Kom dan en volg Mij
25–31 maart. Mattheüs 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: “Wees niet bevreesd”


‘25–31 maart. Mattheüs 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: “Wees niet bevreesd”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘25–31 maart. Mattheüs 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Christus geeft de menigte te eten

Geef hun te eten, Jorge Cocco

25–31 maart

Mattheüs 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6

‘Wees niet bevreesd’

Let bij het lezen van Mattheüs 14–15; Markus 6–7; en Johannes 5–6 op leringen die voor u betekenis hebben. U kunt zich bijvoorbeeld afvragen: wat hebben de verhalen in deze hoofdstukken met mij te maken? Welke boodschappen staan erin waar ik iets aan heb? Of: wat wil ik met mijn gezin of met anderen bespreken?

Schrijf uw ingevingen op

Wat zou Petrus ertoe hebben gebracht om de veiligheid van zijn boot in een hevige storm midden op de zee van Galilea te verlaten? Wat deed hem geloven dat hij net als Jezus op water kon lopen? We weten het niet zeker, maar misschien zag Petrus in dat de Zoon van God niet alleen kwam om wonderbaarlijke dingen voor de mensen te doen. Hij kwam ook om mensen als Petrus in staat te stellen wonderbaarlijke dingen te doen. Jezus’ uitnodiging was immers: ‘Kom dan en volg Mij’ (Lukas 18:22). Petrus had die uitnodiging eerder aangenomen en was bereid dat weer te doen. Ook al moest hij daarvoor zijn vrees onder ogen zien en iets doen wat onmogelijk leek. De Heer vraagt ons misschien niet om midden in een storm uit een boot te stappen of ons schamele beetje brood te geven terwijl er duizenden gevoed moeten worden. Maar Hij kan ons wel vragen om aanwijzingen aan te nemen, ook als we ze niet helemaal begrijpen. Wat zijn uitnodigingen aan ons ook zijn, ze kunnen soms verrassend of zelfs beangstigend zijn. Maar er kunnen wonderen gebeuren als we onze angsten, twijfels en beperkte begrip opzij zetten en Hem in geloof volgen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 5:17–47

Jezus Christus eert zijn Vader.

De relatie tussen onze hemelse Vader en ieder van zijn kinderen behoort heilig te zijn. In deze verzen geeft Jezus Christus ons een inspirerend model om onze relatie met onze hemelse Vader op te baseren. Lees Johannes 5:17–47 en markeer of noteer elke vermelding van het woord Vader. Hoe eert de Zoon de Vader en hoe kunt u zijn voorbeeld volgen? Wat komt u over de gevoelens van de Vader voor zijn Zoon te weten? Hoe kan uw relatie met onze hemelse Vader uw bereidheid vergroten om zijn wil te zoeken en te gehoorzamen?

Zie ook Johannes 17; Jeffrey R. Holland, ‘De grootheid Gods’, Liahona, november 2003, 70–73.

Mattheüs 14:16–21; Markus 6:33–44; Johannes 6:5–14

De Heiland kan mijn bescheiden inzet grootmaken om zijn doelen te verwezenlijken.

Hebt u zich weleens onbekwaam gevoeld om aan alle behoeften die u om u heen ziet – thuis, in uw relaties of in de samenleving – tegemoet te komen? Jezus’ discipelen moeten zich wel onbekwaam hebben gevoeld toen Hij ze vroeg meer dan vijfduizend hongerige mensen te voeden (zie Mattheüs 14:21) terwijl er maar vijf broden en twee vissen voorhanden waren. Als u over het daaropvolgende wonder leest, overdenk dan hoe God uw bescheiden inbreng kan gebruiken om mensen om u heen tot zegen te zijn. Hoe kan Hij uw inzet grootmaken terwijl u in de kerk dient? Denk over het volgende citaat van president James E. Faust na: ‘Veel onbekende mensen met gaven die vergelijkbaar zijn met de vijf broden en twee visjes maken hun roeping groot en dienen zonder enige ruchtbaarheid of erkenning, terwijl ze letterlijk duizenden voeden.’ (‘Five Loaves and Two Fishes’, Ensign, mei 1994, 5.)

