Kom dan en volg Mij
18–24 mei. Mosiah 25–28: ‘Zij werden het volk van God genoemd’


‘18–24 mei. Mosiah 25–28. “Zij werden het volk van God genoemd”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘18–24 mei. Mosiah 25–28’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
engel verschijnt aan Alma en de zoons van Mosiah

Bekering van Alma de jonge, Gary L. Kapp

18–24 mei

Mosiah 25–28

‘Zij werden het volk van God genoemd’

Nadat ‘de stem van de Heer tot [Alma] kwam’, schreef hij op wat de Heer hem verteld had ‘om erover te beschikken’ (Mosiah 26:14, 33). Hoe gaat u Alma’s voorbeeld volgen?

Schrijf uw ingevingen op

De Nephieten hadden bijna drie generaties lang in verschillende landen gewoond. Ze waren nu weer één volk. Het volk van Limhi, het volk van Alma, het volk van Mosiah en zelfs het volk van Zarahemla – dat niet van Nephi afstamde – werden voortaan allemaal ‘onder de Nephieten gerekend’ (Mosiah 25:13). Velen van hen wilden ook lid worden van de kerk die Alma had gesticht. ‘Wie ook verlangde de naam van Christus […] op zich te nemen’, liet zich dan ook dopen, ‘en zij werden het volk van God genoemd’ (Mosiah 25:23–24). Het leek erop dat de Nephieten na jaren van oorlog en knechtschap eindelijk een periode van vrede zouden genieten.

Maar ongelovigen begonnen de heiligen al snel te vervolgen. Dit was nog hartverscheurender als we bedenken dat veel ongelovigen de kinderen van de gelovigen zelf waren – ‘het opkomend geslacht’ (Mosiah 26:1). De zonen van Mosiah en een zoon van Alma hoorden daar ook bij. Toen gebeurde er een wonder. Het verhaal over dat wonder heeft al veel generaties van verontruste ouders hoop geboden. Maar het verhaal van Alma’s bekering is niet alleen voor ouders van opstandige kinderen bestemd. Ware bekering is een wonder dat, op de een of andere manier, in ons allemaal moet plaatsvinden.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mosiah 26:1–6

Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen geloof en getuigenis.

De mensen die koning Benjamins toespraak hadden gehoord, maakten een wonderbaarlijke bekering mee (zie Mosiah 5:1–7). Bekering is echter iets persoonlijks en kan niet als een nalatenschap aan iemands kinderen worden doorgegeven. We moeten allemaal onze eigen bekering tot het evangelie van Jezus Christus ondervinden. In Mosiah 26:1–6 leest u over ‘het opkomend geslacht’ van ongelovige Nephieten. Let eens op de gevolgen van hun ongeloof. Denk ook aan mensen die u graag tot Christus zou willen brengen. U kunt ze niet van uw bekering geven, maar de Geest kan u influisteren wat u wél kunt doen om ze geloof te laten vinden. In Mosiah 25–28 leest u hoe Alma en andere kerkleden het opkomend geslacht hielpen. Mogelijk komen er bij u dan aanvullende gedachten op.

Zie ook Leer en Verbonden 68:25–29.

Mosiah 26:6–39

Gods trouwe dienstknechten streven ernaar zijn wil te doen.

We denken weleens dat een kerkleider zoals Alma altijd weet wat hem te doen staat. In Mosiah 26 lezen we over een probleem in de kerk waarmee Alma nooit eerder te maken had gehad, zodat ‘hij vreesde dat hij in de ogen van God verkeerd zou handelen’ (Mosiah 26:13). Wat deed Alma in die situatie? (Zie Mosiah 26:13–14, 33–34, 38–39.) Hoe kunt u naar aanleiding van wat Alma overkwam lastige problemen in uw gezin of kerktaken aanpakken?

Zet ook alle leringen die God in Mosiah 26:15–32 aan Alma openbaarde eens op een rij. Dat kan verhelderend zijn. Alma kreeg zelfs bepaalde antwoorden waar hij niet direct om gevraagd had. Wat zegt dit over gebed en persoonlijke openbaring?

