Kom og følg mig
11.-17. maj. Mosija 18-24: »Vi har indgået en pagt med ham«


»11.-17. maj. Mosija 18-24: ›Vi har indgået en pagt med ham‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»11.-17. maj. Mosija 18-24«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Limhis folk flygter

Minerva K. Teichert (1888-1976), Kong Limhis og hans folks flugt, 1949-1951, olie på masonit, 35 7/8 x 48 tommer. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

11.-17. maj

Mosija 18-24

Vi har indgået en pagt med ham

Præsident Thomas S. Monson sagde: »Når vi læser og grunder over skrifterne, oplever vi Åndens søde hvisken til vores sjæl« (»Vi er ikke alene«, Liahona, nov. 2013, s. 122).

Nedskriv dine indtryk

Beretningen om Alma og hans folk i Mosija 18; 23-24 viser, hvad det vil sige at »komme ind i Guds fold« (Mosi 18:8). Da de blev døbt, indgik de en pagt med Gud om at »tjene ham og holde hans befalinger« (Mosi 18:10). Selvom det var en meget personlig forpligtelse, havde den også noget at gøre med, hvordan de behandlede hinanden. Ja, vejen tilbage til vor himmelske Fader er personlig og individuel, og ingen kan holde vores pagter for os, men det betyder ikke, at vi er alene. Vi har brug for hinanden. Som medlemmer af Kristi kirke indgår vi pagt om at tjene Gud ved at hjælpe og tjene hinanden på vejen, mens vi »bære[r] hinandens byrder« (Mosi 18:8-10). Almas folk havde helt klart byrder at bære, ligesom vi alle har. Og en måde, hvorpå Herren hjælper os til at »bære [vores] byrder med lethed« (Mosi 24:15), er ved at give os et samfund af hellige, der har lovet at sørge med os og trøste os, ligesom vi har lovet at gøre for dem.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mosija 18:1-17

Dåb omfatter en pagt om at tjene Gud og stå som hans vidne.

Mosija 18:8-10 indeholder Almas lærdomme om dåbspagten, eller det, vi lover Gud, når vi bliver døbt. Når du læser disse vers, tænk da over følgende spørgsmål:

  • Hvad lærer du af disse vers om de løfter, du indgår ved dåben? Hvad lover Gud dig?

  • Hvordan vedrører pagten om at tjene Gud (se v. 10) vores bestræbelser på at tjene hinanden? (Se v. 8-9).

  • Hvad gør du for at holde dine løfter?

  • Hvordan hjælper din overholdelse af din dåbspagt dig til at blive »fyldt af Ånden«? (Mosi 18:14). Hvordan hjælper Ånden dig til at holde din pagt?

Billede
dåb i havet

Når jeg indgår pagter med Gud, modtager jeg hans velsignelser.

Denne beretning fortæller også om den rette fremgangsmåde for dåb. Hvad lærer du af vers 14-17 om, hvordan dåb bør udføres? Hvad lærer du ellers om dåb af Matthæus 3:16, Romerne 6:3-5, 3 Nefi 11:21-28 og Lære og Pagter 20:72-74?

Se også Lære og Pagter 20:37, 77, 79.

Mosija 18:17-27

Guds folk bør være forenet.

Som Alma og hans folk opdagede, så kan det at følge Jesus Kristus nogle gange betyde, at man må forlade sit vante liv for noget nyt og anderledes. Men Almas folk fik styrke af hinanden som en del af »Kristi kirke« (Mosi 18:17). Hvordan inspirerer lærdommene i Mosija 18:17-30 dig til at blive et bedre medlem af Kirken? Hvad kan du gøre for at hjælpe medlemmerne af din menighed eller gren til at være »knyttet sammen i enighed«? (Mosi 18:21).

Se også Henry B. Eyring, »Af ét hjerte«, Liahona, nov. 2008, s. 68-71

Mosija 19-20

Profeternes ord vil blive opfyldt.

Abinadi kom med nogle specifikke profetier om, hvad der ville ske med kong Noa og hans folk, hvis de nægtede at omvende sig. Nogle af disse profetier virkede dog utrolige (se Mosi 12:1-8, 14-15), især da nefitterne med held havde forsvaret sig mod lamanitterne i næsten 50 år (se Mosi 9:16-18; 11:19). Men profeternes ord vil alle blive opfyldt – i vore dage såvel som på Abinadis tid.

Hvad finder du i Mosija 19-20, der ville få Gideon til at erklære, at Abinadis profetier var blevet opfyldt? (Se Mosi 20:21). Hvordan styrker denne beretning din tro på de advarsler og råd, som Guds profeter kommer med, og dit engagement til at følge deres råd? Hvornår har du set en profets ord blive opfyldt i vore dage?

Mosija 21-24

Gud kan gøre mine byrder lette.

Limhis folk og Almas folk faldt begge i trældom, dog af forskellige grunde og under forskellige omstændigheder. Hvad kan du lære ved at sammenligne beretningerne om Limhis folk i Mosija 19-22 og Almas folk i Mosija 18; 23-24? Du kunne lægge mærke til, hvordan hver af disse grupper reagerede på fangenskab, eller hvordan de i sidste ende blev udfriet. Når du gør det, så se efter budskaber, som du kan anvende i dit liv. Hvad lærer du for eksempel af disse beretninger, som vil hjælpe dig til at bære dine byrder?

Mosija 23:21; 24:8-17

Jeg kan stole på Herren.

Selvom Alma og hans folk havde omvendt sig fra deres synder, var de stadig i fangenskab. Deres oplevelse viser, at selvom vi stoler på Herren og efterlever vores pagter, så undgår vi ikke altid vanskeligheder, men det hjælper os til at overvinde dem. Når du læser Mosija 23:21-24 og 24:8-17, så læg mærke til ord og vendinger, der kan hjælpe dig til at lære at stole på Gud, uanset din situation.

Se også Thomas S. Monson, »Jeg lader dig ikke i stikken og svigter dig ikke«, Liahona, nov. 2013, s. 85-87.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mosija 18:1-4

Der er en talemåde, der siger, at du kan tælle kernerne i et æble, men du kan ikke tælle de æbler, der kommer fra en kerne. Kun en person var modtagelig for Abinadis vidnesbyrd, men den ene person, Alma, påvirkede flere generationer af nefitter. Du kan eventuelt anvende en frugt med kerner til at vise dette princip. Hvordan gælder dette budskab for vores familie? Hvad kan vi gøre for at bære vores vidnesbyrd for andre?

Mosija 18:8-10

Hvad kan vi lære om vores dåbspagt af disse vers? (Se også L&P 20:73, 77-79). Hvad gør vi for at forberede os til at for at holde vores dåbspagt?

Mosija 18:30

Hvilke steder har en særlig betydning for os på grund af de åndelige oplevelser, vi har haft der?

Mosija 21:11-16; 24:10-15

Hvad lærer vi af at sammenligne Almas folks og Limhis folks fangenskab?

Mosija 21:15; 24:11-15

Hvad lærer disse vers os om, hvordan Herren kan besvare bønner?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Find et tidspunkt, der fungerer for dig. Det er oftest lettest at lære, når du kan studere skrifterne uden at blive forstyrret. Find et tidspunkt, der fungerer for dig, og gør dit bedste for konsekvent at studere på det tidspunkt hver dag.

Billede
folk bliver døbt

Mormons vande, af Jorge Cocco