Kom dan en volg Mij
11–17 maart. Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: “Deze twaalf zond Jezus uit”


‘11–17 maart. Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: “Deze twaalf zond Jezus uit”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘11–17 maart. Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus ordent Petrus

11–17 maart

Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 711

‘Deze twaalf zond Jezus uit’

Sta open voor de ingevingen van de Heilige Geest als u Mattheüs 10–12; Markus 2; en Lukas 711 leest. Denk erover na en schrijf ze op.

Schrijf uw ingevingen op

Het nieuws over Jezus’ wonderbaarlijke genezingen verspreidde zich snel. Hele scharen volgden Hem in de hoop van hun ziekte te worden genezen. Maar toen de Heiland de scharen overzag, zag Hij meer dan hun lichamelijke kwalen. Hij zag ‘schapen die geen herder hebben’ en was met ontferming bewogen (Mattheüs 9:36). ‘De oogst is wel groot,’ zei Hij, ‘maar er zijn weinig arbeiders’ (Mattheüs 9:37). Dus riep Hij twaalf apostelen, ‘gaf hun macht’ en zond ze uit ‘naar de verloren schapen van het huis van Israël’ (Mattheüs 10:1, 6). De behoefte aan meer arbeiders om de kinderen van onze hemelse Vader te dienen is tegenwoordig net zo groot. Er zijn ook nu twaalf apostelen, maar er zijn daarnaast meer discipelen van Jezus Christus dan ooit – mensen die aan de hele wereld kunnen verkondigen: ‘Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Mattheüs 10:7).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 10

De Heer geeft zijn dienstknechten macht om zijn werk te verrichten.

Jezus gaf in Mattheüs 10 opdracht aan zijn apostelen, maar we doen allemaal ons deel in het werk van de Heer. Welke macht gaf Christus aan zijn apostelen zodat ze hun opdracht konden vervullen? Hoe kunt u een beroep op zijn macht doen in het werk waartoe u geroepen bent? (Zie 2 Korinthe 6:1–10; LV 121:34–46.)

Afbeelding
Quorum der Twaalf

De twaalf apostelen voeren in deze tijd het werk van de Heer uit.

Als u de opdracht leest die Christus aan zijn apostelen gaf, krijgt u misschien ingevingen over het werk dat de Heer voor u in petto heeft. U zou uw gedachten als volgt in een schema kunnen zetten:

Mattheüs 10

Ingevingen die ik krijg

De Heiland gaf zijn discipelen macht.

Ingevingen die ik krijg

God zal mij de macht geven die ik nodig heb om mijn werk te doen.

Ingevingen die ik krijg

Zie ook Geloofsartikelen 1:6; Gids bij de Schriften, ‘Apostel’; Jezus roept twaalf apostelen om te prediken en anderen te zegenen’ (video, LDS.org).

Mattheüs 10:17–20

Wanneer ik in dienst van de Heer ben, zal Hij me inspireren in wat ik moet zeggen.

De Heer voorzag dat zijn discipelen om hun geloof vervolgd en bespot zouden worden. Dat maken discipelen tegenwoordig ook mee. Maar Hij beloofde dat de discipelen door de Geest zouden weten wat ze moesten zeggen. Hebt u dat zelf ooit meegemaakt? Bijvoorbeeld toen u uw getuigenis gaf, een zegen gaf of met iemand sprak? Bespreek die ervaringen desgewenst met een dierbare of schrijf ze in uw dagboek op.

Zie ook Lukas 12:11–12; Leer en Verbonden 84:85.

Mattheüs 10:34–39

Wat bedoelde Jezus met ‘Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard’?

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Sommigen van u zijn vast door vader en moeder, broers en zussen verworpen en uitgestoten omdat u het evangelie van Jezus Christus aanvaard hebt en tot zijn verbond toegetreden bent. Op de een of andere manier heeft uw hogere liefde voor Christus het opofferen van dierbare relaties van u gevergd en hebt u vele tranen vergoten. Maar uw eigen liefde wankelt niet. U blijft standvastig uw kruis dragen en toont dat u zich niet schaamt voor de Zoon van God.’ (‘Uw leven vinden’, Liahona, maart 2016, 20.)

