Kom dan en volg Mij
27 april–3 mei. Mosiah 7–10: ‘In de kracht van de Heer’


‘27 april–3 mei. Mosiah 7–10: “In de kracht van de Heer”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘27 april–3 mei. Mosiah 7–10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Ammon onderwijst koning Limhi

Minerva K. Teichert (1888–1976), Ammon voor koning Limhi, 1949–1951, olieverf op masoniet, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

27 april–3 mei

Mosiah 7–10

‘In de kracht van de Heer’

De Geest kan u onder het lezen op bepaalde zinsneden of passages wijzen. Schrijf op hoe die passages naar uw idee op u van toepassing zijn.

Schrijf uw ingevingen op

Terwijl het volk van koning Mosiah ‘blijvende vrede’ in Zarahemla genoot (Mosiah 7:1), gingen hun gedachten uit naar een andere groep Nephieten die vele jaren daarvoor naar het land Lehi-Nephi was vertrokken. Er waren al generaties voorbijgegaan en het volk van Mosiah had nooit meer iets van hen vernomen. Mosiah vroeg Ammon dan ook een groep op zoektocht naar de vertrokken Nephieten te leiden. Die groep kwam erachter dat de Nephieten ‘wegens ongerechtigheid’ (Mosiah 7:24) in gevangenschap van de Lamanieten leefden. Maar met de komst van Ammon en zijn broeders was er opeens hoop op bevrijding.

We zijn soms net als die gevangen Nephieten en lijden onder onze zonden. We vragen ons dan af hoe we ooit weer gemoedsrust kunnen krijgen. We zijn ook weleens als Ammon en krijgen de ingeving om anderen van dienst te zijn. We merken dan uiteindelijk dat we ze hebben geïnspireerd om hun hoofd op te heffen, zich te verheugen en hun vertrouwen in God te stellen (zie Mosiah 7:19). Wat onze omstandigheden ook zijn, we moeten ons allemaal bekeren en ons ‘tot de Heer wend[en] met een volmaakt voornemen van hart’, met geloof dat Hij ons zal verlossen (Mosiah 7:33).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mosiah 7:14–33

Als ik mij tot de Heer wend, op Hem vertrouw en Hem dien, zal Hij mij verlossen.

Koning Lamoni putte een sprankje hoop uit zijn ontmoeting met Ammon, een Nephiet uit Zarahemla. Hij wilde die hoop aan zijn volk overbrengen. Lees in Mosiah 7:14–33 wat Limhi ter bemoediging van zijn volk zei om hun geloof te sterken en ze hoop te geven dat God ze bij zou staan. U hebt zich misschien niet schuldig gemaakt aan dezelfde zonden als het volk van Limhi, maar hoe kunnen zijn woorden u helpen om u tot de Heer te wenden? Limhi herinnerde zijn volk bijvoorbeeld aan eerdere verhalen waarin God zijn volk verloste (zie de verzen 18–20). Hoe dragen die verhalen plus andere verhalen in de Schriften of persoonlijke ervaringen aan uw vertrouwen in God bij?

Mosiah 8:5–12

Wat waren de 24 platen die het volk van Limhi had gevonden?

Toen een groepje uit het volk van Limhi tevergeefs naar het land Zarahemla op zoek was gegaan, vond het 24 platen van goud met graveersels in een onbekende taal. Die platen werden uiteindelijk door koning Mosiah vertaald. Er stond een kroniek van de Jaredieten op, een volk dat van de toren van Babel naar het beloofde land was gekomen en uiteindelijk ten onder was gegaan (zie Mosiah 28:11–19). Moroni maakte later een samenvatting van deze platen (zie Ether 1:1–2), die het boek Ether ging heten. In Mosiah 28:18 leest u welke uitwerking deze kroniek op het volk van Mosiah had.

Mosiah 8:12–19

De Heer voorziet in profeten, zieners en openbaarders voor het welzijn van het mensdom.

