Tule ja seuraa minua
2.–8. marraskuuta. Mormon 7–9: ”Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä”


”2.–8. marraskuuta. Mormon 7–9: ’Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”2.–8. marraskuuta. Mormon 7–9”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Moroni kirjoittaa kultalevyihin

Moroni kirjoittaa kultalevyihin, Dale Kilborn

2.–8. marraskuuta

Mormon 7–9

”Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä”

Mormonilla ja Moronilla oli uskoa siihen, että heidän aikakirjansa innoittaisi niitä, jotka elävät myöhempinä aikoina. Kun luet lukuja Morm. 7–9, kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia siitä, kuinka voit soveltaa oppimaasi käytäntöön.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mormon ja Moroni tiesivät, millaista on olla yksin jumalattomassa maailmassa. Moronille yksinäisyyden on täytynyt olla erityisen raskasta sen jälkeen kun hänen isänsä oli kuollut taistelussa ja nefiläiset oli tuhottu. ”Minä olen tosiaan yksin jäljellä”, hän kirjoitti. ”Eikä minulla ole ystäviä eikä minne mennä.” (Morm. 8:3, 5.) Tilanne on saattanut vaikuttaa toivottomalta, mutta Moroni löysi toivoa todistuksestaan Vapahtajasta ja tiedostaan siitä, että ”Herran iankaikkiset tarkoitukset etenevät” (Morm. 8:22). Moroni tiesi myös, että Mormonin kirjalla olisi keskeinen rooli noissa iankaikkisissa tarkoituksissa – sillä aikakirjalla, jota hän nyt uutterasti saattoi valmiiksi, ja että jonakin päivänä tuo aikakirja ”loistaa pimeydestä” ja tuo monia ihmisiä ”Kristuksen tuntemiseen” (Morm. 8:16; 9:36). Moronin usko näihin lupauksiin mahdollisti sen, että hän saattoi julistaa tämän kirjan tuleville lukijoille: ”Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä” ja ”Minä tiedän, että te saatte minun sanani” (Morm. 8:35; 9:30). Nyt meillä on hänen sanansa, ja Herran työ menee eteenpäin, osaksi sen ansiosta, että Mormon ja Moroni pysyivät uskollisina tehtävälleen silloinkin, kun he olivat yksin.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Mormon 7

Minun täytyy uskoa Jeesukseen Kristukseen ja ”tarttua” Hänen evankeliumiinsa.

Mormonin viimeiset muistiin merkityt sanat luvussa Morm. 7 on osoitettu lamanilaisten jälkeläisille myöhempinä aikoina, mutta ne sisältävät totuuksia meitä kaikkia varten. Mitä Mormonin sanoma opettaa sinulle Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan? Miksihän Mormon valitsi tämän sanoman kirjoitustensa lopuksi?

Mormon 7:8–10; 8:12–22; 9:31–37

Mormonin kirja on suuriarvoinen.

Presidentti Russell M. Nelson on esittänyt kysymykset: ”Jos teille tarjottaisiin timantteja tai rubiineja tai Mormonin kirja, minkä valitsisitte? Olkaa rehellisiä, mikä on teille arvokkainta?” (”Mormonin kirja – millaista elämäsi olisi ilman sitä?”, Liahona, marraskuu 2017, s. 61.)

Mormon ja Moroni tiesivät, että heidän pitämänsä aikakirja olisi suuriarvoinen meidän päivinämme, joten he tekivät suuria uhrauksia sen valmistamiseksi ja suojelemiseksi. Kun luet jakeita Morm. 7:8–10; 8:12–22 ja 9:31–37, pohdi, miksi tämä aikakirja on niin arvokas meidän aikanamme. Voit löytää lisää oivalluksia jakeista 1. Nefi 13:38–41; 2. Nefi 3:11–12 ja OL 33:16; 42:12–13. Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua tietämään, että Mormonin kirja on suuriarvoinen?

