Tule ja seuraa minua
2.–8. marraskuuta. Mormon 7–9: ”Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä”


”2.–8. marraskuuta. Mormon 7–9: ’Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”2.–8. marraskuuta. Mormon 7–9”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Moroni kirjoittaa kultalevyihin

Moroni kirjoittaa kultalevyihin, Dale Kilborn

2.–8. marraskuuta

Mormon 7–9

”Minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä”

Kun luet lukuja Morm. 7–9, harkitse, mitä haluat opettamiesi lasten ennen kaikkea tietävän. Laadi suunnitelmia opettaa niitä totuuksia, joiden arvelet siunaavan heidän elämäänsä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Laita Mormonin kirja kiertämään luokassa. Kehota lapsia, kun on heidän vuoronsa pidellä kirjaa, kertomaan yksi asia, jonka he ovat oppineet siitä. Jos he tarvitsevat apua, muistuta heitä asioista, joita he ovat vastikään oppineet luokassa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Mormon 7:8–10

Mormonin kirja ja Raamattu todistavat kumpikin Jeesuksesta Kristuksesta.

Mormon opetti, että Mormonin kirja on kirjoitettu siksi, että se auttaisi meitä uskomaan Raamattuun, ja että ne, jotka uskovat Raamattuun, tulevat uskomaan Mormonin kirjaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille Mormonin kirjan nimisivua, osoita yksittäisiä sanoja lukiessasi ne ja tähdennä sanaa toinen. Auta lapsia ajattelemaan muita pyhiä kirjoja, jotka opettavat Jeesuksesta. Näytä heille, että Raamattu jakautuu Vanhaan testamenttiin ja Uuteen testamenttiin. Auta lapsia sanomaan ”Vanha testamentti ja Uusi testamentti”, kun osoitat Raamattua, ja ”Toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta”, kun osoitat Mormonin kirjaa.

  • Aseta esille maailmankartta tai tämän oppimisehdotuksen toimintasivu sekä Raamattu ja Mormonin kirja. Käytä niitä apuna opettaaksesi lapsille, että Raamattu on aikakirja Jeesuksen opetuksista Jerusalemissa ja sen ympäristössä ja Mormonin kirja on aikakirja Hänen opetuksistaan Amerikan mantereella.

  • Valitse useita tapahtumia ja totuuksia, joista sekä Raamattu että Mormonin kirja todistavat, kuten Jeesuksen syntymä, kuolema ja ylösnousemus. Näytä aineistosta Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvia, jotka kuvaavat näitä tapahtumia ja totuuksia. Pyydä lapsia kuvailemaan, mitä he näkevät kuvissa, ja kerro heille, että sekä Raamattu että Mormonin kirja opettavat näistä asioista.

Mormon 8:3

Minä voin valita oikein silloinkin, kun tunnen olevani yksin.

Moroni oli viimeinen vanhurskas nefiläinen, mutta hän pysyi uskollisena todistukselleen. Auta lapsia oppimaan hänen esimerkistään.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue jae Morm. 8:3 tähdentäen sitä, että Moroni oli aivan yksin, mutta hän piti silti käskyt, mukaan lukien käskyn kirjoittaa Mormonin kirja loppuun. Kerro tilanteesta, jolloin olit uskollinen silloinkin, kun tunsit olevasi yksin.

  • Kun olette keskustelleet Moronin esimerkistä, keksi tilanteita, joissa jonkun lapsen täytyy päättää, valitseeko hän oikein, vaikka kukaan ei ole näkemässä. Mitä Moroni olisi tehnyt?

  • Laula lasten kanssa jokin laulu, joka kertoo valitsemisesta oikein, kuten ”Totuutta puolusta ain” (Lasten laulukirja, s. 81). Miksi on tärkeää valita oikein aina, silloinkin kun on yksin?

Mormon 9:7–21

Jumala on ihmeiden Jumala.

Auta lapsia ymmärtämään, että ihmeet ovat tärkeitä Jumalan työssä ja että Jumala suorittaa ihmeitä, kun Hänen kansallaan on uskoa.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että ihme on jotakin sellaista, mitä Jumala tekee osoittaakseen voimansa ja siunatakseen elämäämme (ks. PKO, ”Ihme”). Lue jakeista Morm. 9:11–13, 17 sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat joitakin Jumalan ihmetekoja. Auta lapsia miettimään muita pyhistä kirjoituksista löytyviä ihmetekoja (aineiston Evankeliumiaiheinen kuvakirja kuvista, kuten nrot 26, 40, 41 ja 83, voi olla apua). Todista siitä, että Jumala suoritti ihmeitä muinaisina aikoina ja että Hän suorittaa ihmeitä tänäkin päivänä.

