Kom dan en volg Mij
22–28 juli. Handelingen 16–21: “De Heere [had] ons geroepen het evangelie te verkondigen”


‘22–28 juli. Handelingen 16-21: “De Heere [had] ons geroepen het evangelie te verkondigen”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘22–28 juli. Handelingen 16–21’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Paulus op de Areopagus

22–28 juli

Handelingen 16–21

‘De Heere [had] ons geroepen het evangelie te verkondigen’

U leest over Paulus’ inzet om het evangelie te prediken. De Geest kan u daarbij gedachten of gevoelens ingeven. Noteer die ingevingen en maak plannen om ze toe te passen.

Schrijf uw ingevingen op

De Heer gaf zijn apostelen op het eind onder meer de volgende opdracht mee: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen’ (Mattheüs 28:19–20). De apostelen wisten niet alle volken te bereiken, maar uit Handelingen 16–21 blijkt dat Paulus en zijn metgezellen de kerk voortvarend vestigden. Zij onderwezen, doopten en verleenden de gave van de Heilige Geest. Zij verrichtten wonderen, wekten zelfs een man uit de dood op en voorspelden de grote afval (Handelingen 20:7–12; 20:28–31). Het werk dat zij zijn begonnen, wordt tegenwoordig door levende apostelen voortgezet. Samen met toegewijde discipelen als u vervullen zij de opdracht van de Heiland op manieren die Paulus nooit voor mogelijk had gehouden. Misschien kent u mensen die hun hemelse Vader of zijn evangelie nog niet kennen. Misschien ‘raakte [uw] geest in [u] geprikkeld’ om ze uit te leggen wat u over Hem weet (Handelingen 17:16). Volg Paulus’ nederige en stoutmoedige voorbeeld en draag het evangelie uit. U vindt dan mogelijk iemand van wie de Heer het hart heeft geopend (zie Handelingen 16:14).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Handelingen 16–21

De Geest zal mij leiden om het evangelie uit te dragen.

Iedereen heeft het evangelie van Jezus Christus nodig. Maar sommige mensen zijn er meer op voorbereid dan anderen. Daarom hebben we de Heilige Geest nodig als we het evangelie uitdragen. Hij leidt ons naar wie er klaar voor zijn. Lees Handelingen 16–21. Noteer de keren dat Paulus en zijn metgezellen door de Geest werden geleid. Wat voor zegeningen kwamen eruit voort omdat zij de Geest volgden? Wanneer hebt u de ingevingen van de Geest gevoeld bij het uitdragen van het evangelie?

Zie ook Alma 7:17–20; Dallin H. Oaks, ‘Het herstelde evangelie uitdragen’, Liahona, november 2016, 57–60; Predik mijn evangelie, 98–99.

Handelingen 16–21

Ik kan het evangelie in alle omstandigheden verkondigen.

Als je in de gevangenis wordt geworpen omdat je het evangelie predikt, zou je het prediken wel laten zou je denken. Maar Paulus en Silas namen die gelegenheid te baat om een bewaker te bekeren (zie Handelingen 16:16–34). Let in Handelingen 16–21 op meer voorbeelden van Paulus’ bereidheid om tot iedereen te getuigen. Waarom was hij volgens u zo stoutmoedig en onbevreesd? Wat leert u van Paulus’ voorbeeld?

In hoofdstuk 16–21 staan nog veel meer boodschappen over evangelieverkondiging. Let goed op, dan zult u merken dat sommige speciaal op u van toepassing zijn. Probeer die hoofdstukken met dat doel in gedachten te lezen. Wat zijn uw bevindingen?

Handelingen 17:16–34

‘Wij [zijn] van Gods geslacht.’

Paulus trof in Athene mensen met verschillende meningen en religieuze opvattingen aan. Ze wilden altijd wel ‘wat nieuws […] horen’ en Paulus had zeker wat nieuws te bieden (zie Handelingen 17:19–21). Ze aanbaden vele goden, waaronder ‘een onbekende god’ (Handelingen 17:23) zoals ze die noemden. Maar ze geloofden dat de goden een bepaalde macht of kracht voorstelden, geen levende personen, en zeker niet onze Vader. Lees wat Paulus zei zodat ze God konden leren kennen. Noteer de eigenschappen van God die u vindt. Wat houdt het voor u in om ‘van Gods geslacht’ te zijn? (Handelingen 17:29.) Wat is naar uw idee het verschil tussen een kind van God zijn en slechts een van zijn scheppingen? Stel dat u naast de getuigende Paulus had gestaan. Wat zou u de oude Grieken dan over onze hemelse Vader hebben verteld? Kent u iemand die iets aan uw getuigenis zou hebben?

Afbeelding
Jezus houdt een jongetje vast

De waarde van een ziel, Liz Lemon Swindle

Zie ook Romeinen 8:16; 1 Johannes 5:2; ‘Wij zijn van Gods geslacht’ (video, LDS.org).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Handelingen 16–21

Laat uw gezin visualiseren wat er in deze hoofdstukken gebeurt. Markeer bijvoorbeeld tijdens het lezen op een kaart de steden die Paulus bezocht (zie de kaart aan het einde van dit schema).

Handelingen 17:11; 18:24–28

Hoe kunnen wij meer op de heiligen in deze Schriftteksten gaan lijken? Hoe worden we ‘edeler’ als we dagelijks de Schriften bestuderen? (Handelingen 17:11.) Hoe kunnen wij ‘kundig […] op het gebied van de Schriften’ worden? (Handelingen 18:24.)

Handelingen 19:1–7

Uw gezin kan bij de bespreking van Handelingen 19:1–7 baat hebben bij deze leringen van de profeet Joseph Smith: ‘De doop in water is slechts een halve doop, en stelt niets voor zonder de andere helft – namelijk de doop met de Heilige Geest. […] “Uit water en geest geboren worden” betekent in water ondergedompeld worden voor de vergeving van zonden en daarna de gave van de Heilige Geest ontvangen. Dit geschiedt door middel van handoplegging door hen die hiertoe gezag van God hebben ontvangen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith103–104.) Wat voor zegeningen hebben wij dankzij de gave van de Heilige Geest ontvangen?

Handelingen 19:13–20

Wat bracht de mensen in deze verzen ertoe om hun boeken ter waarde van ‘vijftigduizend zilverstukken’ te verbranden? (Handelingen 19:19.) Zijn er wereldse bezittingen of bezigheden die wij moeten opgeven om eeuwige zegeningen te ontvangen?

Handelingen 20:32–35

Wanneer heeft uw gezin de lering van Christus ondervonden dat ‘het is zaliger te geven dan te ontvangen’? (Handelingen 20:35.) Is er iemand die baat kan hebben bij de hulp, tijd of gaven die uw gezin te bieden heeft? Bespreek als gezin enkele ideeën en maak een plan om iemand te helpen. Hoe voelen we ons als we anderen helpen? Waarom is het zaliger te geven dan te ontvangen?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Noteer indrukken. Noteer indrukken of inzichten die u krijgt. U kunt uw gedachten bijvoorbeeld in de kantlijn van uw Schriften, in de Evangeliebibliotheek-app of in een Schriftendagboek noteren. ‘Als u geestelijke indrukken noteert, toont u de Heer dat u zijn leiding apprecieert en Hij zal u vaker zegenen met openbaringen.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland12; zie ook 30.)

Afbeelding
kaart van de zendingsreizen van Paulus

De zendingsreizen van de apostel Paulus.