Kom og følg mig
9.-15. november. Eter 1-5: »[Sønderriv] det slør af vantro«


»9.-15. november. Eter 1-5: ›[Sønderriv] det slør af vantro‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»9.-15. november. Eter 1-5«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Jereditterne rejser gennem ørkenen

Jereditterne forlader Babel, af Albin Veselka

9.-15. november

Eter 1-5

»[Sønderriv] det slør af vantro«

Eters Bog er optegnelsen om jereditterne, der ankom til det forjættede land århundreder før nefitterne. Gud inspirerede Moroni til at medtage Eters optegnelse i Mormons Bog på grund af dens relevans for vore dage. Hvordan føler du, at den er relevant for dit liv?

Nedskriv dine indtryk

Selvom det er sandt, at Guds måder er bedre end vores, og at vi altid bør underkaste os hans vilje, så opfordrer han os også til at tænke og handle selv. Dette er en lektion, som Jered og hans bror lærte. Tanken om at rejse til et nyt land, der var »mere udsøgt end alle andre på jorden« syntes for eksempel at begynde i Jereds sind, og Herren »havde medfølelse« og lovede at opfylde anmodningen ved at sige: »Således vil jeg gøre for dig, fordi du denne lange tid har anråbt mig« (se Eter 1:38-43). Og da Jereds bror indså, hvor mørkt det var inde i fartøjerne, der skulle føre dem til det forjættede land, opfordrede Herren ham til at komme med en løsning ved at stille et spørgsmål, som vi normalt spørger ham: »Hvad vil I, at jeg skal gøre«? (Eter 2:23). Budskabet synes at være, at vi ikke bør forvente, at Gud giver os befaling i alle ting. Vi kan dele vores egne tanker og ideer med ham, og han vil lytte og komme med sin bekræftelse eller give os et andet råd. Nogle gange er det eneste, der adskiller os fra de velsignelser, vi søger, vores eget »slør af vantro«, og hvis vi kan »sønderrive[] det slør« (Eter 4:15), kan vi blive overrasket over, hvad Herren er villig til at gøre for os.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Eter 1:33-43

Når jeg anråber Herren, får han medfølelse med mig.

Eter 1:33-43 fortæller om tre af Jereds brors bønner. Hvad lærer du af Herrens svar på hver af de tre bønner? Tænk på et tidspunkt, hvor du har oplevet Herrens medfølelse, når du har anråbt ham i bøn. Det kan være, at du vil nedskrive den oplevelse og dele den med nogen, der måske har brug for at høre dit vidnesbyrd.

Eter 2; 3:1-6; 4:7-15

Jeg kan modtage åbenbaring for mit liv.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Jeg beder jer om at øge jeres åndelige evne til at modtage åbenbaring … Vælg at gøre det nødvendige åndelige arbejde, der kræves for at nyde Helligåndsgaven og høre Åndens røst oftere og mere tydeligt« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96).

Når du studerer Eter 2, 3:1-6 og 4:7-15, hvilke sandheder finder du så, der hjælper dig til at forstå, hvordan man søger personlig åbenbaring? Du kan med en farve markere de spørgsmål eller bekymringer, som Jereds bror havde, og hvad han gjorde med dem, og med en anden farve markere, hvordan Herren hjalp ham og gjorde sin vilje kendt. Hvad gør indtryk på dig om den måde, som Jereds bror taler med Herren på, og hvad lærer du af dette om, hvordan du kan øge flowet af åbenbaring i dit liv?

Eter 2:16-25

Herren vil forberede mig på at krydse det »store dyb«.

For at jereditterne kunne komme til det forjættede land, stod de over for en stor forhindring: At krydse det »store dyb« (Eter 2:25). Vendingen det »store dyb« kan være en passende måde at beskrive, hvordan vores prøvelser og udfordringer nogle gange føles. Og nogle gange, ligesom det var tilfældet for jereditterne, er det at krydse det »store dyb« den eneste måde at opfylde Guds vilje for os. Ser du nogle ligheder med dit liv i Eter 2:16-25? Hvordan har Herren forberedt dig til dine udfordringer? Hvad kan han bede dig om at gøre nu for at forberede dig til det, han har brug for, at du gør i fremtiden?

Eter 3

Jeg er skabt i Guds billede.

På bjerget Shelem lærte Jereds bror meget om Gud og om sig selv. Hvad lærer du af Eter 3 om Guds åndelige og fysiske beskaffenhed? Hvordan hjælper disse sandheder dig til at forstå din guddommelige identitet og dit guddommelige potentiale?

Billede
kvinde og to børn leger på en strand

Vi er alle Guds børn.

Eter 3:6-16

Var Jereds bror den første person, der så Herren?

Gud havde vist sig selv for andre profeter før Jereds bror (se for eksempel Moses 7:4, 59), så hvorfor sagde Herren til ham: »Aldrig har jeg vist mig for mennesket«? (Eter 3:15). Ældste Jeffrey R. Holland kom med denne mulige forklaring: »Kristus sagde til Jereds bror: ›Aldrig har jeg vist mig for mennesket på denne måde, ikke af mig selv, men alene drevet af beskuerens tro‹« (Christ and the New Covenant, 1997, s. 23).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Eter 1:34-37

Hvad lærer vi af disse vers om at bede for andre? Hvilke andre sandheder om bøn viser disse vers?

Eter 2:16-3:6

Hvad lærer Jereds brors eksempel os om, hvordan vi finder svar på vores problemer og spørgsmål? Måske kan din familie fortælle om oplevelser, hvor de har søgt og modtaget svar fra Herren.

Eter 4:11-12

Når I har læst disse vers kan din familie skrive nogle hverdagsting ned, der har indflydelse på jeres familie (såsom film, sange, spil eller mennesker), på nogle stykker papir og lægge dem i en skål. Herefter kan de skiftes til at vælge en og tale om, hvorvidt det »formår [dem] til at gøre godt« (Eter 4:12). Hvilke forandringer føler din familie sig inspireret til at foretage sig?

Eter 5

Du kan gemme en genstand eller noget lækkert i en kasse og bede en i familien om at kigge i den og give resten af familien ledetråde, så de kan gætte, hvad det er. Når I læser Eter 5 sammen, så tal om hvorfor det er vigtigt, at Herren bruger vidner i sit værk. Hvordan kan vi bære vores vidnesbyrd om Mormons Bog for andre?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Vær altid rede. »Uformelle undervisningsmuligheder er hurtigt ovre, så det er vigtigt at benytte sig af dem, når de opstår … For eksempel vil en teenager, der skal træffe en svær beslutning, være klar til at lære om, hvordan man modtager personlig åbenbaring« (Undervisning på Frelserens måde, s. 16).

Billede
Jesus rører ved seksten sten foran Jereds bror

Så du mere end det? af Marcus Alan Vincent