Tule ja seuraa minua
27. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Moosia 7–10: ”Herran voimassa”


”27. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Moosia 7–10: ’Herran voimassa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”27. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Moosia 7–10”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Ammon opettaa kuningas Limhiä

Ammon kuningas Limhin edessä, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1949–1951, öljyvärityö kuitulevylle, 91 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, 1969.

27. huhtikuuta – 3. toukokuuta

Moosia 7–10

”Herran voimassa”

Kun luet, Henki saattaa kiinnittää huomiosi tiettyihin ilmauksiin tai kohtiin. Kirjoita muistiin, millä tavoin tunnet noiden kohtien soveltuvan itseesi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun Moosian kansalla oli ”jatkuva rauha” Sarahemlassa (Moosia 7:1), heidän ajatuksensa kääntyivät toisen nefiläisjoukon puoleen, joka oli lähtenyt monta vuotta aiemmin asettuakseen asumaan Lehi-Nefin maahan. Se oli tapahtunut useita sukupolvia aikaisemmin, eikä Moosian kansa ollut kuullut heistä mitään. Niinpä Moosia pyysi Ammonia johtamaan tutkimusretkikuntaa, joka menisi etsimään pois lähteneitä nefiläisiä. Tutkimusretkikunta sai selville, että nuo nefiläiset elivät ”pahuuden tähden” (Moosia 7:24) lamanilaisten vankeina. Mutta Ammonin ja hänen veljiensä saapumisen myötä heillä oli yhtäkkiä toivoa vapautuksesta.

Toisinaan me olemme kuin nuo vangitut nefiläiset ja kärsimme syntiemme tähden ihmetellen, voimmeko enää koskaan löytää rauhaa. Joskus me tunnemme Ammonin tavoin innoitusta auttaa muita ja huomaamme viimein, että meidän ponnistelumme ovat innoittaneet heitä nostamaan päänsä ja riemuitsemaan ja panemaan turvansa Jumalaan (ks. Moosia 7:19). Olivatpa olosuhteemme minkälaiset hyvänsä, meidän kaikkien täytyy tehdä parannus ja ”[kääntyä] Herran puoleen täysin vilpittömin sydämin”, uskoen siihen, että ”hän vapauttaa [meidät]” (Moosia 7:33).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moosia 7:14–33

Jos käännyn Herran puoleen, turvaan Häneen ja palvelen Häntä, Hän vapauttaa minut.

Ammonin, Sarahemlasta kotoisin olevan nefiläisen, tapaaminen antoi kuningas Limhille toivon kipinän, ja hän halusi välittää sitä toivoa kansalleen. Kun luet jakeita Moosia 7:14–33, pane merkille, mitä Limhi sanoi kansalleen kannustaakseen heitä, vahvistaakseen heidän uskoaan ja antaakseen heille toivon siitä, että Jumala auttaisi heitä. Vaikka et ehkä olekaan syyllinen samoihin synteihin kuin Limhin kansa, kuinka hänen sanansa voivat auttaa sinua kääntymään Herran puoleen? Saat huomata esimerkiksi, että Limhi muistutti kansaansa varhaisista kertomuksista, joissa Jumala suo vapautuksen (ks. jakeet 18–20). Millä tavoin nämä kertomukset, samoin kuin muut pyhien kirjoitusten kertomukset tai henkilökohtaiset kokemukset, auttavat sinua turvaamaan Jumalaan?

Moosia 8:5–12

Mitä olivat Limhin kansan löytämät 24 levyä?

Limhin kansaan kuuluvan pienen joukon etsiessä tuloksetta Sarahemlan maata he löysivät 24 kultalevyä, jotka sisälsivät kaiverruksia tuntemattomalla kielellä. Nämä levyt, jotka kuningas Moosia myöhemmin käänsi, kertoivat kansasta nimeltä jerediläiset, jotka olivat tulleet luvattuun maahan Babylonin tornin luota ja olivat lopulta tuhoutuneet (ks. Moosia 28:11–19). Myöhemmin Moroni valmisti näistä levyistä lyhennelmän (ks. Et. 1:1–2), josta tuli Eterin kirja. Pane merkille jakeesta Moosia 28:18, millaisen vaikutuksen tämä aikakirja teki Moosian kansaan.

Moosia 8:12–19

Herra antaa profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia ihmiskunnan hyödyksi.

