Kom og følg mig
23.-29. november. Eter 12-15: »Ved tro bliver alt opfyldt«


»23.-29. november. Eter 12-15: ›Ved tro bliver alt opfyldt‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»23.-29. november. Eter 12-15«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Eter går ind i en grotte

Eter gemmer sig i klippehulen, af Gary Ernest Smith

23.-29. november

Eter 12-15

»Ved tro bliver alt opfyldt«

Når du nedskriver indtryk, kan det indbyde til yderligere åbenbaring og styrke dit vidnesbyrd. Det hjælper dig også til at huske dine indtryk og dele dem med andre senere hen.

Nedskriv dine indtryk

Eters profetier til jereditterne var »store og forunderlige« (Eter 12:5). Han »fortalte dem … om alt fra menneskets begyndelse« (Eter 13:2). Han forudså »Kristi dage« og Det Nye Jerusalem i de sidste dage (Eter 13:4). Han talte om at »håbe på en bedre verden, ja, en plads ved Guds højre hånd« (Eter 12:4). Men jereditterne forkastede hans ord af den samme grund, som folk ofte forkaster Guds tjeneres profetier i dag – »fordi de ikke [ser] dem« (Eter 12:5). Det kræver tro at tro på løfter eller advarsler om ting, som vi ikke kan se, ligesom det krævede tro for Eter at profetere om »store og forunderlige ting« for et folk, der ikke troede. Det krævede tro for Moroni at stole på, at Herren ville tage hans »svaghed med hensyn til at skrive« og gøre det til en styrke (se Eter 12:23-27). Det er den slags tro, der gør os »sikre og standhaftige, altid rige på gode gerninger, og lede[r os] til at herliggøre Gud« (Eter 12:4). Og det er den slags tro, hvorved »alt [bliver] opfyldt« (Eter 12:3).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Eter 12

Tro på Jesus Kristus kan føre til mægtige mirakler.

Mange folk i vore dage, ligesom jereditterne på Eters tid, vil gerne se bevis, før de vil tro på Gud og hans magt. Men Moroni belærte om, at » tro er det, som man håber på og ikke ser«, og at man »modtager intet vidnesbyrd, førend [ens] tro er blevet prøvet« (Eter 12:6).

Notér hver gang, du finder ordet »tro« i Eter 12 og skriv, hvad du lærer om tro. Se efter svar på spørgsmål som disse: Hvad er tro? Hvad er frugterne ved et liv fyldt med tro? Du kan også nedskrive dine tanker om vidnesbyrd, du har modtaget, når din »tro er blevet prøvet« (Eter 12:6).

Se også Hebræerne 11; Alma 32.

Eter 12:1-9, 28, 32

Jesus Kristus giver os »et mere fortrinligt håb«.

Udover en indgående indsigt om tro, så har Eter 12 også meget at sige om håb – du kan eventuelt notere, hver gang ordet »håb« nævnes. Hvad betyder håb for dig? Hvad var grundene til, at Eter kunne »håbe på en bedre verden«? (Se Eter 12:2-5). Hvordan har Jesu Kristi evangelium givet dig »et mere fortrinligt håb«? (Eter 12:32).

Besøg GiveThanks.ChurchofJesusChrist.org for at høre et budskab fra præsident Russel M. Nelson om, hvordan man kan finde fred og heling – uanset ens omstændigheder.

Se også Moroni 7:40-41; Dieter F. Uchtdorf, »Håbets uendelige kraft«, Liahona, nov. 2008, s. 21-24; Forkynd mit evangelium, s. 117.

Eter 12:23-29

Jesus Kristus kan gøre det svage stærkt.

Når vi læser Moronis kraftfulde skrivelser, er det let at glemme, at han bekymrede sig om sin »svaghed med hensyn til at skrive« og frygtede, at folk ville gøre nar af hans ord (se Eter 12:23-25). Men Gud lovede, at han ville »gøre det svage stærkt« for den ydmyge (v. 27), og den åndelige kraft i Moronis skrivelser er et overbevisende bevis på, at Herren opfyldte dette løfte.

Når du har læst Eter 12:23-29, så tænk over, hvornår Gud har hjulpet dig til at se dine svagheder og gjort dig stærk på trods af dem. Måske er dette også et godt tidspunkt til at tænke på svagheder, som du kæmper med lige for tiden. Hvad føler du, at du skal gøre for at ydmyge dig for Herren og vise tro på ham for at modtage hans løfte om at »gøre det svage stærkt for dem«? (Eter 12:27).

Når du tænker over disse vers, kan følgende indsigt fra ældste Neal A. Maxwell være en hjælp: »Når vi i skrifterne læser om menneskets ›svaghed‹, så omfatter dette udtryk den … svaghed, der er en del af den almindelige menneskelige tilstand, hvor kødet har en så uophørlig virkning på ånden (se Eter 12:28-29). Svaghed omfatter dog ligeledes vores særlige, personlige svagheder, som det forventes, at vi overvinder (se L&P 66:3; Jakob 4:7)« (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 84).

Se også »Grace«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Eter 13:13-22; 14-15

Afvisning af profeterne bringer åndelig fare.

Det var historisk set en farlig stilling at være jereditternes konge. Det var især sandt for Coriantumr, da mange »mægtige mænd … forsøgte at slå ham ihjel« (Eter 13:15-16). Læg i Eter 13:15-22 mærke til, hvad Coriantumr gjorde for at beskytte sig selv, og hvad profeten Eter rådede ham til at gøre i stedet. Når du læser resten af Eters Bog, så tænk over konsekvenserne af at afvise profeterne. Hvad sker der med folk, når »Herrens Ånd [hører] op med at kæmpe med dem«? (Eter 15:19).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Eter 12:7-22

Når I læser disse vers sammen, kan I gennemgå nogle inspirerende eksempler på tro, som I har læst om i Mormons Bog. Det kan føre til en samtale om eksempler på tro i jeres families historie eller i jeres eget liv. Overvej at nedskrive disse oplevelser, hvis I ikke allerede har gjort det.

Eter 12:27

Hvorfor giver Herren os svagheder? Hvad er vores andel i at »gøre det svage stærkt«? Hvad er Frelserens andel?

Eter 12:41

Er der en sjov måde, hvorpå du kan lære dine børn om at »søge … Jesus«? En måde kan være at gemme et billede af Jesus og derefter bede din familie om at »søge« og finde billedet. Hvordan søger vi Jesus, og hvordan bliver vi velsignet, når vi finder ham?

Eter 13:13-14; 15:19, 33-34

Det kan være interessant for din familie at sammenligne Eters oplevelse med Mormons og Moronis (se Morm 6; 8:1-10). Hvilke ligheder er der? Hvordan var nefitternes vej til udryddelse lig jereditternes vej? (sammenlign Eter 15:19 med Moro 8:28). Hvilke sandheder lærer vi, der kan hjælpe os til at undgå det, der skete med dem?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til spørgsmål. Børn er af naturen nysgerrige. Nogle gange kan du se deres spørgsmål som en distraktion fra det, du prøver at undervise om. Men se i stedet spørgsmål som muligheder. De er en indikation på, at børn er parate til at lære – de giver dig indsigt i børnenes bekymringer, og hvad de føler om det, de lærer (se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).

Billede
Eter knæler ved en huleåbning

Profeten Eters profetier var vidunderlige, af Walter Rane