Kom dan en volg Mij
17–23 augustus. Helaman 1–6: ‘De rots van onze Verlosser’


‘17–23 augustus. Helaman 1–6: “De rots van onze Verlosser”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘17–23 augustus. Helaman 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
golven beuken op rotsen

17–23 augustus

Helaman 1–6

‘De rots van onze Verlosser’

De beginselen in dit schema kunnen uw studie van Helaman 1–6 vergemakkelijken, maar laat u er niet door beperken. De Heilige Geest zal u naar de waarheden leiden die u moet leren.

Schrijf uw ingevingen op

In het boek Helaman staan zowel triomfen als tragedies onder de Nephieten en Lamanieten opgetekend. Het begint met ‘een ernstige moeilijkheid onder het volk van de Nephieten’ (Helaman 1:1). Daarna blijven de moeilijkheden zich in het verslag opstapelen. We lezen over politieke intriges, roversbenden, verwerping van de profeten, hoogmoed en ongeloof in het hele land. Maar we treffen ook voorbeelden zoals Nephi, Lehi en ‘het ootmoedigste deel van het volk’ aan. Zij overleefden niet alleen maar gedijden ook geestelijk (Helaman 3:34). Hoe deden ze dat? Hoe bleven ze sterk terwijl hun beschaving in verval raakte en uiteen begon te vallen? Net zoals ieder van ons sterk blijft in de ‘hevige storm’ die de duivel zendt om ons te ‘striemen’: door ons leven te bouwen ‘op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God. […] Als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Helaman 1–6

Door hoogmoed verlies ik de Geest en kracht van de Heer.

In Helaman 1–6 – en het hele Boek van Mormon – is er een patroon in het gedrag van de Nephieten te bespeuren: als de Nephieten rechtschapen zijn, zegent God hen en zijn ze voorspoedig. Na enige tijd worden ze hoogmoedig en goddeloos. Ze maken dan keuzes die tot vernietiging en ellende leiden. Vervolgens verootmoedigen en bekeren ze zich, waarop God hen wederom zegent. Dit patroon doet zich zo vaak voor, dat sommigen het de ‘cirkelgang van hoogmoed’ noemen.

Afbeelding
de cirkelgang van hoogmoed

De ‘cirkelgang van hoogmoed’.

Let tijdens het lezen op voorbeelden van deze cirkelgang. Markeer eventueel voorbeelden die u aantreft. De volgende vragen bieden u meer inzicht in dit patroon en hoe u er mogelijk zelf last van hebt:

  • Welke bewijzen van hoogmoed ziet u onder de Nephieten? (Zie bijvoorbeeld Helaman 3:33–34; 4:11–13.) Ziet u dergelijke voorbeelden van hoogmoed bij uzelf?

  • Wat zijn de gevolgen van hoogmoed en goddeloosheid? (Zie Helaman 4:23–26.) Wat zijn de gevolgen van ootmoed en bekering? (Zie Helaman 3:27–30, 35; 4:14–16.)

  • Wat drukte Helaman zijn zonen op het hart? (Zie Helaman 5:4–12.) Hoe kunt u hoogmoed beter vermijden als u deze leringen in gedachten houdt?

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘Hoogmoed en het priesterschap’, Liahona november 2010, 55–58.

Helaman 3:24–35

Ik kan geheiligd worden als ik mijn hart aan God overgeef.

Mormon beschrijft in Helaman 3 een tijd waarin de kerk zo voorspoedig en gezegend was, dat zelfs de leiders verbaasd waren (zie de verzen 24–32). Sommige mensen werden uiteindelijk hoogmoedig. Anderen werden juist ‘steeds sterker in hun ootmoed, […] ja, zodat hun hart gereinigd en geheiligd werd’ (Helaman 3:35). Wat deden de ootmoedigste mensen volgens de verzen 34–35 zodat ze geheiligd werden? Hoe helpt dit u om meer geheiligd te worden? In de Gids bij de Schriften (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) wordt heiliging beschreven als ‘het proces waardoor de mens, van zonde bevrijd, zuiver, rein en heilig wordt door de verzoening van Jezus Christus.’ Waartoe voelt u zich geïnspireerd om het voorbeeld van deze discipelen te volgen? Wat doet u om uw hart aan God over te geven?

Helaman 5:14–52

Mijn geloof is gesterkt ‘wegens de grootheid van de bewijzen die [ik heb] ontvangen’.

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft eens het volgende gezegd tot mensen die met hun geloof worstelen: ‘U hebt meer geloof dan u denkt wegens datgene wat in het Boek van Mormon “de grootheid van de bewijzen” wordt genoemd [Helaman 5:50]. […] De vruchten van het naleven van het evangelie zijn overal duidelijk zichtbaar in het leven van heiligen der laatste dagen.’ (‘Ik geloof, Heere’, Liahona, mei 2013, 94.) Denk bij het lezen van deze verzen aan bewijzen die de Heer u gegeven heeft. Zo hebt u de stem van de Heer misschien niet letterlijk gehoord, maar wel ‘een fluistering’ van de Heilige Geest gevoeld die ‘door[drong] tot in het diepste van de ziel’. (Helaman 5:30; zie ook LV 88:66.) Misschien verkeerde u ooit in duisternis, riep u God aan om meer geloof en werd u ‘vervuld met die vreugde die onuitsprekelijk [is]’ (Helaman 5:40–47). Door welke ervaringen is uw geloof in Christus en zijn evangelie nog meer versterkt?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Helaman 3:27–30

De profeet Mormon gebruikte bij zijn bewerking van de heilige kronieken zo nu en dan de woorden ‘aldus zien wij’ om belangrijke leringen te beklemtonen. Wat wilde hij ons in Helaman 3:27–30 laten inzien? Vraag uw gezinsleden tijdens uw studie deze week af en toe hoe zij de woorden ‘aldus zien wij’ zouden aanvullen. Welke waarheden willen zij beklemtonen?

Helaman 5:6–7

President George Albert Smiths overleden grootvader George A. Smith verscheen eens in een droom aan hem en vroeg: ‘Ik wil graag weten wat je met mijn naam hebt gedaan.’ President Smith antwoordde: ‘Ik heb nog nooit iets met uw naam gedaan waarvoor u zich hoeft te schamen.’ (In Leringen van kerkpresidenten: George Albert Smith [2011], XXVII.) Lees Helaman 5:6–7. Praat met uw gezinsleden over het gedenken en eren van de namen die we dragen, met inbegrip van de naam van de Heiland.

Helaman 5:12

Laat uw gezin zien en ervaren wat ‘een vast fundament’ betekent. Zet bijvoorbeeld iets in elkaar en plaats het op verschillende soorten fundamenten. Creëer vervolgens een ‘hevige storm’ door er water op te spuiten en met een ventilator of haardroger voor wind te zorgen. Wat gebeurt er met het bouwsel op de verschillende fundamenten? In welke opzichten is Jezus Christus ‘een vast fundament’ voor ons?

Helaman 5:29–33

Wanneer hebben we de stem van God in ons leven herkend?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Heb geduld met uzelf. Een fundament van geloof wordt stukje bij beetje gevormd. Als u sommige leerstellingen nu moeilijk kunt begrijpen, heb dan geduld. Vertrouw erop dat uw begrip zal toenemen als u uw fundament op Jezus Christus bouwt door geloof te oefenen en ijverig te studeren.

Afbeelding
Nephi en Lehi in de gevangenis

© The Book of Mormon for Young Readers, Nephi en Lehi door een vuurkolom omringd, Briana Shawcroft; kopiëren niet toegestaan