Kom dan en volg Mij
24–30 augustus. Helaman 7–12: ‘Denk aan de Heer’


‘24–30 augustus. Helaman 7–12: “Denk aan de Heer”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘24–30 augustus. Helaman 7–12’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Nephi bidt op een toren in zijn tuin

Illustratie van Nephi op een toren in zijn tuin: Jerry Thompson

24–30 augustus

Helaman 7–12

‘Denk aan de Heer’

Nephi, Lehi, en anderen hadden ‘dagelijks vele openbaringen’ (Helaman 11:23). Veelvuldige openbaring is niet alleen voor profeten, maar ook voor u weggelegd. Noteert u uw ingevingen, dan vloeit openbaring u makkelijker toe.

Schrijf uw ingevingen op

Nephi’s vader, Helaman, had zijn zonen aangespoord om aan het een en ander te denken: hij wilde dat ze aan hun voorouders zouden denken, aan de woorden van de profeten en bovenal aan ‘onze Verlosser, die Christus is’ (zie Helaman 5:5–14). Nephi was dit alles klaarblijkelijk indachtig geweest, want diezelfde boodschap verkondigde hij jaren later ‘onvermoeid’ (Helaman 10:4) aan het volk. ‘Hoe hebt u uw God kunnen vergeten?’ (Helaman 7:20) vroeg hij. Alle inspanningen van Nephi – prediken, bidden, wonderen verrichten en God om een hongersnood verzoeken – waren pogingen om het volk zich tot God te laten keren en aan Hem te laten denken. God vergeten is in veel opzichten een groter probleem dan Hem helemaal niet kennen. We vergeten Hem ook sneller als we door de ‘ijdelheden van deze wereld’ in beslag worden genomen en zonde ons perspectief vertroebelt (Helaman 7:21; zie ook Helaman 12:2). Maar uit Nephi’s bediening blijkt dat het nooit te laat is om tot inkeer te komen en u te ‘wend[en] tot de Heer, uw God’ (Helaman 7:17).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Helaman 7–11

Profeten openbaren de wil van God.

In het Boek van Mormon worden er veel profeten beschreven. Maar Helaman 7–11 geeft vooral een goed beeld van wat een profeet is, wat hij doet en hoe wij zijn woorden dienen te ontvangen. Let in deze hoofdstukken op Nephi’s daden, gedachten en interacties met de Heer. Hoe begrijpt u door Nephi’s bediening de rol van de profeet in onze tijd beter? Hier zijn enkele voorbeelden. Wat vindt u nog meer?

Helaman 7:17–22:Profeten prediken bekering en waarschuwen voor de gevolgen van zonde.

Helaman 7:29; 9:21–36:Profeten weten door openbaring wat de mensen moeten horen.

Helaman 10:7:Profeten krijgen de macht om op aarde en in de hemel te verzegelen (zie ook Mattheüs 16:19; LV 132:46).

Helaman 10:4–7, 11–12:

Hoe is uw gevoel ten opzichte van onze levende profeet door deze verzen veranderd? Wat heeft hij recent onder de aandacht gebracht? Wat doet u om naar zijn aanwijzingen te luisteren en ze op te volgen?

Helaman 9–10

Tekenen en wonderen zijn nuttig maar niet genoeg om duurzaam geloof op te bouwen.

Als tekenen en wonderen op zich iemands hart konden veranderen, dan zouden alle Nephieten tot bekering zijn gekomen door de opmerkelijke tekenen die Nephi in Helaman 9 gaf. Er ontstond in plaats daarvan ‘verdeeldheid onder het volk’ (Helaman 10:1), omdat velen ‘hun hart nog steeds verstokten’ (Helaman 10:15). Hoe reageren de goddelozen vaak op tekenen en wonderen? (Zie Helaman 10:12–15; zie ook 3 Nephi 2:1–2.) Wat is het gevaar als we een getuigenis op tekenen bouwen? (Zie ‘Tekenen’, Trouw aan het geloof, 156.)

Helaman 10:2–4

Overpeinzing bevordert openbaring.

Hebt u zich ooit terneergeslagen, gespannen of verward gevoeld, dan kunt u uit Nephi’s voorbeeld in Helaman 10:2–4 iets belangrijks leren. Wat deed hij toen hij zich ‘terneergeslagen’ (vers 3) voelde?

President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘Door te overpeinzen stellen we ons open voor openbaring van de Geest. Voor mij bestaat overpeinzen uit nadenken en bidden nadat ik aandachtig de Schriften heb gelezen en bestudeerd.’ (‘Dienen met de Geest’, Liahona, november 2010, 60.) Hoe kunt u een gewoonte van overpeinzing aankweken? Er zijn meerdere manieren om het woord van God regelmatig te overpeinzen. Broeder Devin G. Durrant noemt één manier in zijn toespraak ‘Mijn hart overweegt ze steeds’ (Liahona, november 2015, 112–115.)

Zie ook Spreuken 4:26; Lukas 2:19; 1 Nephi 11:1; 2 Nephi 4:15–16; 3 Nephi 17:3; Moroni 10:3; LV 88:62.

Helaman 12

De Heer wil dat ik aan Hem denk.

Mormon, die een samenvatting van de kroniek maakte, somt in Helaman 12 enkele lessen op die we uit het verslag van Nephi in de voorgaande hoofdstukken kunnen leren. Neem uw eigen hart op basis van deze opsomming eens onder de loep. U zou zelfs een lijstje kunnen maken van de dingen waardoor mensen de Heer volgens Mormon gaan vergeten. Wat is voor u een hulpmiddel om aan Hem te denken? Wat wilt u veranderen door wat u te weten bent gekomen?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Helaman 7–9

Welke overeenkomsten zien we tussen wat Nephi deed en wat profeten tegenwoordig doen? Wat is de boodschap van onze huidige profeet? Kies raad die de profeet ons recent heeft gegeven en bespreek als gezin hoe u er beter gehoor aan kunt geven.

Helaman 10:4–5, 11–12

Hoe liet Nephi zien dat hij niet zijn eigen wil maar die van de Heer zocht? Hoe kunnen we zijn voorbeeld volgen? Op welke manieren kunnen we als gezin de wil van de Heer beter zoeken?

Helaman 11:1–16

Wat verlangde Nephi en wat deed hij eraan? Wat leren wij uit het voorbeeld van Nephi over gebed?

Helaman 11:17–23

Wat leren we in Helaman 11:17–23 over Nephi’s broer, Lehi? Kennen we iemand die een rechtschapen leven leidt zonder veel erkenning te krijgen?

Helaman 12:1–6

Kunt u een praktisch voorbeeld bedenken waardoor uw gezinsleden beter begrijpen wat ‘onbestendig’ betekent? Vraag een gezinslid bijvoorbeeld iets op zijn of haar hoofd te balanceren. Zoek vervolgens samen in Helaman 12:1–6 naar redenen waarom mensen soms onbestendig zijn in het volgen van de Heer. Hoe kunnen wij geestelijk bestendig blijven?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Herhaal. Hier is een idee om uw gezinsleden aan de Schriftteksten die ze leren te helpen denken: kies een tekst die u waardevol vindt en hang die ergens in huis op waar alle gezinsleden die vaak zullen zien. Laat de gezinsleden in de dagen daarna beurtelings een Schrifttekst kiezen en ophangen, en bespreek die wanneer het gezin bij elkaar is, zoals bij de maaltijd of het gezinsgebed.

Afbeelding
Seantum blijkt de moordenaar te zijn

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum – de moordenaar wordt ontdekt, Briana Shawcroft; kopiëren niet toegestaan