Kom og følg mig
13.-19. juli. Alma 32-35: »Så dette ord i hjertet«


»13.-19. juli. Alma 32-35: ›Så dette ord i hjertet‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. juli. Alma 32-35«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
et frø i et barns hånd

13.-19. juli

Alma 32-35

»Så dette ord i hjertet«

Nedskriv de åndelig indtryk du modtager, når du studerer Alma 32-35. Hvad føler du dig inspireret til at gøre på grund af det, du har lært?

Nedskriv dine indtryk

For zoramitterne var bøn en selvcentreret, rutinepræget praksis, der kun fandt sted en gang om ugen. Den bestod af at stå, hvor alle kunne se, og gentage tomme, selvtilfredse ord. Måske endnu værre, så manglede zoramitterne tro på Jesus Kristus, de fornægtede endda hans eksistens, og forfulgte de fattige (se Alma 31:9-25). Til sammenligning, forkyndte Alma og Amulek frimodigt, at bøn havde mere at gøre med, hvad der sker i vores hjerte, end på en offentlig forhøjning. Og hvis det ikke leder til barmhjertighed mod dem i nød, så er det »forgæves og gavner … intet« (Alma 34:28). Det vigtigste er et udtryk for tro på Jesus Kristus, der tilbyder forløsning gennem hans »altomfattende og evig[e] offer« (Alma 34:10). En sådan tro er, forklarede Alma, født af ydmyghed og et »ønske [om] at tro« (Alma 32:27). Det vokser gradvist, ligesom et træ, og kræver konstant næring. Når du læser Alma 32-35, kan du overveje din egen tro og dine egne bønner; føler du, at en zoramitisk holdning kryber sig ind? Hvordan vil du nære din tro på Jesus Kristus, så den bliver ligesom »et træ, der vokser op til evigtvarende liv«? (Alma 32:41).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Alma 32:1-16

Jeg kan vælge at være ydmyg.

Alma fornemmede, at de fattige zoramitter var ydmyge og »beredte til at høre ordet« (Alma 32:6). Når du læser Alma 32:1-16, så tænk over, hvordan du forbereder dig på at høre Guds ord.

Hvilke oplevelser har gjort dig ydmyg? Hvad har du gjort for at blive mere ydmyg? Disse vers kan lære dig, hvordan man vælger ydmyghed i stedet for at blive tvunget til at være ydmyg. Hvad er for eksempel forskellen mellem at være »fattige, hvad angår det, der hører verden til« og være »fattige i hjertet«? (v. 3). Hvad vil det sige at man »ydmyger sig på grund af ordet«? (v. 14).

Se også »Humility«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Alma 32:17-43; 33-34

Jeg udøver tro på Jesus Kristus ved at plante og nære hans ord i mit hjerte.

Hvorfor tror du, at Alma talte om at plante et frø, som svar på zoramitternes spørgsmål om tilbedelse? Hvad er det frø, som Alma talte om? (se Alma 32:28; 33:22-23). Når du læser Alma 32:17-43, så læg mærke til ord eller vendinger, der hjælper dig til at forstå, hvordan man øver tro på Jesus Kristus og hans ord. Hvad lærer du om, hvad tro er, og hvad det ikke er? Når du læser kapitel 33-34, så se efter svar på zoramitternes spørgsmål: »Hvorledes [sår vi] det frø?« (Alma 33:1).

Her en anden måde at studere Alma 32-34 på: Tegn billeder, der repræsenterer forskellige faser i et frøs vækst. Skriv derefter ved hvert billede ord fra Alma 32:28-43, der hjælper dig til at forstå, hvordan man planter og nærer ordet i hjertet.

Se også Matthæus 13:3-8, 18-23; Hebræerne 11; Neil L. Andersen, »Tro kommer ikke tilfældigt, men ved valg«, Liahona, nov. 2015, s. 65-68; »Faith in Jesus Christ«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Alma 33:2-11; 34:17-29

Jeg kan tilbede Gud i bøn, når som helst og hvor som helst.

Almas og Amuleks råd om tilbedelse og bøn var ment til at rette specifikke misforståelser, som zoramitterne havde (se Alma 31:13-23). Men de sandheder, som de underviste om, kan hjælpe os alle til at forstå bøn og tilbedelse bedre. Måske kan du lave en liste over sandheder om bøn, som du finder i Alma 33:2-11 og 34:17-29. Ved siden af den liste kan du lave en anden liste over mulige fejlopfattelser om bøn, som disse sandheder retter (se Alma 31:12-23). Hvordan vil de ting, som du lærer af disse vers påvirke den måde, du beder og tilbeder på?

Alma 33:3-17

Hvem var Zenos og Zenok?

Zenos og Zenok var profeter, der vidnede om Jesus Kristus på Det Gamle Testamentes tid, men deres lærdomme findes ikke i Det Gamle Testamente. Nefitterne havde adgang til disse profeters lærdomme, sikkert fordi de var med på de bronzeplader, som Nefi fik fra Laban. De bliver også nævnt i 1 Nefi 19:10-12; Jakob 5:1 og Helaman 8:19-20.

Alma 34:30-41

»Dette liv er tiden [til] at berede sig til at møde Gud.«

Når du læser Alma 34:30-41, så overvej, hvordan du kan »gør[e] bedre brug af [din] tid, mens [du] er i dette liv« (v. 33). Hvordan kan omvendelse og tålmodighed være med til at forberede dig på at møde Gud? Er der nogle forandringer, du skal foretage, som du har udsat? Sørg for at handle på enhver åndelig tilskyndelse, som du modtager.

Se også Alma 12:24; Larry R. Lawrence, »Hvad mangler jeg så?«, Liahona, nov. 2015, s. 33-35.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Alma 32:9-11; 33:2-11; 34:38-39

Hvad ville der ske, hvis vi kun måtte tilbede og bede om søndagen? Når I læser disse vers sammen, kan din familie tale om, hvordan de kan tilbede hver dag, og hvorfor de er taknemmelige for, at de kan det.

Alma 32:28-43

Der er et billede af et træ i dette oplæg. Du kan bruge det til at illustrere Almas ord i disse vers. Eller din familie kan gå en tur og finde planter, der er i forskellige trin i deres vækst, og derefter læse vers fra Alma 32, der sammenligner en plante, der vokser, med vores tro. Måske kan hver person i familien plante et frø og tale om, hvad vi skal gøre, så det kan vokse. I løbet af de kommende uger, kan I tjekke jeres frø og minde hinanden om behovet for til stadighed at nære vores vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Alma 33:2-11; 34:17-29

Hvad siger disse vers om, hvordan vi kan forbedre vores personlige bønner og vores familiebønner?

Almas Bog 34:31

Hvilke oplevelser har vist os, at når vi omvender os, så begynder vi »straks« at opleve velsignelser ved forløsningsplanen.

Alma 34:33-35

Ved din familie, hvad det vil sige at udsætte ting? Måske kan nogen fortælle om at udsætte ting, og de negative konsekvenser ved det. Hvad vil det sige at »udsætte [vores] omvendelses dag«?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Tegn tegninger. Du kan lade din familie tegne, imens de lærer af skrifterne. Det kan for eksempel være, at de godt kan lide at tegne et frø, der bliver til et træ, imens de studerer Alma 32.

Billede
frugt på et træ

»På grund af jeres flid og jeres tro og jeres tålmodighed med hensyn til at pleje ordet … se, da skal I snart plukke frugten af det, som er yderst dyrebar« (Alma 32:42).