Kom dan en volg Mij
3–9 juni. Johannes 13–17: “Blijf in Mijn liefde”


‘3–9 juni. Johannes 13–17: “Blijf in Mijn liefde”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘3–9 juni. Johannes 13–17’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Laatste avondmaal

Tot mijn gedachtenis, Walter Rane

3–9 juni

Johannes 13–17

‘Blijf in Mijn liefde’

De Heilige Geest zal u op boodschappen in Johannes 13–17 wijzen die voor u belangrijk zijn. Schrijf de ingevingen die u krijgt op.

Schrijf uw ingevingen op

We noemen het tegenwoordig het ‘laatste avondmaal’. We weten alleen niet of Jezus’ discipelen bij hun samenkomst voor het jaarlijkse Paschafeest helemaal doorhadden dat dit de laatste maaltijd met hun Meester vóór zijn dood zou zijn. Maar Jezus ‘wist dat Zijn uur gekomen was’ (Johannes 13:1). Het lijden in Gethsémané, het verraad en de verloochening door zijn beste vrienden, en de kwellende dood aan het kruis waren nabij. Toch was Jezus met al het naderende leed niet op Zichzelf maar op het dienen van zijn discipelen gericht. Hij waste nederig hun voeten. Hij sprak met ze over liefde. En Hij gaf ze de verzekering dat Hij hen, in zekere zin, nooit zou verlaten en dat zij Hem nooit hoefden te verlaten. Discipelen toen en nu vinden troost in zijn belofte: ‘Ik zal u niet als wezen achterlaten’, (Johannes 14:18). ‘Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven’ (Johannes 15:10).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 13–15

Ik toon mijn liefde voor Jezus Christus door zijn gebod om lief te hebben in acht te nemen.

Jezus had al uiteengezet dat de twee grootste geboden met liefde te maken hebben (zie Mattheüs 22:34–40). In dat licht was liefde een belangrijk thema van de laatste instructies aan zijn apostelen. Noteer of markeer bij het lezen van Johannes 13–15 elke vorm van het woord liefde of liefhebben.

U ziet in deze hoofdstukken dat het woord geboden vaak in combinatie met een vorm van het woord liefde of liefhebben wordt gebruikt. Wat kunt u uit de leringen van de Heiland over het verband tussen liefde en geboden leren? Welke andere woorden vindt u in deze hoofdstukken nog meer in verband met het woord liefde? Maak desgewenst een beknopte samenvatting van de leringen van de Heiland over liefde.

Zie ook D. Todd Christofferson, ‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016, 48–51.

Johannes 14–16

Met de hulp van de Heilige Geest kan ik mijn doel als discipel van Jezus Christus verwezenlijken.

Jezus Christus wist dat Hij zijn discipelen spoedig zou verlaten. Hij wist ook dat ze geestelijke bijstand nodig zouden hebben als Hij er niet meer was. Hij leerde ze over de Heilige Geest, die deze bijstand aan hen zou geven. Wat leert u uit de woorden van de Heiland in de volgende verzen over de taken van de Heilige Geest?

Waarom hadden de discipelen deze vorm van hulp van de Heilige Geest nodig? Hoe heeft de Heilige Geest die taken in uw leven vervuld? Let bij uw verdere studie van het Nieuwe Testament op manieren waarop de Heilige Geest Jezus’ discipelen tot zegen was. In welke opzichten zou uw leven anders zijn als u de Heilige Geest meer invloed op u uit liet oefenen?

Zie ook Mosiah 3:19; 5:1–3; 3 Nephi 27:20; Moroni 8:25–26; 10:5; Leer en Verbonden 11:12–14; Mozes 6:61; ‘Holy Ghost’, Gospel Topics, topics.lds.org.

Johannes 15:1–8

Als ik in Christus blijf, breng ik goede vruchten voort.

Wat betekent het dat u ‘in [Christus] blijft’? (Johannes 15:4.) Uit welke ‘vrucht’ blijkt dat u in de wijnstok blijft, die Jezus Christus voorstelt?