Kuva
erikielisiä Mormonin kirjoja

Mormonin kirjan profeettojen kirjoitukset soveltuvat meihin.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Mormonin kirja kirjoitettiin meidän aikaamme varten.

Jeesus Kristus näytti Moronille, mitä tulisi tapahtumaan Mormonin kirjan tultua esiin (ks. Morm. 8:34–35), ja se, mitä Moroni näki, sai hänet varoittamaan voimakkaasti meidän aikamme ihmisiä. Kun luet jakeita Morm. 8:26–41 ja 9:1–30, pohdi, onko omassa elämässäsi mitään merkkejä näistä asenteista tai teoista. Mitä voisit tehdä toisin?

Esimerkiksi jakeissa Morm. 9:1–30 on Moronin vastaus liittyen laajalle levinneeseen Jeesukseen Kristukseen kohdistuvan uskon puutteeseen, jonka hän näki vallitsevan meidän aikanamme. Voisit merkitä muistiin, mitä opit hänen sanojensa pohjalta seuraavista asioista:

Mitä sellaista opit Moronilta, mikä voi auttaa sinua tuomaan muita lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Mormon 7:5–7, 10; 9:11–14

Mitä nämä jakeet opettavat meille taivaallisen Isän suunnitelmasta ja siitä, miksi me tarvitsemme Vapahtajaa?

Mormon 7:8–10

Mitä sellaista olemme oppineet tutkiessamme Mormonin kirjaa tänä vuonna, mikä on osaltaan vahvistanut uskoamme Raamattuun? Keskustelun virittämiseksi voisitte lukea yhdessä Mormonin kirjasta ja Raamatusta joitakin pyhien kirjoitusten kohtia, joissa opetetaan samanlaisia totuuksia. Niitä ovat esimerkiksi Alma 7:11–13 ja Jes. 53:3–5 tai 3. Nefi 15:16–24 ja Joh. 10:16.

Mormon 8:1–9

Miltä on mahtanut tuntua olla yksin niin kuin Moroni oli? Mikä hänen suorittamassaan työssä tekee meihin vaikutuksen?

Mormon 8:12, 17–21; 9:31

Voisitte perheen kesken lukea nämä jakeet ja sen jälkeen vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat: ”Ainosyntyistä täydellistä Poikaansa lukuun ottamatta Jumala on joutunut aina työskentelemään yksinomaan epätäydellisten ihmisten kanssa. – – Ja kun te näette epätäydellisyyttä, muistakaa, että vajavuudet eivät liity tämän työn jumalallisuuteen.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.) Miksi on vaarallista keskittyä epätäydellisyyksiin muissa ihmisissä, esimerkiksi Mormonin kirjan kirjoittajissa?

Mormon 8:36–38

Mitä merkitsee se, että otamme päällemme Kristuksen nimen? Miksi joku saattaisi hävetä ottaa Jeesuksen Kristuksen nimen päälleen? Millä tavoin voimme olla rohkeita todistuksessamme Vapahtajasta?

Mormon 9:16–24

Tieteellisen kokeen onnistumiseen tai jonkin reseptin mukaiseen lopputulokseen tarvitaan tiettyjä aineksia. Ennen jakeiden Morm. 9:16–24 lukemista voisitte perheen kesken tehdä jonkin kokeen tai valmistaa jotakin lempireseptin mukaan. Kun luette näitä jakeita (etenkin jakeita 20–21), pankaa merkille, mitä ”aineksia” ihmeiden tekemiseen tarvitaan. Mitä ihmeitä näemme meitä ympäröivässä maailmassa ja omassa perheessämme?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Käytä kirkon virallista aineistoa. Jos sinulla on evankeliumiaiheisia kysymyksiä, parhaita lähteitä, joista saada vastauksia, ovat rukous, pyhät kirjoitukset, elävien profeettojen sanat ja muut kirkon viralliset julkaisut (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 17–18, 23–24).

Kuva
Mormon lyhentää kultalevyjä

Mormon lyhentää levyjä, Jon McNaughton