Kom dan en volg Mij
31 december–6 januari. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze evangeliestudie


‘31 december–6 januari. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze evangeliestudie’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘31 december–6 januari. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze evangeliestudie’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
gezin bekijkt fotoalbum

31 december–6 januari

We zijn zelf verantwoordelijk voor onze evangeliestudie

Met behulp van Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen kunt u tot Christus komen en u nog grondiger tot zijn evangelie bekeren. Dit materiaal geeft u meer inzicht in de Schriften als bron voor de geestelijke kracht die u en uw gezinsleden nodig hebben. Dan kunt u tijdens de zondagse lessen inzichten aandragen om uw medeheiligen aan te moedigen in hun streven om Christus te volgen.

Schrijf uw ingevingen op

‘Wat zoekt u?’ vroeg Jezus aan zijn discipelen (Johannes 1:39). U kunt zich hetzelfde afvragen. Wat u dit jaar in het Nieuwe Testament vindt, hangt immers in grote mate af van wat u zoekt. ‘Zoek, en u zult vinden’ is de belofte van de Heiland (Mattheüs 7:7). Stel dus de vragen die bij u opkomen terwijl u studeert. Zoek dan ijverig naar antwoorden. In het Nieuwe Testament leest u over de intense geestelijke ervaringen van de discipelen van Jezus Christus. Als trouwe discipel van de Heiland kunt u zelf ook intense geestelijke ervaringen meemaken. Neem daartoe de uitnodiging van de Heiland in dit heilige boek aan: ‘Kom dan en volg Mij’ (Lukas 18:22).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Als ik werkelijk van de Heiland wil leren, moet ik op zijn uitnodiging ‘Kom dan en volg Mij’ ingaan.

De uitnodiging van de Heiland, ‘Kom dan en volg Mij’, geldt voor iedereen, of we nu pas of ons hele leven al het pad van discipelschap bewandelen. Dit was zijn uitnodiging aan een rijke jongeman die ernaar streefde de geboden te gehoorzamen (zie Mattheüs 19:16–22). Wat hij te weten kwam – en wat we allemaal te weten moeten komen – is dat een discipel zijn betekent dat we onze hele ziel aan onze hemelse Vader en Jezus Christus geven. We vorderen in ons discipelschap als we vaststellen waar we in tekortschieten, veranderingen aanbrengen en Hen beter volgen.

Leren van de Heiland begint als we naar begrip van zijn leringen streven. Hoe neemt uw begrip van vergeving bijvoorbeeld toe als u het volgende bestudeert?

De leringen van de Heiland (zie Mattheüs 6:14–15; 18:21–35)

Een voorbeeld uit zijn leven (zie Lukas 23:33–34)

Het leerproces is echter niet compleet tenzij we de Heiland volgen door zijn leringen na te leven. Hoe kunt u vergevensgezinder zijn?

Wilt u nog meer leren, probeer deze activiteit dan met een ander evangeliebeginsel, zoals liefde of nederigheid.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen evangeliestudie.

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘In het leerproces moeten we handelen en daders van het woord zijn, geen hoorders die het over zich heen laten gaan. Zijn u en ik initiatiefnemers die handelend optreden en door geloof kennis zoeken, of wachten we af tot ons iets wordt geleerd en er met ons gehandeld wordt? […] Een leerling die zijn keuzevrijheid gebruikt door in overeenstemming met correcte beginselen te handelen, stelt zijn hart open voor de Heilige Geest – en staat open voor diens onderwijs, macht en bevestigend getuigenis. Leren door geloof vereist geestelijke, mentale en fysieke inspanning en niet slechts passief luisteren.’ (Zie ‘Zoek kennis door geloof’, Liahona, september 2007, 20.)

Wat betekent het om zelf de verantwoordelijkheid voor onze evangeliestudie te nemen? Kijk voor mogelijke antwoorden in het citaat van ouderling Bednar en in de volgende Schriftteksten: Johannes 7:17; 1 Thessalonicenzen 5:21; Jakobus 1:5–6, 22; 2:17; 1 Nephi 10:17–19; 2 Nephi 4:15; Alma 32:27; en Leer en Verbonden 18:18; 58:26–28; 88:118. Waartoe wordt u geïnspireerd om het evangelie actiever te bestuderen?