Johannes 17

Jezus Christus bemiddelt voor zijn discipelen.

Jezus’ woorden in Johannes 17 worden het hogepriesterlijk gebed genoemd. In dat gebed bad Jezus voor zijn apostelen en ‘ook voor hen die door hun woord in [Hem] zullen geloven’ (Johannes 17:20). Dat betekent dat Hij voor u bad. Wat vroeg Jezus ten behoeve van u en alle andere gelovigen aan zijn Vader?

Uit dit gebed komen ook diepzinnige, eeuwige waarheden naar voren. Welke waarheden ontdekt u erin?

Johannes 17:11, 21–23

In welke zin zijn Jezus Christus en onze hemelse Vader één?

Jezus beklemtoonde in zijn gebed in Johannes 17 zijn eenheid met de Vader. Maar dat betekent niet dat Hij en zijn Vader dezelfde persoon zijn. De Heiland bad dat zijn discipelen één mochten zijn ‘zoals’ (of op dezelfde wijze dat) Hij en zijn Vader één zijn (Johannes 17:22). Daarmee beoogde Hij niet dat de discipelen één persoon zouden worden. Nee, Hij wilde graag dat ze dezelfde eenheid genoten die Hij met de Vader had: perfecte eensgezindheid in doel, hart en gedachten.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Johannes 13:1–17

Wat kunnen wij als gezin uit het voorbeeld van de Heiland in deze verzen leren? Hoe kunnen wij zijn voorbeeld volgen?

Johannes 13:34–35; 15:9–14

Haal de volgende woorden van president Thomas S. Monson aan als u de leringen van de Heiland over liefde bespreekt: ‘Dat stevige fundament van liefde is in deze tijd nergens zo hard nodig dan thuis. En het beste voorbeeld van zo’n fundament dient gegeven te worden bij heiligen der laatste dagen thuis die hun gezin rond liefde opbouwen. […] Liefde is de kern van het evangelie, de edelste eigenschap van de ziel.’ (‘Zoals Ik u liefgehad heb’, Liahona, februari 2017, 4–5.)

Uw gezinsleden vinden het misschien leuk om iets wat ze in elkaar bewonderen op papieren hartjes te tekenen of te schrijven. Ze kunnen die hartjes thuis ophangen zodat ze eraan denken elkaar liefde te tonen.

Johannes 15:1–8

Het kan leuk zijn om deze verzen buiten, naast een wijnstok, boom of andere plant, te lezen. Hoe krijgen uw gezinsleden daardoor meer inzicht in de leringen van de Heiland?

Afbeelding
druiven aan wijnstok

Jezus heeft gezegd: ‘Ik ben de Wijnstok, u de ranken’ (Johannes 15:5).

Johannes 15:17–27; 16:1–7

Waarom zou Jezus Christus zijn discipelen voor vervolging gewaarschuwd hebben? Hoe worden discipelen van Christus tegenwoordig vervolgd? Hoe kan de raad van de Heiland in deze verzen ons bemoedigen als we vervolging te verduren krijgen?

Johannes 16:33

Hoe heeft Christus de wereld overwonnen? Hoe heeft zijn verzoening ons vrede en goede moed geschonken? (Zie ook LV 68:6.)

Johannes 17:21–23

Hoe kan ons gezin eensgezinder zijn zoals Jezus Christus en onze hemelse Vader één zijn? Waarom wil de Heer dat wij eensgezind zijn? (Zie ook LV 38:27.)

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik audio-opnames. Luister met het gezin eventueel naar de audioversie van de Schriften op LDS.org of in de app Evangeliebibliotheek. Luisteren naar Johannes 13–17 kan veel indruk maken. Die hoofdstukken bevatten namelijk veel eigen woorden van de Heiland.

Afbeelding
Jezus wast de voeten van de apostelen

Meester-dienaar, Del Parson