Tule ja seuraa minua
31. elokuuta – 6. syyskuuta: Suuren ilon ilosanoma


”31. elokuuta – 6. syyskuuta. Helaman 13–16: Suuren ilon ilosanoma”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”31. elokuuta – 6. syyskuuta”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Samuel Lamanilainen opettamassa muurilla

Samuel Lamanilainen muurilla, Arnold Friberg

31. elokuuta – 6. syyskuuta

Helaman 13–16

Suuren ilon ilosanoma

Kun kirjoitat muistiin tällä viikolla saamiasi vaikutelmia, mieti, kuinka luvuissa Hel. 13–16 olevat periaatteet pohjautuvat muihin pyhistä kirjoituksista oppimiisi asioihin ja vahvistavat niitä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun Samuel Lamanilainen ensimmäisen kerran yritti jakaa ilosanomaa Sarahemlassa (ks. Hel. 13:7), kovasydämiset nefiläiset torjuivat hänet ja ajoivat hänet pois. Voisi melkein sanoa, että he olivat pystyttäneet sydämensä ympärille läpipääsemättömän muurin, joka esti heitä ottamasta vastaan Samuelin sanomaa. Samuel ymmärsi välittämänsä sanoman tärkeyden ja osoitti uskonsa noudattamalla Jumalan käskyä ”palata takaisin ja profetoida kansalle” (Hel. 13:3). Samuelin tavoin me kaikki kohtaamme edessämme muureja, kun valmistamme tietä Herralle (ks. Hel. 14:9) ja pyrimme seuraamaan Hänen profeettojaan. Ja kuten Samuel, mekin todistamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka ”varmasti tulee”, ja kehotamme kaikkia ”[uskomaan] hänen nimeensä” (Hel. 13:6; 14:13). Kaikki eivät kuuntele, ja jotkut saattavat aktiivisesti vastustaa meitä. Mutta ne, jotka uskovat tähän sanomaan Kristukseen uskoen, huomaavat, että se todella on suuren ilon ilosanoma (ks. Hel. 16:14).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Helaman 13

Herra antaa varoituksia profeettojensa välityksellä.

Profeettoja verrataan pyhissä kirjoituksissa toisinaan muureilla tai tornissa oleviin vartiomiehiin, jotka varoittavat vaaroista (ks. Jes. 62:6; Hes. 33:1–7).

Presidentti M. Russell Ballard on opettanut: ”Profeetat ovat kautta vuosisatojen täyttäneet velvollisuutensa varoittaessaan ihmisiä edessä olevista vaaroista. Herran apostoleilla on velvollisuus valvoa, varoittaa ja auttaa niitä, jotka etsivät vastauksia elämän suuriin kysymyksiin.” (”Jumala on ruorissa”, Liahona, marraskuu 2015, s. 25.)

Kun tutkit ja pohdit lukua Hel. 13, voisit merkitä Samuelin monet varoitukset. Mitä hän esimerkiksi opetti parannuksesta? Entä nöyryydestä ja vauraudesta? Kuinka nämä varoitukset voisivat soveltua sinuun? Mitä varoituksia nykyajan profeetat ovat antaneet viime aikoina, ja mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä noiden varoitusten suhteen?

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Profeetta kohdistaa katseemme Jeesukseen Kristukseen.

Helaman 13–15

Herra on armollinen niille, jotka tekevät parannuksen.

Alun perin Samuel lähetettiin nefiläisten luokse kertomaan ilosanomaa Vapahtajan tulemisesta (ks. Hel. 13:7). Koska he torjuivat hänet, hän palasi tuoden ankaria varoituksia Jumalan tuomioista. Noihin varoituksiin kuului kuitenkin johdonmukaisesti armollinen kehotus tehdä parannus. Etsi näitä kehotuksia kaikkialta luvuista Hel. 13–15 (ks. etenkin Hel. 13:6, 11; 14:15–19; 15:7–8). Kuinka nämä kehotukset soveltuvat sinuun? Mitä opit näiden jakeiden perusteella parannuksesta? Milloin olet kokenut Jumalan armoa, joka tulee parannuksen ansiosta?

Helaman 14; 16:13–23

Merkit ja ihmeet voivat vahvistaa niiden uskoa, jotka eivät paaduta sydäntään.

Luvussa Hel. 14 Samuel selitti, miksi Herra antaisi merkkejä Vapahtajan syntymästä ja kuolemasta: ”Niin että te voisitte uskoa hänen nimeensä” (Hel. 14:12). Kun tutkit lukua Hel. 14, huomaa merkit Vapahtajan syntymästä jakeissa 1–8 ja kuolemasta jakeissa 20–28. Miksihän nämä merkit olivat tehokas tapa kuvata Jeesuksen Kristuksen syntymää ja kuolemaa?