Toen Limhi Ammons getuigenis hoorde dat de Heer een ziener had verwekt, ‘verheugde de koning zich buitengewoon en dankte God’ (Mosiah 8:19). Waarom zou hij zich zo gevoeld hebben? Wat komt u uit Ammons woorden in Mosiah 8:13–19 over zieners te weten? ‘Het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf worden gesteund als profeet, ziener en openbaarder’ in deze tijd (Gids bij de Schriften, ‘Ziener’). Wanneer hebt u voor het laatst over de zegeningen van profeten, zieners en openbaarders op aarde nagedacht? Schrijf desgewenst op hoe profeten, zieners en openbaarders een ‘grote weldoener’ voor u zijn geweest (Mosiah 8:18).

De profeet Joseph Smith is de grote ziener die aan het hoofd van onze bedeling staat (zie LV 21:1; 124:125; Geschiedenis van Joseph Smith 1:62). In welke opzichten voldeed hij tijdens zijn bediening aan Ammons beschrijving van een ziener?

Mosiah 9–10

Ik kan mijn moeilijkheden ‘in de kracht van de Heer’ het hoofd bieden.

Zeniff gaf toe dat hij fouten gemaakt had. Hij was soms overijverig en hij had zijn volk – de voorouders van Limhi’s volk – in de nesten gewerkt door een onverstandige overeenkomst met koning Laman te sluiten. Maar later trok hij ten strijde tegen de Lamanieten en hielp hij zijn volk om hun moeilijkheden met geloof het hoofd te bieden. Let in Mosiah 9–10 op hoe het volk van Zeniffs hun geloof aan de dag legde. Hoe sterkte God het volk? Wat betekent het voor u om ‘in de kracht van de Heer’ voort te gaan? (Mosiah 9:17; 10:10–11.)

Mosiah 10:11–17

Mijn keuzes kunnen generaties beïnvloeden.

In welk opzicht waren de daden en houding van de voorouders van de Lamanieten volgens Mosiah 10:11–17 een struikelblok voor de Lamanieten waardoor ze de waarheid niet leerden kennen? Welke invloed hadden de keuzes van de voorouders van de Lamanieten op toekomstige generaties? Denk aan de mensen op wie uw geloof en keuzes van invloed kunnen zijn. Hoe gaat u ze helpen om meer geloof in Christus te hebben?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mosiah 7:19–20

Let op de voorbeelden die Limhi aanhaalde om zijn volk tot geloof aan te moedigen. Welke voorbeelden uit de Schriften inspireren ons om te ‘vertrouwen in God’? Wat houdt het in om ons vertrouwen in God te stellen? (Zie ook Mosiah 9:17; 10:19.) Welke verhalen uit ons eigen leven of dat van onze voorouders inspireren meer vertrouwen in God?

Mosiah 7:26–27

Wat komen we uit deze verzen over de Heiland te weten? (Zie ook LV 130:22.) Waarom zijn we dankbaar dat we deze dingen weten?

Mosiah 8:13–18

Leg uw gezinsleden uit wat een ziener is aan de hand van foto’s van instrumenten waardoor we dingen zien die we anders niet kunnen zien. Denk aan een verrekijker, telescoop of microscoop. In welke opzichten lijken die apparaten op een ziener? (Zie Mozes 6:35–36.) Wat kunnen zieners zien wat wij niet zien? Wat voor bewijzen hebben we dat Joseph Smith een ziener was?

Laat foto’s van onze levende profeten, zieners en openbaarders zien en vraag uw gezinsleden wat ze over hen weten. Hoe goed volgen wij hen?

Mosiah 9:14–18; 10:1–10

Het volk van Zeniff was lichamelijk en geestelijk voorbereid toen de Lamanieten aanvielen. Wat kunnen we van Zeniff en zijn volk leren over manieren om ons op moeilijkheden voor te bereiden?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Doe uw eigen geestelijke inzichten op. Dit schema draagt suggesties voor passages en beginselen aan, maar laat die suggesties u niet in uw studie beperken. Misschien wordt u door verzen geraakt of ontdekt u beginselen die hier niet worden genoemd. Laat de Geest u leiden.

Afbeelding
Joseph Smith met Moroni

Visioen aan Joseph Smith, Clark Kelley Price