Kom og følg mig
13.-19. juli. Alma 32-35: »Så dette ord i hjertet«


»13.-19. juli. Alma 32-35: ›Så dette ord i hjertet‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. juli. Alma 32-35«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
et frø i et barns hånd

13.-19. juli

Alma 32-35

»Så dette ord i hjertet«

Hav de børn, du underviser, i tankerne, mens du bønsomt studerer Alma 32-35. Når du gør det, vil der komme tanker og indtryk til dig om, hvordan du skal undervise dem. Nedskriv og følg disse indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Læg alle børnenes navne i en beholder. Lad en trække et navn, og bed det barn om at fortælle noget, han eller hun har lært af Mormons Bog for nylig. Fortsæt, indtil alle har haft muligheden, men pres ikke nogen til at dele noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Alma 32:28-43

Jeg kan få min tro på Jesus Kristus til at vokse.

Frø, træer og frugt er kendte ting, der kan hjælpe børn til at forstå abstrakte principper som tro og vidnesbyrd. Tænk over, hvordan du kan bruge Almas analogi til at undervise børnene.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat Alma 32:28-43. Du kan eventuelt bruge »Kapitel 29: Alma belærer om tro og Guds ord« (Historier fra Mormons Bog, s. 81). Vis billeder af en plante på forskellige vækststadier, og bed børnene om at hjælpe dig med at sætte billederne i rigtig rækkefølge (se billederne på denne uges aktivitetsside). Forklar, at når vi efterlever evangeliet, vokser vores vidnesbyrd. Det begynder med et lille frø, men kan blive stort som et træ.

  • Vis børnene et frø, og læs de første linjer i Alma 32:28 for dem. Fortæl dem, at Guds ord er ligesom et frø. Spørg, hvordan vi kan hjælpe et frø til at gro. Bed dem om at lade som om, at de sår et frø, vander det og får det til at gro. Gør opmærksom på, at vi ikke kan se frøet, når vi har sået det, men vi ved, at det er der og vokser. Vi kan heller ikke se vor himmelske Fader og Jesus Kristus, men vi ved, at de findes, og at de elsker os. Hjælp børnene til at tænke på ting, de kan gøre for at få deres tro på Jesus Kristus til at vokse.

  • Tegn et træ på tavlen, og lad dem tilføje et blad eller en frugt, hver gang de tænker på noget, de kan gøre for at få deres tro på Jesus Kristus til at vokse. Opfordr dem til at lave nogle enkle bevægelser, der repræsenterer det, de tænker på.

Alma 33:2-11; 34:17-27

Vor himmelske Fader hører mig, når jeg beder

Zoramitterne bad kun én gang om ugen og brugte de samme ord hver gang (se Alma 31:22-23). Alma og Amulek forklarede, at vi kan bede når som helst om et hvilket som helst åndeligt eller fysisk behov, vi har.

Mulige aktiviteter

  • Læs de vendinger, du har valgt i Alma 33:4-11, der beskriver steder, hvor vi kan bede, og hjælp børnene til at tænke på steder, hvor de kan bede. Lad dem tegne sig selv, hvor de beder disse steder. Bær vidnesbyrd om, at de kan bede hvor som helst, selv hvis de beder inden i sig selv.

  • Vælg vendinger i Alma 34:17-27, der beskriver ting, vi kan bede om, og læs dem for børnene. Hjælp dem til at tænke på ting, de kan sige til vor himmelske Fader, når de beder, og opfordr dem til at lave tegninger af disse ting. Bær vidnesbyrd om, at de kan tale med vor himmelske Fader om alt, hvad de tænker og føler. Fortæl om en oplevelse, hvor vor himmelske Fader hørte dine bønner.

  • Syng en sang, der lærer børnene om bøn, fx »Barnets bøn« eller »Vi bøjer vore hoveder« (Børnenes sangbog, s. 6-7, 18). Hjælp dem til at lægge mærke til, hvad sangene lærer os om bøn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Alma 32:1-16, 27-28

Hvis jeg er ydmyg, kan Herren undervise mig.

