Kom dan en volg Mij
19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ‘Er kon geen gelukkiger volk zijn’


‘19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: “Er kon geen gelukkiger volk zijn”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘19–25 oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jezus bidt met de Nephieten

Het gebed van Christus, Derek Hegsted

19–25 oktober

3 Nephi 274 Nephi

‘Er kon geen gelukkiger volk zijn’

De Heer gebood zijn discipelen om op te schrijven wat ze meemaakten (zie 3 Nephi 27:23–24). Noteer de geestelijke ervaringen die u hebt terwijl u aan het studeren bent.

Schrijf uw ingevingen op

De leringen van Jezus Christus zijn niet slechts een filosofie om over na te denken. Ze gaan veel verder dan dat – ze zijn bedoeld om ons leven te veranderen. Het boek 4 Nephi biedt hier een verbluffend voorbeeld van. Het toont aan hoe grondig mensen door het evangelie van de Heiland kunnen veranderen. Eeuwen van onenigheid tussen de Nephieten en Lamanieten kwamen na Jezus’ kortstondige bediening ten einde. Twee volken waarin verdeeldheid en hoogmoed hoogtij vierden, werden ‘één, kinderen van Christus’ (4 Nephi 1:17). Zij begonnen ook ‘alle dingen gemeenschappelijk onder zich’ te hebben (4 Nephi 1:3). Er was sprake van ‘liefde voor God die de mensen in hun hart koesterden’ en ‘er kon stellig geen gelukkiger volk zijn onder alle volken die door de hand van God waren geschapen’ (4 Nephi 1:15–16). Zo veranderden de leringen van de Heiland de Nephieten en de Lamanieten. Hoe veranderen ze u?

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

3 Nephi 27:1–12

De Kerk van Jezus Christus wordt met zijn naam aangeduid.

De discipelen van de Heiland begonnen zijn kerk overal in het land te vestigen. Daarbij rees een vraag die voor sommigen misschien niet echt belangrijk lijkt: wat moet de naam van de kerk zijn? (Zie 3 Nephi 27:1–3.) Wat leert u uit het antwoord van de Heiland in 3 Nephi 27:4–12 over het belang van die naam? De Heer openbaarde in 1838 de naam van zijn kerk in deze tijd (zie LV 115:4). Overdenk elk woord in die naam. Hoe maken die woorden ons duidelijk wie we zijn, wat we geloven en hoe we moeten handelen?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 87–80; M. Russell Ballard, ‘De waarde van een naam’, Liahona, november 2011, 79–82.

3 Nephi 28:1–11

Als ik mijn verlangens zuiver, word ik een trouwere discipel.

Wat zou u zeggen als de Heiland u vroeg wat Hij aan zijn discipelen vroeg: ‘Wat verlangt u van Mij?’ (3 Nephi 28:1.) Denk hier over na terwijl u in 3 Nephi 28:1–11 leest wat de discipelen van de Heiland overkwam. Wat komt u uit de antwoorden op zijn vraag over de verlangens van het hart van de discipelen te weten? President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Als we onze eeuwige bestemming willen bereiken, moeten we verlangen naar en werken aan de eigenschappen die nodig zijn om een eeuwig wezen te worden. […] We zullen verlangen om op [Jezus Christus] te gaan lijken.’ (‘Verlangen’, Liahona, mei 2011, 44–45.) Wat kunt u eraan doen om de verlangens van uw hart rechtschapener te maken? (Zie voor meer informatie over de ‘verandering in [het] lichaam’ van de drie discipelen 3 Nephi 28:37 en ‘Opgenomen mensen’, Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

4 Nephi 1:1–18

Bekering tot Jezus Christus en zijn evangelie leidt tot eensgezindheid en geluk.

Kunt u zich voorstellen hoe het zou zijn geweest om in de jaren na het bezoek van de Heiland te leven? Hoe hebben de mensen deze hemelse vrede zo lang kunnen bewaren – bijna tweehonderd jaar? Bestudeer 4 Nephi 1:1–18 en markeer of noteer desgewenst de keuzes die mensen maakten om dit gezegende leven te kunnen ervaren.

Bedenkt wat u kunt doen om de eenheid en het geluk in uw gezin, wijk of gemeenschap naar het voorbeeld van de mensen in 4 Nephi te bevorderen. Welke leringen van Jezus Christus kunt u beter naleven om dit doel te verwezenlijken? Hoe kunt u ervoor zorgen dat anderen die leringen gaan begrijpen en naleven?

4 Nephi 1:19–49

Goddeloosheid leidt tot verdeeldheid en verdriet.

De in 4 Nephi beschreven Zionmaatschappij (zie ook Mozes 7:18) kwam uiteindelijk helaas tot verval. Let in 4 Nephi 1:19–49 op de houding en het gedrag waardoor deze maatschappij ten onder ging. Merkt u iets van een dergelijke houding of gedrag bij uzelf op?

Zie ook ‘Hoofdstuk 18: Hoed u voor hoogmoed’, Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson (2014), 245–256.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

3 Nephi 27:13–21

Deze verzen geven uw gezinsleden meer inzicht in wat de Heiland met ‘mijn evangelie’ bedoelde. Vraag elk gezinslid na het lezen en bespreken van deze verzen in één zin samen te vatten wat het evangelie is.

3 Nephi 27:23–26

Hoe staat het met ons? Schrijven wij de dingen op die wij – als individu of als gezin – ‘gezien en gehoord’ hebben? Waarom is het belangrijk om een verslag van geestelijke dingen bij te houden?

3 Nephi 27:30–31

De Heiland beschrijft zijn grote vreugde in deze verzen. Speel bijvoorbeeld verstoppertje om uw gezinsleden die vreugde beter te laten begrijpen. Dit kan uitmonden in een gesprek over waarom het belangrijk is om ieder gezinslid te vinden, zodat ‘geen van hen is verloren’. Hoe kunnen wij onze gezinsleden helpen om sterk in het evangelie te blijven of terug te keren als ze het de rug hebben toegekeerd?

3 Nephi 28:17–18, 36–40

Wat kunnen wij leren van Mormons voorbeeld toen hij niet alles begreep over de verandering die de drie Nephitische discipelen hadden ondergaan? Wat kunnen wij doen als we niet alles over een evangeliebeginsel begrijpen? President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd: ‘God geeft om u. Hij zal luisteren, en Hij zal uw vragen beantwoorden. Hij zal op zijn eigen wijze en tijd antwoord geven op uw gebeden. Daarom moet u naar zijn stem leren luisteren.’ (‘Een getuigenis van licht en waarheid krijgen’, Liahona, november 2014, 21.)

4 Nephi 1:15

Stel als gezin een doel om deze week liefdevoller naar elkaar te zijn. Dat zal resulteren in minder twist thuis. Kijk na een week welke vooruitgang u samen hebt geboekt. Bespreek ook wat het tonen van meer liefde voor uw gezin heeft betekend.

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Streef dagelijks naar openbaring. Openbaring komt vaak ‘regel op regel’ (2 Nephi 28:30). Terwijl u nadenkt over de verzen die u bestudeert, komen er tijdens uw dagelijkse bezigheden vaak ideeën en ingevingen bij u op. Beschouw evangeliestudie niet als iets waar u tijd voor moet ‘vrijmaken’, maar als iets wat u voortdurend aan het doen bent. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland12.)

Afbeelding
Jezus praat met drie Nephitische discipelen

Christus met drie Nephitische discipelen, Gary L. Kapp