että ihmeelliset siunaukset olivat mahdollisia ”Kristuksen sovitusveren” (ks. Moosia 4:2) ansiosta. Hänen sanomansa muutti kokonaan sen, millaisina he näkivät itsensä (ks. Moosia 4:2), se muutti heidän toiveensa (ks. Moosia 5:2) ja innoitti heitä tekemään Jumalan kanssa liiton, että he tekisivät aina Hänen tahtonsa (ks. Moosia 5:5). Näin kuningas Benjaminin sanat vaikuttivat hänen kansaansa. Kuinka ne vaikuttavat sinuun?

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moosia 4

Minä voin saada syntini anteeksi ja säilyttää syntien anteeksiannon Jeesuksen Kristuksen ansiosta.

Luonnollisen ihmisen voittaminen ei ole helppoa. Vaatii suurta ponnistelua tulla ”pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta” (Moosia 3:19). Toisinaan, vaikka olisit tuntenut saaneesi syntisi anteeksi, sinulla saattaa olla vaikeuksia säilyttää se tunne ja pysyä vanhurskauden polulla. Kuningas Benjamin opetti kansalleen, kuinka sekä saada synnit anteeksi että säilyttää syntien anteeksianto ja elää johdonmukaisesti pyhänä. Kun tutkit lukua Moosia 4, voisit esittää itsellesi seuraavanlaisia kysymyksiä:

Jakeet 1–12:Mitä siunauksia syntien anteeksianto toi kuningas Benjaminin kansalle? Mitä kuningas Benjamin teki auttaakseen kansaansa säilyttämään syntiensä anteeksiannon? Mitä hän opetti siitä, kuinka me saamme pelastuksen? Pane merkille, mitä kuningas Benjamin kehotti meitä ”pitämään aina muistissa” (ks. jae 11). Mitä tunnet innoitusta tehdä muistaaksesi nämä asiat?

Jakeet 12–16:Mitä näiden jakeiden pohjalta tapahtuu elämässämme, jos teemme jakeessa 11 kuvattuja asioita? Oletko kokenut näitä muutoksia omassa elämässäsi? Kuinka ne liittyvät muutoksiin, joista kerrotaan jakeessa Moosia 3:19?

Jakeet 16–30:Millä tavoin se, että annamme omastamme köyhille, auttaa meitä säilyttämään syntien anteeksiannon? Kuinka voit soveltaa jaetta 27 pyrkimyksiisi tulla enemmän Kristuksen kaltaiseksi?

Ks. myös David A. Bednar, ”Säilyttäkää aina syntienne anteeksianto”, Liahona, toukokuu 2016, s. 59–62; Dale G. Renlund, ”Voimallisen sydämen muutoksen säilyttäminen”, Liahona, marraskuu 2009, s. 97–99.

Moosia 5:1–7

Herran Henki voi saada aikaan voimallisen muutoksen sydämessäni.

Ihmiset sanovat aika usein: ”En voi muuttua. Minä vain olen tällainen.” Sitä vastoin kuningas Benjaminin kansan kokemus osoittaa meille, kuinka Herran Henki voi todella muuttaa sydämemme. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Me voimme muuttaa käyttäytymistämme. Meidän halummekin voivat muuttua. – – Todellinen muutos – pysyvä muutos – voi tapahtua ainoastaan Jeesuksen Kristuksen parantavan, puhdistavan ja kaiken mahdollistavan sovituksen voiman avulla. – – Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on muutoksen evankeliumi!” (”Iankaikkisia päätöksiä”, Liahona, marraskuu 2013, s. 108.)

Kun luet kuningas Benjaminin kansan kokemasta muutoksesta, mieti, kuinka tuo todelliseen kääntymykseen johtanut ”voimallinen muutos” on tapahtunut – tai voi tapahtua – omassa elämässäsi. Ovatko jotkin ”voimalliset” hetket johtaneet muutokseen sydämessäsi, vai onko kääntymyksesi tapahtunut vähitellen?

