Tule ja seuraa minua
31. elokuuta – 6. syyskuuta. Helaman 13–16: Suuren ilon ilosanoma


”31. elokuuta – 6. syyskuuta. Helaman 13–16: Suuren ilon ilosanoma”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”31. elokuuta – 6. syyskuuta”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Samuel Lamanilainen opettamassa muurilla

Samuel Lamanilainen muurilla, Arnold Friberg

31. elokuuta – 6. syyskuuta

Helaman 13–16

Suuren ilon ilosanoma

Valmistaudu opettamaan lukemalla luvut Hel. 13–16 ja pohtimalla, mitkä toiminnat auttaisivat lapsia parhaiten oppimaan näissä luvuissa olevia totuuksia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa Samuel Lamanilaisesta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät hänestä. Voisivatko he esimerkiksi kertoa Samuelista opettamassa muurilla tai niistä merkeistä, joiden hän kertoi ilmestyvän Jeesuksen synnyttyä?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Helaman 13:2–5

Henki voi puhua sydämellemme.

Kun Samuel Lamanilaista käskettiin saarnaamaan nefiläisille, taivaallinen Isä auttoi häntä tietämään sydämessään, mitä hänen tuli sanoa.

Mahdollisia toimintoja

  • Opeta lapsille, että vaikka me puhumme toisillemme sanoja käyttäen, Pyhä Henki voi olla meihin yhteydessä tunteiden välityksellä sydämessämme. Kehota heitä laittamaan kätensä sydämensä päälle aina kun luet jakeista Hel. 13:2–5 sanan ”sydän”. Auta heitä koristelemaan sydämenmuotoisia paperinpaloja, joissa lukee: ”Henki puhuu minulle sydämessäni.”

  • Kerro lapsille, että kun heidät kastetaan ja konfirmoidaan, he saavat Pyhän Hengen lahjan, joka auttaa heitä tietämään, mitä taivaallinen Isä haluaa heidän tekevän ja sanovan. Auta heitä ajattelemaan asioita, joita Pyhä Henki saattaisi kertoa heille, ja pyydä heitä kertomaan, mitä he voisivat tehdä noudattaakseen Hengen kuiskauksia.

Helaman 14:2–7, 20–25

Profeetat opettavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Kertomus Samuel Lamanilaisesta on oivallinen tilaisuus opettaa lapsille, että kaikki profeetat opettavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Samuel Lamanilaisesta, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja kerro lapsille yksinkertaisin sanoin hänen kokemuksestaan lukujen Hel. 13–16 pohjalta. Lähteenäsi voisi myös olla ”Luku 40: Samuel Lamanilainen kertoo Jeesuksesta Kristuksesta” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 111–113). Anna lasten kertoa, mitä he tietävät Samuel Lamanilaisesta.

  • Laulakaa yhdessä ”Samuel ennustaa Jeesuksen syntymän” tai seitsemäs säkeistö laulusta ”Mormonin kirjan tarinoita” (Lasten laulukirja, s. 142, 62). Kerro, mitä asiaa ihailet Samuelissa, ja anna lasten kertoa, mistä he pitävät hänen kertomuksessaan.

  • Piilota eri puolille huonetta kuvia, jotka esittävät merkkejä, joista Samuel profetoi jakeissa Hel. 14:2–7 ja 20–25. Lue jokin ilmaus, jossa kuvaillaan yhtä näistä merkeistä, ja pyydä lapsia etsimään sitä merkkiä esittävä kuva. Selitä, että nämä merkit auttoivat nefiläisiä tietämään Jeesuksesta Kristuksesta. Todista siitä, että Samuelin tavoin kaikki profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Profeetta kohdistaa katseemme Jeesukseen Kristukseen.

Helaman 16:1–6

Minua siunataan, kun seuraan profeettaa.

Taivaallinen Isä on antanut meille profeetan, joka auttaa meitä tietämään Hänen tahtonsa ja seuraamaan Hänen suunnitelmaansa. Meitä siunataan, kun kuuntelemme profeetan sanoja ja noudatamme niitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia rakentamaan pieni muuri palikoista tai kirjoista. Anna lasten käyttää pientä nukkea, joka esittää Samuelia, ja vuorotellen auttaa ”Samuelia” kiipeämään muurille opettamaan kansalle Jeesuksesta Kristuksesta. (Ks. myös tämän viikon toimintasivu.) Käytä jakeista Hel. 16:1 ja 5 löytyviä ilmauksia selittäessäsi, että jotkut ihmiset uskoivat Samuelia ja heidät kastettiin. Käytä jakeista Hel. 16:2 ja 6 löytyviä ilmauksia osoittaaksesi, että toiset eivät uskoneet Samuelia ja olivat vihaisia hänelle. Todista siitä, että niitä ihmisiä, jotka seuraavat profeettaa, siunataan.

