Kom dan en volg Mij
9–15 november. Ether 1–5: ‘Die sluier van ongeloof doormidden scheur[en]’


‘9–15 november. Ether 1–5: “Die sluier van ongeloof doormidden scheur[en]”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘9–15 november. Ether 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jaredieten trekken door de wildernis

De Jaredieten gaan weg uit Babel, Albin Veselka

9–15 november

Ether 1–5

‘Die sluier van ongeloof doormidden scheur[en]’

Het boek Ether is de kroniek van de Jaredieten, die eeuwen vóór de Nephieten in het beloofde land aankwamen. God inspireerde Moroni om Ethers kroniek in het Boek van Mormon op te nemen, omdat die voor onze tijd relevant is. Waarom is die voor u van belang?

Schrijf uw ingevingen op

Gods wegen zijn altijd hoger dan die van ons en we dienen ons altijd aan zijn wil te onderwerpen. Toch moedigt Hij ons aan om zelf ook na te denken en te handelen. Dat is één les die Jared en zijn broer leerden. Het idee om naar een nieuw land te reizen dat ‘verkieslijk is boven het gehele aardrijk’ leek aan Jareds brein te zijn ontsproten. De Heer had ‘medelijden’ en beloofde het verzoek in te willigen. Hij zei: ‘Aldus zal Ik met u handelen, omdat u Mij deze lange tijd hebt aangeroepen.’ (Zie Ether 1:38–43.) En toen de broer van Jared besefte hoe donker het was in de boten die hen naar hun beloofde land zouden brengen, vroeg de Heer hem een oplossing aan te dragen. Hij stelde hem een vraag die wij gewoonlijk aan Hem stellen: ‘Wat wilt u dat Ik doe?’ (Ether 2:23.) De boodschap is kennelijk dat we niet moeten verwachten dat God ons in alle dingen gebiedt. We kunnen onze gedachten en ideeën aan Hem voorleggen. Hij zal dan naar ons luisteren en zijn bevestiging of andere raad geven. Soms zit alleen onze eigen ‘sluier van ongeloof’ in de weg om de zegeningen te krijgen die we zoeken. Kunnen we ‘die sluier van ongeloof doormidden scheur[en]’ (Ether 4:15), dan staan we mogelijk versteld wat de Heer bereid is voor ons te doen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Ether 1:33–43

Als ik de Heer aanroep, zal Hij medelijden met mij hebben.

In Ether 1:33–43 komen drie gebeden van de broer van Jared voor. Wat leert u uit de antwoorden van de Heer op elk van die gebeden? Wanneer hebt u medelijden van de Heer ondervonden toen u Hem in gebed aanriep? Schrijf die ervaring desgewenst op en praat er met iemand over die uw getuigenis wellicht nodig heeft.

Ether 2; 3:1–6; 4:7–15

Ik kan openbaring voor mijzelf ontvangen.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ik smeek u om uw geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen te vergroten. […] Besluit het geestelijk werk te verzetten dat nodig is om de gave van de Heilige Geest te genieten en de stem van de Geest vaker en duidelijker te horen.’ (‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.)

Welke leringen in Ether 2; 3:1–6; en 4:7–15 verduidelijken hoe u naar persoonlijke openbaring kunt streven? Markeer de vragen of zorgen van de broer van Jared en wat hij zelf ondernam in één kleur. Markeer dan in een andere kleur hoe de Heer hem hielp en zijn wil bekendmaakte. Wat treft u in de wijze waarop de broer van Jared met de Heer sprak? Wat leert u hiervan om uzelf meer openbaring te laten toevloeien?

Ether 2:16–25

De Heer zal mij op het oversteken van mijn ‘grote diep’ voorbereiden.

De Jaredieten stonden voor een groot obstakel om in het beloofde land te geraken: ze moesten het ‘grote diep’ oversteken (Ether 2:25). De woorden ‘grote diep’ beschrijven haarfijn hoe onze beproevingen en moeilijkheden soms aanvoelen. En soms is het oversteken van ons eigen ‘grote diep’ net als voor de Jaredieten de enige weg om Gods wil voor ons te vervullen. Ziet u in Ether 2:16–25 overeenkomsten met uw eigen leven? Hoe heeft de Heer u op uw moeilijkheden voorbereid? Wat verlangt Hij nu van u om u voor te bereiden op wat Hij in de toekomst van u vraagt?

Ether 3

Ik ben naar Gods beeld geschapen.

De broer van Jared kwam op de berg Shelem veel over God en over zichzelf te weten. Wat komt u in Ether 3 over de geestelijke en lichamelijke aard van God te weten? Wat begrijpt u hierdoor beter van uw goddelijke identiteit en potentieel?

Afbeelding
vrouw en twee kinderen spelen op een strand

Wij zijn allemaal kinderen van God.

Ether 3:6–16

Was de broer van Jared de eerste persoon die de Heer te zien kreeg?

God had Zichzelf eerder aan andere profeten dan de broer van Jared getoond (zie bijvoorbeeld Mozes 7:4, 59). Waarom zei de Heer dan tegen hem: ‘Nooit heb Ik Mijzelf getoond aan de mens’? (Ether 3:15.) Ouderling Jeffrey R. Holland heeft deze mogelijke verklaring gegeven: ‘Christus zei tegen de broer van Jared: “Nooit heb Ik Mijzelf getoond aan de mens op deze manier, zonder mijn wilsbesluit, uitsluitend door het geloof van de aanschouwer.”’ (Christ and the New Covenant [1997], 23.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Ether 1:34–37

Wat leren we uit deze verzen over bidden voor anderen? Welke andere gebedsbeginselen komen in deze verzen naar voren?

Ether 2:16–3:6

Wat leren we uit het voorbeeld van de broer van Jared over hoe we antwoorden op onze problemen en vragen kunnen vinden? Vraag uw gezinsleden wanneer zij antwoorden van de Heer gezocht en gekregen hebben.

Ether 4:11–12

Laat uw gezinsleden na het lezen van deze verzen diverse alledaagse dingen op strookjes papier schrijven die uw gezin beïnvloeden (zoals films, liedjes, spelletjes of mensen). Doe de strookjes daarna in een kom. Pak beurtelings een strookje uit de kom en bespreek of het ons ‘ertoe beweegt het goede te doen’ (Ether 4:12). Wat zou uw gezin willen veranderen?

Ether 5

Verstop een voorwerp of iets lekkers in een doos en laat één gezinslid erin kijken. Laat hem of haar de rest van het gezin hints geven om te raden wat het is. Lees Ether 5 samen door en bespreek waarom het belangrijk is dat de Heer in zijn werk getuigen gebruikt. Hoe kunnen wij ons getuigenis van het Boek van Mormon aan anderen uitdragen?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Wees altijd bereid. ‘Informele onderwijsmomenten kunnen snel voorbij gaan, dus is het belangrijk om er meteen gebruik van te maken op het moment dat zij zich voordoen. […] Bijvoorbeeld, een tiener die een moeilijke beslissing moet nemen, is er misschien klaar voor om persoonlijke openbaring te leren ontvangen.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland 16.)

Afbeelding
Jezus raakt in het bijzijn van de broer van Jared zestien stenen aan

Hebt u nog meer dan dat gezien? Marcus Alan Vincent