Mattheüs 14:22–33; Markus 6:45–52; Johannes 6:15–21

Jezus Christus nodigt me uit om mijn angsten en twijfels opzij te zetten en geloof in Hem te oefenen.

Stel u in gedachten het tafereel in Mattheüs 14:22–33; Markus 6:45–52; en Johannes 6:15–21 voor. Stel u voor hoe Petrus en de andere discipelen zich gevoeld moeten hebben. Wat leert u uit de woorden en daden van de Heiland in deze verzen over discipelschap? Wat leert u uit de woorden en daden van Petrus? (Zie ook 1 Nephi 3:7.) Waartoe nodigt de Heer u uit dat aanvoelt als uit de boot stappen? Wat geeft u in deze verzen de moed om uw geloof in Jezus Christus te oefenen?

Johannes 6:22–71

Ik moet als discipel van Jezus Christus bereid zijn om de waarheid te geloven en aan te nemen, ook als dat moeilijk is.

De dag nadat Jezus de menigte in de woestijn op wonderbaarlijke wijze brood te eten had gegeven, vonden zijn volgelingen Hem. Ze verlangden naar meer eten. Ze waren echter teleurgesteld en zelfs beledigd toen Hij ze geestelijke voeding aanbood – het ‘Brood des levens’ (Johannes 6:48). Velen zeiden: ‘Dit woord is hard’ (Johannes 6:60).

Hebt u weleens gedacht dat een lering van de Heiland of een van zijn dienstknechten ‘hard’ of moeilijk aan te nemen was? Denk daaraan wanneer u dit verhaal en in het bijzonder Petrus’ woorden in de verzen 68–69 leest. Welke ‘woorden van eeuwig leven’ (Johannes 6:68) maken u vastberaden om de Heiland te blijven volgen?

Zie ook M. Russell Ballard, ‘Naar wie zullen wij heengaan?’, Liahona, november 2016, 90–92.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 14:16-21

U kunt wat brood en vis eten als u over het voeden van de vijfduizend leest. Stel u dan voor hoeveel er nodig zou zijn om vijfduizend mensen te eten te geven. Hoe is uw gezin geestelijk door Christus gevoed? Hoe heeft Hij u gebruikt om anderen te voeden?

Afbeelding
broden en vissen

Jezus gaf vijfduizend mensen op wonderbaarlijke wijze met vijf broden en twee vissen te eten.

Mattheüs 14:22–33

Uw gezinsleden vinden het misschien leuk om het verhaal in deze verzen uit te beelden. Waarom zouden de discipelen bang zijn geweest? Waarom kon Petrus zijn angst overwinnen en uit de boot stappen? Hoe toonde hij geloof hoewel hij begon te zinken? In welke opzichten lijken we soms op Petrus?

Johannes 5:1–16

Laat de gezinsleden vormen van de zinsnede ‘gezond worden’ in deze verzen opzoeken. Hoe kunnen mensen door Jezus Christus gezond worden? Wanneer en hoe zijn wij door Hem gezond geworden?

Johannes 6:28–58

Geef elk gezinslid een stukje brood te eten. Bespreek de voordelen van brood en ander gezond voedsel voor ons gestel. Zoek dan samen in deze verzen op waarom Jezus Christus Zichzelf het ‘Brood des levens’ noemde (Johannes 6:35).

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Doe uw eigen geestelijke inzichten op. Beperk uzelf in uw persoonlijke en gezinsstudie niet tot de behandelde Schriftteksten in deze overzichten. De Heer heeft vast een boodschap voor u in deze hoofdstukken die hier niet aan bod komt. Zoek er onder gebed naar.

Afbeelding
Jezus tilt Petrus uit het water

Tegen de wind in, Liz Lemon Swindle