Kom dan en volg Mij
14–20 september. 3 Nephi 8–11: ‘Sta op en nader tot Mij’


‘14–20 september. 3 Nephi 8–11: “Sta op en nader tot Mij”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘14–20 september. 3 Nephi 8–11’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Ik ben het licht van de wereld, James Fullmer

14–20 september

3 Nephi 8–11

‘Sta op en nader tot Mij’

In 3 Nephi 8–11 hoorden de mensen de stem van God tot hen spreken. Let tijdens het lezen van deze hoofdstukken op wat zijn stem tegen u zegt.

Schrijf uw ingevingen op

‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis van de profeten in de wereld zou komen’ (3 Nephi 11:10). De herrezen Heiland introduceerde Zichzelf met die woorden. Hij vervulde daarmee ruim zeshonderd jaar aan profetieën in het Boek van Mormon. ‘Die verschijning en die verklaring vormden het middelpunt, het belangrijkste moment, in de hele geschiedenis van het Boek van Mormon’, aldus ouderling Jeffrey R. Holland. ‘Die voorspelde manifestatie stond vast en was iedere Nephitische profeet bekend en tot inspiratiebron. […] Iedereen had over Hem gepraat, over Hem gezongen, over Hem gedroomd en om zijn verschijning gebeden – maar nu was Hij er echt. De grote dag was aangebroken! De God die iedere duistere nacht in ochtendlicht verandert, was gekomen.’ (Christ and the New Covenant [1997], 250–251.)

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

3 Nephi 8–11

Jezus Christus is het licht van de wereld.

Let op herhaalde thema’s in 3 Nephi 8–11 over licht en duisternis – zowel stoffelijk als geestelijk. Wat komt u uit deze hoofdstukken over geestelijke duisternis en licht te weten? Wat zorgt voor duisternis in uw leven? Wat zorgt voor licht? Waarom zou de Heiland ervoor gekozen hebben om Zichzelf als ‘het licht en het leven van de wereld’ voor te stellen? (3 Nephi 9:18; 11:11.) Hoe is Jezus Christus een licht voor u geweest?

3 Nephi 8–10

Als ik mij bekeer, zal de Heiland mij vergaderen, beschermen en genezen.

Hoe zouden de mensen zich na de beschreven verwoesting en duisternis in 3 Nephi 8 gevoeld hebben? Hoe zouden ze zich hebben gevoeld toen ze de stem van de Heiland in de hoofdstukken 9 en 10 over licht, barmhartigheid en verlossing hoorden spreken?

De Heiland verkondigde weliswaar dat de vreselijke verwoesting het resultaat van de zonden van het volk was, maar beloofde ook dat Hij zou genezen wie tot Hem zouden terugkeren en zich bekeren (zie 3 Nephi 9:2, 13). Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘Ik sta versteld over de omsluitende armen van barmhartigheid en liefde die de Heiland de boetvaardige biedt, hoe zelfzuchtig de verzaakte zonde ook was. Ik getuig dat de Heiland onze zonden kan en graag wil vergeven.’ (Bekeer u opdat ik u moge genezen’, Liahona, november 2009, 40.)

Let in 3 Nephi 9–10 op bewijzen van Christus’ barmhartigheid en zijn grote bereidheid om te vergeven. Wat staat er bijvoorbeeld in 3 Nephi 9:13–22 en 10:1–6 waardoor u de liefde en barmhartigheid van de Heiland kunt voelen? Wanneer hebt u gevoeld dat Hij u wilde ‘vergaderen’ en ‘verzorgen’ (zie 3 Nephi 10:4)? Schrijf deze ervaringen desgewenst in een dagboek op of praat er met uw dierbaren over.

3 Nephi 11:1–8

Ik kan Gods stem leren verstaan en begrijpen.

Hebt u ooit het gevoel gehad dat u een boodschap die God aan u wilde overbrengen niet begreep? Het volk maakte in 3 Nephi 11:1–8 iets mee wat u inzicht kan geven in enkele beginselen om Gods stem te horen en te verstaan. Let op de kenmerken van Gods stem die de mensen hoorden en wat ze deden om die stem beter te verstaan. Hoe kunt u dit toepassen zodat u de stem van God zelf door persoonlijke openbaring hoort en herkent?

3 Nephi 11:8–17

Jezus Christus nodigt mij uit om een persoonlijk getuigenis van Hem te ontvangen.

Er waren zo’n 2500 mensen bijeen in Overvloed toen Jezus Christus verscheen (zie 3 Nephi 17:25). De Heiland nodigde ieder ondanks dit grote aantal ‘één voor één’ uit om de tekens van de nagels in zijn handen en voeten te voelen (3 Nephi 11:14–15). Wat zegt dit u over het belang van persoonlijke ervaringen die ons geloof in Jezus Christus aanwakkeren? Op welke manieren nodigt de Heiland u uit om ‘op te staan en tot Hem te naderen’? (3 Nephi 11:14.) Dankzij welke ervaringen hebt u een getuigenis gekregen dat Hij uw Heiland is? Overweeg ook hoe het voorbeeld van de Heiland in deze verzen u tot inspiratie in uw bedieningswerk kan zijn.

Afbeelding
Jezus toont de tekens in zijn handen aan Nephieten

Eén voor één, Walter Rane

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

3 Nephi 8–9

U kunt uw gezin de ervaringen in 3 Nephi 8–9 mee laten beleven door delen van deze hoofdstukken in een donkere kamer opnieuw te vertellen of een opname ervan te beluisteren. Bespreek hoe het kan zijn geweest om drie dagen in duisternis te verkeren. Bespreek daarna hoe Jezus Christus ‘het licht […] van de wereld’ is (3 Nephi 9:18).

3 Nephi 10:1–6

De beeldspraak van een hen die haar kuikens vergadert, kan een krachtig onderwijsmiddel zijn. Kinderen kunnen daardoor het karakter en de zending van de Heiland beter begrijpen. Lees deze verzen terwijl u samen naar een afbeelding van een hen met kuikens kijkt. Waarom zou een hen haar kuikens moeten vergaderen? Waarom wil de Heiland ons dicht bij Hem vergaderen? Wat kan er gebeuren als een kuiken niet vergaderd wil worden wanneer het geroepen wordt?

3 Nephi 11:1–7

Lees enkele verzen met een stille, ‘zachte stem’ voor (3 Nephi 11:3). Wat moesten de mensen doen om de stem uit de hemel te verstaan? Wat kunnen wij van hun ervaring leren?

3 Nephi 11:21–38

Is er iemand in uw gezin die zich op de doop voorbereidt? 3 Nephi 11:21–38 kan daarbij van nut zijn. Hoe kan overpeinzing van de leringen van de Heiland in deze verzen gezinsleden helpen die al gedoopt zijn?

3 Nephi 11:29–30

Wat leren we uit deze verzen over twist? Hoe kan twist bij ons thuis ‘worden weggedaan’? (3 Nephi 11:30.)

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Noteer indrukken. Ouderling Richard G. Scott heeft gezegd: ‘Kennis die zorgvuldig wordt opgeschreven, is kennis die beschikbaar is in tijd van nood. [Geestelijke indrukken opschrijven] verhoogt uw kansen om nog meer licht te ontvangen.’ (‘Acquiring Spiritual Knowledge’, Ensign, november 1993, 88.)

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Eén herder, Howard Lyon