Mosiah 27:8–37

Alle mannen en vrouwen moeten wedergeboren worden.

Alma de jonge had duidelijk een geestelijke wedergeboorte nodig. De zonen van Mosiah en hij waren namelijk ‘allerafschuwelijkste zondaars’, die overal rondgingen om ‘de kerk van God te vernietigen’ (Mosiah 28:4; 27:10). Maar Alma getuigde al snel na zijn bekering dat bekering voor iedereen weggelegd – en noodzakelijk – is: ‘Verwonder u niet’, zei hij, ‘dat het gehele mensdom moet worden wedergeboren’ (Mosiah 27:25; cursivering toegevoegd). Dat geldt uiteraard ook voor u.

Probeer uzelf in Alma’s positie te verplaatsen terwijl u Mosiah 27:8–37 leest. U probeert de kerk niet te vernietigen, maar ziet vast wel in wat u aan uzelf moet veranderen. Wie steunt u en bidt, net als Alma’s vader, ‘met veel geloof’ voor u? Waardoor bent u ‘van de macht en het gezag van God’ overtuigd geraakt? (Mosiah 27:14.) Welke ‘grote dingen’ heeft de Heer voor u of uw gezin gedaan die u dient te ‘bedenken’? (Mosiah 27:16.) Wat leert u uit de woorden en daden van Alma de jonge over de betekenis van wedergeboren zijn? Met dergelijke vragen kunt u nagaan hoe het met uw wedergeboorte gesteld is.

Zie ook Mosiah 5:6–9; Alma 36; ‘Conversion’ (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
Alma de jonge wordt naar zijn vaders huis gedragen

Zijn vader was verheugd, Walter Rane

Mosiah 27:14, 19–24

God hoort mijn gebeden en verhoort ze volgens zijn wil.

U kent misschien een ouder in dezelfde situatie als Alma de oude, van wie een zoon of dochter destructieve keuzes maakt. Misschien bent u zelf zo’n ouder. Wat staat er in Mosiah 27:14, 19–24 waar u hoop uit kunt putten? Hoe gaat u door die verzen anders voor anderen bidden?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mosiah 25:5–11

Wat waren de gevoelens van het volk van Mosiah nadat hij de kronieken van het volk van Zeniff en het volk van Alma aan hen voorgelezen had? Heeft uw gezin verslagen bijgehouden waar u uit kunt voorlezen? Misschien kunt u uw verslagen eraan toevoegen of een verslag gaan bijhouden. Wat zou u erin opnemen zodat uw familie (inclusief toekomstige generaties) zal worden ‘vervuld met buitengewoon grote vreugde’ en over ‘de onmiddellijke goedheid van God’ hoort? (Mosiah 25:8, 10.)

Mosiah 25:16

Waarom was het belangrijk dat het volk van Limhi indachtig bleef dat de Heer het uit knechtschap had bevrijd? Wat heeft de Heiland voor ons gedaan wat we indachtig moeten blijven?

Mosiah 26:29–31; 27:35

Hoe kan iemand volgens deze verzen vergeving ontvangen?

Mosiah 27:21–24

Denk bij het lezen van deze verzen aan iemand voor wie u als gezin kunt bidden en vasten.

Mosiah 27–28

Help uw gezinsleden om zich de verhalen in deze hoofdstukken voor te stellen. Laat ze bijvoorbeeld tekeningen van de betrokken personen maken of het verhaal aan de hand van platen navertellen. Ze vinden het misschien ook leuk om het verhaal uit te beelden. Hoe kunnen ze de verandering uitbeelden die Alma en de zonen van Mosiah ondervonden?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik kunst. ‘Het Evangelieplatenboek en de LDS Media Library op ChurchofJesusChrist.org bevatten veel afbeeldingen en video’s waarmee [uw gezinsleden] zich concepten of gebeurtenissen kunnen voorstellen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
engel verschijnt aan Alma de jonge

Illustratie van een engel die aan Alma de jonge verschijnt, Kevin Keele