  • Kerro jostakin tilanteesta, jolloin olet nähnyt ihmeitä nykyajan kirkossa tai omassa elämässäsi. Todista siitä, että Jumala on ihmeiden Jumala (ks. Morm. 9:11).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Mormon 7:8–10

Mormonin kirja ja Raamattu todistavat kumpikin Jeesuksesta Kristuksesta.

Mormon opetti, että Kristuksen evankeliumi pannaan meidän eteemme sekä Raamatussa että Mormonin kirjassa. Pohdi, kuinka aiot opettaa lapsille, että kumpikin pyhä kirja on meille tärkeä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita tauluun jakeen Morm. 7:9 sanat, mutta jätä sanojen tämä ja se eri muotojen tilalle tyhjä kohta. Kirjoita tauluun myös tämä = Mormonin kirja ja se = Raamattu. Kehota lapsia lukemaan jae Morm. 7:9 ääneen ja samalla täydentämään tyhjät kohdat taululla olevilla ilmauksilla. Mitä me tämän jakeen pohjalta opimme Raamatusta ja Mormonin kirjasta?

  • Aseta näkyville Mormonin kirja ja Raamattu. Kerro kummastakin kirjasta joitakin kertomuksia näyttäen samalla kuvia, mikäli niitä on saatavana (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja). Kehota lapsia osoittamaan sormellaan, kummasta kirjasta kukin kertomus on peräisin. Miksi me tarvitsemme kumpaakin kirjaa?

  • Kirjoita kukin kahdeksannen uskonkappaleen sanoista erillisille paperilapuille. Anna jokaiselle lapselle sana tai kaksi ja kehota lapsia työskentelemään yhdessä asettaakseen sanat oikeaan järjestykseen. Pyydä heitä sitten toistamaan tämä uskonkappale useita kertoja. Mitä siinä opetetaan meille?

    Kuva
    erikielisiä Mormonin kirjoja

    Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta.

Mormon 8:1–7

Minä voin valita oikein silloinkin, kun tunnen olevani yksin.

Moronin päättäväisyys täyttää isänsä käsky, vaikka tämä oli kuollut, voi innoittaa lapsia noudattamaan Jumalan käskyjä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa jakeet Morm. 8:1–7. Kehota heitä kertomaan, miltä heistä olisi tuntunut, jos he olisivat olleet Moronin paikalla. Pyydä heitä katsomaan jälleen jakeita 1, 3 ja 4 ja ottamaan selvää, mitä Moronia käskettiin tekemään. Kuinka Moroni täytti isänsä käskyn? Kuinka me voimme olla Moronin kaltaisia?

  • Kehota jokaista lasta kirjoittamaan jokin tilanne, jossa heidän on tehtävä valinta oikean ja väärän välillä silloin kun kukaan ei ole sitä näkemässä. Laita heidän ideansa purkkiin ja anna lasten vuorotellen poimia jokin tilanne ja kertoa, mitä he tekisivät ollakseen kuin Moroni.

Mormon 8:24–26; 9:7–26

Jumala on ihmeiden Jumala.

Monet ihmiset eivät nykyään usko, että ihmeitä tapahtuu yhä. Hyödynnä näissä jakeissa olevia Moronin opetuksia opettaaksesi lapsille, että kun meillä on uskoa, voimme nähdä Jumalan tekevän ihmeitä elämässämme.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille reseptiä. Mitä tapahtuisi, jos jättäisit jonkin tärkeän ainesosan pois? Kehota lapsia tutkimaan jakeita Morm. 8:24 ja 9:20–21 ja löytämään se välttämätön ”ainesosa”, joka meillä täytyy olla ennen kuin Jumala voi suorittaa ihmetekoja. Kerro esimerkkejä ihmeistä – suurista tai pienistä – joita olet nähnyt kirkossa tai omassa elämässäsi. Kehota lapsia kertomaan omista kokemuksistaan.

  • Jaa lapset kahteen ryhmään. Pyydä kumpaakin ryhmää etsimään esimerkkejä ihmeistä joko yhdestä tai useammasta seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Morm. 8:24; 9:11–13, 16–18, 21–25. Mitä me voisimme sanoa henkilölle, jonka mielestä ihmeitä ei enää tapahdu? (Ks. Morm. 9:9, 15–21.)

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia pyytämään jotakuta perheenjäsentä kuvailemaan ihmettä, joka on vahvistanut hänen todistustaan.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset pystyvät tunnistamaan Hengen vaikutuksen. Opeta lapsille, että ne rauhan, rakkauden ja lämmön tuntemukset, joita heillä on, kun he puhuvat tai laulavat Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, tulevat Pyhältä Hengeltä (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 11).