Deze bereidheid om gekoesterde relaties kwijt te raken en de Heiland te volgen, gaat met de volgende belofte gepaard: ‘Wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden’ (Mattheüs 10:39).

Mattheüs 11:28–30

Jezus Christus geeft me rust als ik op Hem en zijn verzoening vertrouw.

We dragen allemaal lasten mee. Sommige zijn het gevolg van onze eigen zonden en fouten. Sommige worden veroorzaakt door de keuzes van anderen. En sommige zijn niemands schuld maar horen gewoon bij het leven. Wat de redenen voor onze moeilijkheden ook zijn, Jezus smeekt ons om tot Hem te komen. Dan kan Hij ons helpen onze lasten te dragen en verlichting te vinden (zie ook Mosiah 24). Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Door heilige verbonden te sluiten en na te komen nemen we het juk van de Heer Jezus Christus op ons en verbinden we ons met Hem.’ (‘Hun lasten met gemak dragen’, Liahona, mei 2014, 88.) Denk met die gedachte over vragen als de volgende na. Dan gaat u de woorden van de Heiland in deze verzen beter begrijpen: ‘Hoe neem ik door mijn verbonden het juk van de Heiland op me en verbind ik me met Hem?’ ‘Wat moet ik doen om tot Christus te komen?’ Of: ‘In welke zin is het juk van de Heiland zacht en zijn last licht?’

Wat voor vragen komen onder het lezen nog meer bij u op? Schrijf ze op en zoek deze week in de Schriften en de woorden van de profeten naar antwoorden. U vindt misschien antwoorden op sommige vragen in de hierboven genoemde boodschap van ouderling David A. Bednar.

Lukas 7:36–50

Als mijn zonden vergeven zijn, neemt mijn liefde voor de Heiland toe.

Herkent u zichzelf in het verhaal in deze verzen over het bezoek van de Heiland aan Simon de Farizeeër? Lijkt u weleens op Simon? Wat kunt u doen om naar het voorbeeld van de vrouw nederigheid en liefde voor Jezus Christus te tonen? Wanneer hebt u de tederheid en barmhartigheid ervaren die de Heiland aan de vrouw liet blijken? Wat leert u uit deze verzen over hoe vergeving onze liefde voor de Heiland verdiept?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 10:40

Als we bij de boodschappen van de afgelopen algemene conferentie stilstaan, hoe gaan we als gezin dan met de raad van hedendaagse apostelen om? Hoe brengt onze gehoorzaamheid aan hun raad ons dichter tot Jezus Christus?

Mattheüs 11:28–30

Laat uw gezinsleden de leringen van de Heiland in deze verzen visualiseren door ze beurteling iets zwaars te laten optillen, eerst alleen en daarna met hulp. Wat voor lasten dragen we zoal? Wat betekent het om het juk van Christus op ons te nemen? U kunt eventueel aan de hand van de afbeelding bij dit lesschema uitleggen wat een juk is.

Mattheüs 12:10–13; Markus 2:23–28

Hoe zijn we zoal in staat om op de sabbatdag ‘goed te doen’? (Mattheüs 12:12.) In welke opzichten kan de Heiland ons op de sabbat genezen?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Luister naar de Geest. Let tijdens uw studie op uw gedachten en gevoelens (zie LV 8:2–3), ook al lijken ze niets met wat u leest te maken te hebben. Met die ingevingen wil uw hemelse Vader u wellicht juist iets laten weten en doen.

Afbeelding
bouw van de Kirtlandtempel

De Heiland heeft gezegd: ‘Neem Mijn juk op u’ (Mattheüs 11:29).

Kirtland en de eerste tempel, Dan Burr