Tuleeko mieleesi merkkejä, joita Herra on antanut auttaakseen sinua uskomaan Häneen? Profeetat ovat esimerkiksi ennustaneet merkeistä, jotka ilmaantuvat ennen Vapahtajan toista tulemista (ks. ”Aikojen merkit”, PKO, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin). Ovatko jotkin näistä merkeistä toteutuneet meidän aikanamme? Toiset merkit, jotka johtavat uskomaan Jeesukseen Kristukseen, voivat olla henkilökohtaisempia ja vähemmän dramaattisia. Mieti hetki, kuinka olet nähnyt Hänen kätensä jäljen omassa elämässäsi.

Millaiseen varovaisuuteen merkkien suhteen jakeissa Hel. 16:13–23 kehotetaan? Kuinka voit välttyä näissä jakeissa kuvattujen ihmisten asenteilta?

Ks. myös Alma 30:43–52; Ronald A. Rasband, ”Jumalallisen suunnitelman mukaan”, Liahona, marraskuu 2017, s. 55–57.

Helaman 16

Profeetan neuvojen noudattaminen tuo minut lähemmäksi Herraa.

Vanhin Neil L. Andersen on opettanut: ”Omassa elämässäni olen huomannut, että kun rukoillen tutkin Jumalan profeetan sanoja sekä huolellisesti ja kärsivällisesti sovitan oman tahtoni hengellisesti hänen innoitettujen opetustensa mukaiseksi, niin uskoni Herraan Jeesukseen Kristukseen aina kasvaa. Jos teemme valinnan siirtää hänen neuvonsa syrjään ja päätämme, että me tiedämme paremmin, niin uskomme kärsii ja iankaikkinen näkemyksemme hämärtyy.” (”Jumalan profeetta”, Liahona, toukokuu 2018, s. 27.) Kuinka nefiläisten sanat ja teot luvussa Hel. 16 vahvistavat vanhin Andersenin opetuksen? Mitä henkilökohtaisia sitoumuksia sinun tulisi mielestäsi tehdä liittyen Herran profeettoihin ja heidän sanomiinsa?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Helaman 13:3–4

Mikä Samuelin vastauksessa Herran käskyyn jakeissa Hel. 13:3–4 innoittaa perhettäsi? Kun perhe tällä viikolla tutkii yhdessä pyhiä kirjoituksia, voisit ehkä kannustaa perheenjäseniä kertomaan vaikutelmia, joita he saavat sydämeensä.

Helaman 13:38

Ajatus siitä, että onnea voi löytää ”tekemällä pahaa”, on yleinen meidän aikanamme. Millä tavoin evankeliumin mukainen elämä on tuonut meille todellista iloa?

Helaman 15:3

Kuinka Jumalan antama kuritus osoittaa Hänen rakkautensa meitä kohtaan? Pyydä perheenjäseniä kysymään nöyrästi Herralta, mitä he voisivat tehdä kehittyäkseen.

Helaman 15:5–8

Mitä voimme oppia kääntymyksestä näissä jakeissa kuvatuilta lamanilaisilta? Kuinka me voimme noudattaa heidän esimerkkiään?

Helaman 16:1–3

Pitäisikö perheesi siitä, että esittäisitte Samuel Lamanilaisen kertomuksen? Kertomuksen lukemisen jälkeen perheenjäsenet voisivat esimerkiksi vuorollaan seistä tuolilla ja lukea joitakin Samuelin profetioita samalla kun muut perheenjäsenet ovat ampuvinaan nuolilla tai heittävinään kiviä. Tämä voisi auttaa perhettäsi ymmärtämään, miltä Samuelista ja nefiläisistä on mahtanut tuntua. Pienet lapset saattaisivat myös mielellään piirtää kuvia kertomuksen tapahtumista. Kuinka me voimme olla Samuelin kaltaisia ja kertoa evankeliumista muille peloistamme huolimatta?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Pane merkille kaavoja. Kaava on suunnitelma tai malli, jota voidaan käyttää ohjeena jonkin tehtävän suorittamisessa. Pyhissä kirjoituksissa on kaavoja, jotka näyttävät, kuinka Herra toteuttaa työtään – esimerkiksi lähettämällä palvelijoitaan varoittamaan kansaa.

Kuva
Samuel Lamanilainen opettaa

© The Book of Mormon for Young Readers, Samuel Lamanilainen, Briana Shawcroft