Ks. myös Hes. 36:26–27; Alma 5:14; David A. Bednar, ”Kääntyneet Herraan”, Liahona, marraskuu 2012, s. 106–109.

Kuva
Kristus parantaa sairaan naisen

Vapahtaja voi muuttaa sydämemme ja elämämme. Parantavat kädet, Adam Abram

Moosia 5:5–15

Kun teen liittoja, otan päälleni Kristuksen nimen.

Yksi syy siihen, että kuningas Benjamin halusi puhua kansalleen, oli antaa sille nimi. Jotkut olivat nefiläisiä ja toiset Mulekin jälkeläisiä, mutta hänellä oli mielessään jotakin muuta. Hän kehotti kansaansa ottamaan päälleen Kristuksen nimen osana liittoaan olla kuuliaisia Jumalalle (ks. Moosia 1:11; 5:10). Mitä opit jakeiden Moosia 5:7–9 perusteella siitä, mitä tarkoittaa Kristuksen nimen päälleen ottaminen?

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Moraalisen ja hengellisen voiman lähde [on] Jumala. Me saamme tätä voimaa Hänen kanssaan tekemistämme liitoista.” (”Liittojen voima”, Liahona, toukokuu 2009, s. 20.) Kun luet jakeita Moosia 5:5–15, laadi luettelo siunauksista, joita saat elämääsi, kun pidät Jumalan kanssa tekemäsi liitot. Kuinka liittojesi pitäminen auttaa sinua säilyttämään sen ”voimallisen muutoksen”, jonka Jeesus Kristus ja Hänen sovituksensa ovat saaneet aikaan?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moosia 4:9–12

Kuinka perheenne voi täydellisemmin ”[uskoa] Jumalaan” (Moosia 4:9) ja pitää ”aina muistissa Jumalan suuruuden” (Moosia 4:11)? Ehkä perheesi jäsenet voisivat lukea jakeet Moosia 4:9–12 ja etsiä ilmauksia, jotka auttavat heitä vahvistamaan uskoaan Jumalaan. He voisivat sen jälkeen kirjoittaa nämä ilmaukset paperilapuille ja sijoittaa niitä eri puolille kotia muistutukseksi. Kuinka näiden asioiden muistaminen auttaa meitä ”[riemuitsemaan aina]” ja ”[säilyttämään syntiemme] anteeksiannon” (Moosia 4:12)?

Moosia 4:14–15

Mitä me saamme tietää näiden jakeiden pohjalta taistelemisesta ja riitelemisestä?

Moosia 4:16–26

Missä mielessä me olemme kaikki kerjäläisiä? Kuinka meidän näiden jakeiden mukaan tulisi kohdella kaikkia Jumalan lapsia? (Moosia 4:26.) Ketkä tarvitsevat apuamme?

Moosia 4:27

Juokseeko perheenne nopeammin kuin teillä on voimaa? Voisit ehkä kehottaa perheenjäseniä arvioimaan toimintojaan varmistaakseen, että he ovat paitsi uutteria myös viisaita.

Moosia 5:5–15

Mitä Kristuksen nimen ottaminen päällemme kertoo meidän suhteestamme Häneen? Voisi olla hyödyllistä jutella siitä, miksi ihmiset toisinaan kirjoittavat nimensä tavaroihinsa. Millä tavoin me voimme osoittaa, että me ”kuulumme” Vapahtajalle?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Vaali rakastavaa ilmapiiriä. Se, kuinka perheenjäsenet kohtelevat toisiaan, voi syvällisesti vaikuttaa kodissanne vallitsevaan henkeen. Auta kaikkia perheenjäseniä vaikuttamaan osaltaan siihen, että luotte rakastavan ja kunnioittavan kodin, jossa jokainen uskaltaa kertoa kokemuksistaan, esittää kysymyksiä ja lausua todistuksensa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 15.)

Kuva
Kristus ruokkii lintuja pihalla

Hänen ainaisessa hoivassaan, Greg K. Olsen