Kun Limhi kuuli Ammonin todistavan, että Herra oli kutsunut näkijän, Limhi ”riemuitsi tavattomasti ja kiitti Jumalaa” (Moosia 8:19). Minkähän vuoksi hänestä tuntui siltä? Mitä opit näkijöistä kohdassa Moosia 8:13–19 olevien Ammonin sanojen pohjalta? Meidän aikanamme ”ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista neuvoston jäsenet hyväksytään profeetoiksi, näkijöiksi ja ilmoituksensaajiksi” (PKO, ”Näkijä”). Milloin viimeksi pohdit sitä, millainen siunaus se on, että maan päällä on profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia? Voisit vaikka kirjoittaa muistiin, kuinka profeetat, näkijät ja ilmoituksensaajat ovat olleet ”suureksi hyödyksi” sinulle (Moosia 8:18).

Profeetta Joseph Smith on se suuri näkijä, joka johtaa omaa taloudenhoitokauttamme (ks. OL 21:1; 124:125; JS–H 1:62). Millä tavoin hän palvelutyönsä aikana ilmensi Ammonin kuvausta näkijästä?

Moosia 9–10

Minä voin kohdata haasteeni ”Herran voimassa”.

Senif myönsi tehneensä virheitä. Hän oli toisinaan yli-innokas, ja hän oli saattanut kansansa – Limhin kansan esivanhemmat – vaikeaan asemaan tekemällä harkitsemattoman sopimuksen kuningas Lamanin kanssa. Mutta myöhemmin ryhtyessään taisteluun lamanilaisia vastaan hän auttoi kansaansa kohtaamaan haasteensa uskon turvin. Kun luet lukuja Moosia 9–10, pane merkille, mitä Senifin kansa teki osoittaakseen uskonsa. Kuinka Jumala vahvisti heitä? Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että lähtee ”Herran voimassa”? (Moosia 9:17; 10:10–11.)

Moosia 10:11–17

Minun valintani voivat vaikuttaa moniin sukupolviin.

Kuinka lamanilaisten esivanhemmat kohdan Moosia 10:11–17 mukaan estivät lamanilaisia tuntemasta totuutta? Millä tavoin lamanilaisten esivanhempien valinnat vaikuttivat tuleviin sukupolviin? Mieti ihmisiä, joihin sinun uskonkäsityksesi ja valintasi saattavat vaikuttaa. Mitä sellaista teet, mikä auttaa heitä uskomaan täydellisemmin Kristukseen?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moosia 7:19–20

Pane merkille esimerkit, jotka Limhi mainitsi kannustaakseen kansaansa uskomaan. Mitkä pyhien kirjoitusten esimerkit auttavat meitä ”panemaan turvamme Jumalaan”? Mitä tarkoittaa se, että panemme turvamme Jumalaan? (Ks. myös Moosia 9:17; 10:19.) Mitä sellaisia kertomuksia omasta elämästämme tai esivanhempiemme elämästä voimme kertoa, jotka innoittaisivat turvaamaan Jumalaan enemmän?

Moosia 7:26–27

Mitä opimme Vapahtajasta näiden jakeiden pohjalta? (Ks. myös OL 130:22.) Miksi olemme kiitollisia saadessamme tietää nämä asiat?

Moosia 8:13–18

Jotta auttaisit perheenjäseniä ymmärtämään, mikä näkijä on, voisit ehkä näyttää heille kuvia välineistä, jotka auttavat meitä näkemään sellaista, mitä emme muuten voisi nähdä – kuten kiikarit, kaukoputki tai mikroskooppi. Kuinka nämä välineet ovat samankaltaisia kuin näkijä? (Ks. Moos. 6:35–36.) Mitä sellaista näkijät näkevät, mitä me emme näe? Mitä todisteita meillä on siitä, että Joseph Smith oli näkijä?

Voisit näyttää kuvia elävistä profeetoistamme, näkijöistämme ja ilmoituksensaajistamme ja kysyä perheeltä, mitä he tietävät heistä. Millä tavoin me seuraamme heitä?

Moosia 9:14–18; 10:1–10

Kun lamanilaiset hyökkäsivät, Senifin kansa oli fyysisesti ja hengellisesti valmiina. Mitä voimme oppia siitä tavasta, jolla Senif ja hänen kansansa valmistautuivat haasteisiin?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi omaa hengellistä innoitusta. Tässä opetusehdotuksessa esitetään kohtia ja periaatteita, joihin keskittyä, mutta älä anna näiden ehdotusten rajoittaa tutkimistasi. Voit ehkä vaikuttua joistakin muista jakeista tai huomata periaatteita, joita tässä ei ole mainittu. Anna Hengen opastaa sinua.

Kuva
Joseph Smith Moronin kanssa

Joseph Smithin saama näky, Clark Kelley Price