  • Laita esiin kuva Vapahtajasta ja pyydä yhtä lasta esittämään profeettaa ja johtamaan muita lapsia ympäri huonetta samalla kun he laulavat muutamia säkeistöjä laulusta ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59) tai jonkin muun profeetoista kertovan laulun. Pyydä sitten profeettaa esittävää lasta johdattamaan lapset Vapahtajan kuvan luokse. Todista siitä, että jos seuraamme profeettaa, hän johdattaa meidät Jeesuksen Kristuksen luokse. Kerro joitakin asioita, joita profeettamme on viime aikoina opettanut Jeesuksesta Kristuksesta. Kuinka me voimme noudattaa hänen neuvojaan?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Helaman 13:2–4

Henki voi puhua sydämellemme.

Opettamiesi lasten on jonakin päivänä tiedettävä, kuinka tehdä sitä, mitä Samuel teki: jakaa sitä sanomaa, jonka Herra laittaa heidän sydämeensä.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Samuel Lamanilaisesta (esimerkiksi aineistosta Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi). Kysy lapsilta, kuinka Samuel tiesi, mitä hänen tuli sanoa, kun hän saarnasi kaupungin muurilla. Kehota heitä etsimään vastaus jakeista Hel. 13:2–4. Kerro tilanteesta, jolloin Pyhä Henki auttoi sinua tietämään sydämessäsi, mitä Jumala halusi sinun tekevän tai sanovan. Pyydä lapsia kertomaan samankaltaisista kokemuksista, joita heillä itsellään on ollut.

  • Näytä kuvaa elävästä profeetasta puhumassa yleiskonferenssissa. Kerro lapsille, että Jumala kertoo profeetalle, mitä hänen tulee sanoa meille, aivan kuten Hän kertoi Samuelille, mitä tämän tuli sanoa nefiläisille. Jutelkaa yhdessä asioista, joita profeetta on sanonut ja jotka ovat innoittaneet sinua tai lapsia.

Helaman 14:2–28

Profeetat opettavat Jeesuksesta Kristuksesta.

Samuelin sanoman tarkoitus oli todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja kehottaa ihmisiä tekemään parannus ja tulemaan Hänen luokseen. Profeetoillamme tänä aikana on sama tehtävä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä, että puolet lapsista lukee jakeet Hel. 14:2–6 ja piirtää kuvia Jeesuksen syntymästä kertovista merkeistä. Pyydä, että toinen puoli luokkaa lukee jakeet Hel. 14:20–28 ja piirtää kuvia Jeesuksen kuolemasta kertovista merkeistä. Pyydä sitten kumpaakin ryhmää kertomaan, mitä he ovat piirtäneet. Lukekaa yhdessä jakeet Hel. 14:11–12. Pyydä lapsia kuuntelemaan, miksi Samuel profetoi näistä merkeistä. Kuinka me saamme tietää Jeesuksesta Kristuksesta nykyään?

  • Selitä, että aivan kuten Samuel Lamanilainen opetti Jeesuksesta Kristuksesta, elävät profeetat tekevät samoin nykyaikana. Lue viimeaikaisesta konferenssipuheesta jokin lausuma, jossa elävä profeetta todistaa Kristuksesta. Pyydä lapsia kertomaan, mitä profeetta on opettanut heille Jeesuksesta Kristuksesta.

Helaman 16:1–6

Minua siunataan, kun seuraan profeettaa.

Taivaallinen Isä on antanut meille profeetan, joka auttaa meitä tietämään Hänen tahtonsa ja seuraamaan Hänen suunnitelmaansa. Me olemme siunattuja, kun kuuntelemme profeetan sanoja ja noudatamme niitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue ääneen jakeet Hel. 16:1 ja 5. Pyydä lapsia nousemaan ylös, kun he kuulevat jotakin sellaista, mitä ihmiset tekivät, kun he uskoivat Samuelin sanoihin. Lue sen jälkeen jakeet 2 ja 6 ja pyydä lapsia istuutumaan, kun he kuulevat jotakin sellaista, mitä ihmiset tekivät, kun he eivät uskoneet. Kuinka me voimme osoittaa, että uskomme elävän profeetan sanoja?

  • Näytä kuvaa elävästä profeetasta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät hänestä. Kerro, kuinka yrität noudattaa hänen opetuksiaan ja kuinka sen tekeminen on siunannut sinua.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia etsimään jokin asia, jonka profeetta on sanonut, ja kertomaan siitä luokalle tulevalla viikolla.

Näin kehitymme opettamisessa

Kannusta lapsia esittämään kysymyksiä. ”Pyri näkemään [lasten kysymykset] mahdollisuuksina, ei häiriötekijöinä tai esteinä oppiaiheellesi. – – Tällaiset kysymykset antavat sinulle arvokasta ymmärrystä siitä, mitä lapset ajattelevat, mitä huolenaiheita heillä on ja kuinka he ottavat vastaan sen, mitä he oppivat.” (Ks. myös Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)