Alma og Amulek havde fremgang, da de underviste de zoramitter, der var ydmyge og villige til at høre Guds ord. Overvej, hvordan du kan opmuntre børnene til at vælge at være ydmyge.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, om de kan huske, hvad de lærte i sidste uge om zoramitterne (se Alma 31:8-24). Mind dem om, at en af grundene til, at Alma var bekymret for dem, var deres stolthed (se Alma 31:24-28). Læs Alma 32:1-5 sammen, og bed børnene om at sammenfatte, hvad der skete for de fattige zoramitter. Bed dem derefter om at læse vers 12-13 for at finde ud af, hvorfor Alma følte, at det var godt for disse zoramitter, at de blev stødt ud af deres synagoger (eller kirker). Hvilke velsignelser kommer der af at være ydmyg?

  • Hjælp børnene til at finde en definition på ydmyg eller ydmyghed i Guide til skrifterne eller en ordbog. Hvilke andre fingerpeg om disse ords betydning kan de finde i Alma 32:13-16? Tilskynd dem til at tænke på mange forskellige måder, hvorpå de kan afslutte en sætning som: »Jeg er ydmyg, når jeg

Alma 32:26-43

Mit vidnesbyrd om Jesus Kristus vokser, når jeg passer det.

Hjælp de børn, du underviser, til at opdage, hvad de kan gøre for at »så« Guds ord i deres hjerte.

Mulige aktiviteter

  • Vis en hård, massiv genstand (fx en sten), der repræsenterer et hårdt og stolt hjerte, og noget blødt (fx jord), der repræsenterer et blødt eller ydmygt hjerte. Lad børnene mærke på begge ting. Vis dem derefter et frø, som repræsenterer Guds ord. Bed dem om at prøve at trykke frøet ind i den hårde genstand og den bløde ting. Læs Alma 32:27-28 sammen, og tal om, hvad det mon kan betyde at »give plads« (v. 27) til Guds ord i vores hjerte.

  • Når I læser Alma 32:26-43 sammen, så stop af og til op og bed børnene om at tegne et billede af det frø eller den plante, der beskrives, fx et frø og en frøplante (v. 28), en voksende plante (v. 30) og en udvokset plante, der bærer frugt (v. 37). Opmuntr dem til at skrive henvisninger fra Alma 32 ved de forskellige tegninger. Hvordan er det at passe et frø ligesom at passe vores vidnesbyrd om Jesus Kristus? Hvordan passer vi vores vidnesbyrd? Tilskynd børnene til for sig selv at tænke over, hvordan deres vidnesbyrd vokser, og hvad de vil gøre for at passe det.

Alma 33:2-11; 34:17-27

Vor himmelske Fader hører mig, når jeg beder

Zoramitterne havde nogle fejlagtige opfattelser af bøn, og nogle af dem ser vi stadig i dag. Alma og Amulek underviste i betydningsfulde sandheder, der kan få bugt med disse fejlagtige opfattelser.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at lede i Alma 33:2-11 efter vigtige ord og udtryk, der har at gøre med bøn, der gentages. Hvad fortæller disse ord og udtryk os om bøn?

  • Hjælp dem til at lave en liste over situationer, de kan bede i, deriblandt dem der er nævnt i Alma 33:4-10 og 34:17-27 såvel som situationer i deres liv. Opfordr dem til at tænke over eller fortælle om oplevelser, hvor de bad og følte, at Gud besvarede deres bøn.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Giv om muligt alle børnene nogle frø, de kan tage med hjem for at minde dem om, at de skal få deres vidnesbyrd om Jesus Kristus til at vokse. Opmuntr dem til at fortælle deres familie, hvad de har lært om at udøve deres tro på Jesus Kristus.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om de lovede velsignelser. Når du opfordrer primarybørnene til at efterleve et evangelisk princip, kan du fortælle dem om Guds løfter til dem, der efterlever det princip (se Undervisning på Frelserens måde, s. 35).