Kom dan en volg Mij
7–13 september. 3 Nephi 1–7: ‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed’


‘7–13 september. 3 Nephi 1–7: “Hef uw hoofd op en wees welgemoed”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘7–13 september. 3 Nephi 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Nephieten zien de dag zonder nacht

Een dag, een nacht en een dag, Jorge Cocco

7–13 september

3 Nephi 1–7

‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed’

De Nephieten zagen wonderbare tekenen, maar vergaten na verloop van tijd wat ze meegemaakt hadden (zie 3 Nephi 2:1). Als u uw indrukken opschrijft, onthoudt u beter wat u tijdens uw studie van 3 Nephi 1–7 in geestelijk opzicht meemaakt.

Schrijf uw ingevingen op

In sommige opzichten was het een opwindende tijd om in Jezus Christus te geloven. Profetieën gingen in vervulling – grote tekenen en wonderen onder het volk wezen erop dat de Heiland spoedig geboren zou worden. Aan de andere kant was het voor gelovigen ook een angstige tijd. In weerwil van alle wonderen beweerden ongelovigen namelijk ‘dat de tijd was verstreken’ waarop de Heiland geboren zou worden (3 Nephi 1:5). Deze mensen brachten ‘het gehele land in grote beroering’ (3 Nephi 1:7). Ze stelden zelfs een datum vast om alle gelovigen te doden als het door Samuel de Lamaniet geprofeteerde teken – een nacht zonder duisternis – niet zou verschijnen.

In deze moeilijke omstandigheden riep de profeet Nephi ‘zijn God krachtig [aan] ten behoeve van zijn volk’ (3 Nephi 1:11). Het antwoord van de Heer is inspirerend voor iedereen die met vervolging of twijfel te maken heeft en moet weten dat licht duisternis zal overwinnen: ‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed; […] Ik zal alles vervullen wat Ik bij monde van mijn heilige profeten heb laten spreken’ (3 Nephi 1:13).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

3 Nephi 1:4–21; 5:1–3

De Heer zal al zijn woorden vervullen.

Hoe zou u zich gevoeld hebben als u een van de gelovigen was geweest in de tijd die in 3 Nephi 1–7 wordt beschreven? Hoe zou u zich bijvoorbeeld hebben gevoeld terwijl u wachtte op de nacht zonder duisternis die de geboorte van de Heiland zou aankondigen – en wist dat u gedood zou worden als het niet gebeurde? Let in 3 Nephi 1:4–21 en 5:1–3 op wat Nephi en de andere gelovigen deden om hun geloof in deze moeilijke tijden te behouden. Hoe was de Heer hun tot zegen? Hoe kunt u moed houden wanneer u op de beloofde zegeningen van de Heer wacht?

3 Nephi 1:22; 2:1–3

Als ik geestelijke ervaringen vergeet, ben ik vatbaar voor Satans verleidingen.

U denkt misschien dat een wonder zoals een nacht zonder duisternis u lange tijd zou bijblijven en een anker voor uw getuigenis zou vormen. Maar de herinnering aan de tekenen en wonderen die de Nephieten hadden gezien, leken van lieverlee te vervagen. Wat was de oorzaak dat ze gingen vergeten en wat waren de gevolgen? (Zie 3 Nephi 1:22; 2:1–3.)

Wat doet u om uw getuigenis van geestelijke waarheden indachtig te blijven en te hernieuwen? Overweeg bijvoorbeeld hoe het opschrijven van uw geestelijke ervaringen u van nut kan zijn. Hoe gaat u uw getuigenis geven aan wie u na aan het hart liggen zodat hun geloof wordt aangewakkerd?

Zie ook Alma 5:6; Henry B. Eyring, ‘O bedenkt, bedenkt’, Liahona, november 2007, 66–69; Neil L. Andersen, ‘Geloof is geen toeval, maar een keuze’, Liahona, november 2015, 65–68.

3 Nephi 2:11–12; 3:1–26; 5:24–26

De Heer versterkt zijn heiligen tegen geestelijk gevaar.

We hebben in onze tijd doorgaans niet met roversbenden te maken die ons dwingen onze woning te verlaten en op één plek bijeen te komen. Maar we hebben wel met geestelijke gevaren te maken. We kunnen dan ook lering trekken uit wat de Nephieten hebben beleefd. Let in 3 Nephi 2:11–12 en 3:1–26 op deze lessen.

In 3 Nephi 5:24–26 lezen we over de vergadering van het volk van de Heer in de laatste dagen. Hoe vergadert de Heer zijn volk in deze tijd volgens deze verzen?

Zie ook ‘Wereldwijde devotional voor jongeren: boodschappen van president Russell M. Nelson en zuster Wendy W. Nelson’, 3 juni 2018, ChurchofJesusChrist.org; ‘Israël – De vergadering van Israël’, Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

3 Nephi 5:12–26; 7:15–26

Ik ben een discipel van Jezus Christus.

Wat betekent het om een discipel van Jezus Christus zijn? (Zie LV 41:5.) Mormon onderbrak in 3 Nephi 5:12–26 zijn samenvatting van de Nephitische kronieken en verklaarde dat hij een discipel van Jezus Christus was. Daarna beschreef hij in 3 Nephi 7:15–26 de bediening van een andere discipel – de profeet Nephi. Hoe geven deze twee teksten meer inzicht in wat het betekent om een discipel van Christus te zijn?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

3 Nephi 3:13–14, 25–26

Wat deden de Nephieten om zichzelf tegen hun vijand te beschermen? Wat doen wij om van ons huis een veilige plek te maken die ons tegen het kwaad in de wereld beschermt?

3 Nephi 2:1–3; 6:15–17

U kunt uw gezinsleden als volgt leren hoe Satan ons probeert te misleiden: teken een lichaam, lees samen 3 Nephi 2:1–3 en 6:15–17 en markeer de verschillende lichaamsdelen die genoemd worden. Wat zijn volgens deze verzen enkele manieren waarop Satan ons verleidt om God te vergeten en te zondigen?

3 Nephi 4:7–12, 30–33

Wat deden de Nephieten toen zij de rovers van Gadianton aan zagen komen? Wat kunnen wij als gezin van de Nephieten leren wanneer we met moeilijke situaties te maken krijgen? Wat kunnen we leren uit de woorden van de Nephieten nadat de Heer ze door een moeilijke periode heen had geholpen?

3 Nephi 5:13; Leer en Verbonden 41:5

Lees 3 Nephi 5:13 en Leer en Verbonden 41:5. Bespreek wat het betekent om een discipel van Christus te zijn. Laat de gezinsleden benoemen wanneer ze bij elkaar gemerkt hebben dat ze een discipel waren. Maak voor kleine kinderen een badge met de woorden ‘Ik ben een discipel van Jezus Christus’ erop. Laat ze die badge dan steeds dragen wanneer u merkt dat ze de Heiland volgen.

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Help uw gezinsleden om de Schriften op zichzelf toepasselijk te maken. Nephi vertelde: ‘Ik paste alle Schriften op onszelf toe, opdat zij ons tot nut en lering zouden strekken’ (1 Nephi 19:23). Help uw gezinsleden om de Schriften op zichzelf toepasselijk te maken. Laat ze bijvoorbeeld nadenken wat zij gedaan zouden hebben als zij tot de in 3 Nephi 1:4–9 beschreven gelovigen hadden behoord. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland21.)

Afbeelding
Nephieten zien de dag zonder nacht

Een dag, een nacht en een dag, Walter Rane