Ik moet zelf achter de waarheid komen.

Misschien kent u mensen die hun geloof nooit lijken te verliezen, wat er ook gebeurt. Ze doen u misschien aan de vijf wijze meisjes in de gelijkenis van de Heiland denken (zie Mattheüs 25:1–13). Wat u mogelijk niet ziet, is hun ijver om hun getuigenis van de waarheid te versterken. We moeten allemaal ijverig ons getuigenis versterken. We kunnen bekering immers niet van een ander lenen, zoals de dwaze meisjes te weten kwamen.

Hoe kunnen we zelf een getuigenis krijgen en voeden? Schrijf uw gedachten op terwijl u over de volgende Schriftteksten nadenkt: Lukas 11:9–13; Johannes 5:39; Johannes 7:14–17; Handelingen 17:10–12; 1 Korinthe 2:9–11; en Alma 5:45–46. (Zie ook ‘Testimony’, Gospel Topics, topics.lds.org.)

Afbeelding
jongevrouw bij een pad

Ieder van ons moet zelf een getuigenis krijgen.

Wat moet ik doen als ik vragen heb?

Er komen uiteraard vragen bij u op wanneer u geestelijke kennis opdoet. De volgende beginselen kunnen van pas komen om van vragen geloofs- en getuigenisversterkende ervaringen te maken:

  1. Streef naar inzicht met behulp van door God aangewezen bronnen. God is de bron van alle waarheid. Hij openbaart waarheid door middel van de Heilige Geest, de Schriften, en zijn profeten en apostelen.

  2. Handel in geloof. Als u niet meteen antwoord krijgt, vertrouw er dan op dat de Heer antwoorden zal openbaren als de tijd rijp is. Blijf in de tussentijd naar de waarheid leven die u al kent.

  3. Houd een eeuwig perspectief voor ogen. Probeer dingen te zien zoals de Heer ze ziet, niet zoals de wereld dat doet. Plaats uw vragen in de context van het heilsplan van onze hemelse Vader.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 13:1–23

Een bespreking van de gelijkenis van de zaaier kan een goede manier zijn om uw gezinsleden op hun studie van het Nieuwe Testament voor te bereiden. Uw gezinsleden vinden het misschien leuk om verschillende grondsoorten in de buurt te bekijken. Daarmee visualiseren ze de soorten aarde die in de gelijkenis beschreven worden. Wat kunnen we doen om thuis voor ‘goede aarde’ te zorgen? (Mattheüs 13:8.)

Galaten 5:22–23; Filippenzen 4:8

‘Wij raden ouders en kinderen aan de hoogste prioriteit te geven aan gezinsgebed, gezinsavond, evangeliestudie en -onderwijs, en opbouwende gezinsactiviteiten. Zelfs als andere werkzaamheden en bezigheden waardevol en nuttig zijn, mag men niet toestaan dat die de plaats gaan innemen van de taken die God aan ouders en het gezin heeft toegewezen.’ (Zie ‘Brief van het Eerste Presidium’, De Ster, december 1999, 1.)

Het begin van het nieuwe jaar is een goed moment om in de gezinsraad te bespreken hoe u het evangelie thuis meer centraal kunt stellen. Welke ideeën komen in u op als u de zegeningen en raad in Galaten 5:22–23 en Filippenzen 4:8 leest? U kunt misschien posters maken en thuis ophangen om uw doelen voor ogen te houden.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Let op leerstellingen. Een leerstelling is een eeuwige, onveranderlijke waarheid. President Boyd K. Packer heeft gezegd: ‘Ware leer die begrepen wordt, voert tot veranderingen in houding en gedrag.’ (‘Little Children’, Ensign, november 1986, 17.) Als u en uw gezinsleden de Schriften bestuderen, let dan op waarheden waardoor u meer zoals de Heiland kunt gaan leven.

Afbeelding
Jezus Christus

Het Licht van de wereld, Brent Borup

Afbeelding
Christus verlaat het graf

Hij is opgewekt, Del Parson