Kom og følg mig
4.-10. maj. Mosija 11-17: »Et lys … som aldrig kan formørkes«


»4.-10. maj. Mosija 11-17: ›Et lys … som aldrig kan formørkes‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»4.-10. maj. Mosija 11-17«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Abinadi bærer vidnesbyrd for kong Noa

Abinadi foran kong Noa, af Andrew Bosley

4.-10. maj

Mosija 11-17

»Et lys … som aldrig kan formørkes«

Abinadis ord forårsagede en mægtig forandring hos mindst et medlem af kong Noas hof (se Mosi 17:2-4). Læs Mosija 11-17 med en bøn i dit hjerte om, at du vil modtage indtryk om, hvordan du kan forandre dig.

Nedskriv dine indtryk

Store brande kan begynde med en lille gnist. Abinadi var kun en mand, der vidnede mod en mægtig konge og hans hof. De fleste af hans ord blev afvist, og han blev dømt til døden. Alligevel antændte hans vidnesbyrd om Jesus Kristus, som er det »lys … som aldrig kan formørkes« (Mosi 16:9), noget i den unge præst Alma. Og den lille gnist af omvendelse voksede, da Alma bragte mange andre til omvendelse og tro på Jesus Kristus. De flammer, der dræbte Abinadi, døde til sidst ud, men de flammer af tro, der blev skabt, fik en varig indflydelse på nefitterne – og på dem, der læser hans ord i vore dage. De fleste af os vil aldrig skulle håndtere det, som Abinadi gjorde, på grund af vores vidnesbyrd, men vi har alle øjeblikke, hvor det at følge Jesus Kristus prøver vores mod og tro. Måske vil det at studere Abinadis vidnesbyrd også vifte til flammerne i vidnesbyrdet og modet i dit hjerte.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mosija 11-1317

Jeg kan stå fast ved sandheden, selv når jeg står alene.

Forestil dig, hvor nedslående det må have været for Abinadi at råbe omvendelse til et folk, der overhovedet ikke virkede til at være interesseret i at ændre deres ugudelige handlemåde. Hans budskab blev afvist igen og igen. Men Abinadi gav aldrig op.

Hvornår har du følt, at du har stået alene i forsvaret af sandheden? Når du læser Mosija 11-13 og 17, hvad lærer du så, som kan hjælpe dig til at være parat, når Herren har brug for dig til at stå fast ved hans evangelium? Hvilke andre principper lærer du af Abinadis eksempel?

Mosija 12:19-30

Jeg skal bruge hjertet til at forstå Guds ord.

Kong Noas præster var bekendte med Guds ord – de kunne citere skriftsteder og hævdede at undervise om befalingerne. Men disse befalinger var »ikke … skrevet i hjertet« på dem, og de havde »ikke brugt hjertet til at forstå« dem (Mosi 13:11; 12:27). Som følge heraf forblev deres liv uforandret.

Når du læser Mosija 12:19-30, så tænk over, hvad det vil sige at bruge dit hjerte til at forstå Guds ord. Inspirerer det dig til at foretage nogle ændringer i din tilgang til at lære om evangeliet?

Mosija 13:1-9

Herren vil opretholde sine tjenere i sit værk.

På den ene side giver Abinadis oplevelser adskillige eksempler på, hvordan Herren støtter sine tjenere – du kan finde et eksempel på det i Mosija 13:1-9. På den anden side lod Herren også Abinadi blive forfulgt, fængslet og lide martyrdøden på grund af sit vidnesbyrd. Hvad finder du i disse vers, der viser, at Abinadi stolede på Herren? Hvordan påvirker Abinadis eksempel den måde, hvorpå du ser dine kaldelser og dit ansvar?

Mosija 14-15

Jesus Kristus led for mig.

Kong Noa og hans præster troede, at frelse kom gennem moseloven. Abinadi ønskede, at de skulle vide, at frelse kommer gennem Messias, Jesus Kristus. Læg i Mosija 14-15 mærke til ord og vendinger, der beskriver Frelseren, og det, han led for dig. Hvilke vers hjælper dig til at få en større kærlighed og taknemmelighed for ham?

Mosija 15:1-12

Hvordan er Jesus Kristus både Faderen og Sønnen?

Disse skriftsteder er nogle gange forvirrende, fordi det kan synes som om, at Abinadi siger, at Faderen og Jesus Kristus er den samme person, selvom vi ved, at de er adskilte personer. Hvad mente Abinadi med det? Han sagde, at Sønnen – Jahve – ville blive Forløseren (se Mosi 15:1), der bor i kødet og derved er både menneske og Gud (v. 2-3). Han underkastede sig fuldstændigt Gud Faderens vilje (v. 5-9). På grund af dette er Jesus Kristus både Guds Søn og Gud Faderens fuldkomne jordiske repræsentant (se Joh 14:6-10).

Abinadi fortsatte ved at forklare, at Jesus Kristus også er Faderen på den vis, at når vi tager imod hans forløsning, bliver vi »hans efterkommere« (Mosi 15:11-12). Med andre ord bliver vi åndeligt genfødt gennem ham (se Mosi 5:7).

Se også Johannes 5:25-27; 8:28-29; 17:20-23; »The Father and the Son«, Ensign, apr. 2002, s. 12-18.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mosija 11-1317

Abinadi og Alma er inspirerende eksempler på at forblive loyale mod sandheden, selvom det er upopulært. Det kan være, at nogen i din familie står over for et socialt pres til at gå på kompromis med deres standarder. Hvad kan de lære af Abinadi og Alma om at stå fast ved sandheden? De illustrationer, der er med i dette oplæg, kan hjælpe din familie til at visualisere beretningen. Når I har studeret disse kapitler kan du overveje, om I skal rollespille scenarier fra virkeligheden, så din familie kan øve sig i deres reaktionsmønster, når de bliver presset til at gå på kompromis med deres standarder. I kan også fortælle hinanden om andre oplevelser, hvor I har stået fast ved sandheden.

Mosija 12:33-37; 13:11-24

Hvad betyder det at have Guds befalinger »skrevet i hjertet«? (Mosi 13:11). I kan eventuelt skrive nogle ideer ned (eller tegne billeder af jeres ideer) på et stort stykke hjerteformet papir. Hvorfor er befalingerne værdifulde for os? Hvordan kan vi skrive i dem vores hjerte?

Billede
far og søn, der læser i skrifterne.

Når vi studerer skrifterne, kan det hjælpe os til at skrive befalingerne i vores hjerte.

Mosija 14

I dette kapitel finder I adskillige ord og vendinger, der beskriver Jesus Kristus. Din familie kan eventuelt skrive dem ned, efterhånden som I finder dem. Hvad føler din familie for Frelseren, når I studerer disse ord og vendinger?

Mosija 15:26-27; 16:1-13

Disse vers beskriver, hvad der ville ske med Guds børn, hvis Jesus »ikke var kommet til verden« (Mosi 16:6), eller hvis de ikke fulgte ham. Hvilke gode ting er sket, fordi han kom og sonede for os? Se også videoen »Why We Need a Savior« (ChurchofJesusChrist.org).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Benyt historier og eksempler til at undervise om evangeliske principper. Frelseren underviste ofte om evangeliske principper ved hjælp af historier og lignelser. Tænk på eksempler og historier fra dit eget liv, der kan gøre et evangelisk princip levende for din familie (se Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Billede
Abinadi bærer vidnesbyrd for kong Noa

Hans ansigt strålede med overordentlig stærk glans, af Jeremy Winborg