Kom dan en volg Mij
15–21 juli. Handelingen 10–15: “Het Woord van God verbreidde zich en nam toe”


‘15–21 juli. Handelingen 10–15: “Het Woord van God verbreidde zich en nam toe”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘15–21 juli. Handelingen 10–15’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Cornelius praat met Petrus

15–21 juli

Handelingen 10–15

‘Het Woord van God verbreidde zich en nam toe’

Lees Handelingen 10–15 aandachtig door en laat de Geest op u inwerken. Wat kunt u uit deze hoofdstukken leren?

Schrijf uw ingevingen op

Jezus Christus richtte Zich met zijn leringen vaak tegen vastgeroeste tradities en opvattingen. Dat ging na zijn hemelvaart verder – Hij bleef zijn kerk immers door openbaring leiden. De discipelen van Jezus predikten het evangelie tijdens zijn aardse bediening bijvoorbeeld alleen aan mede-Joden. Maar al snel nadat Petrus na de dood van de Heiland profeet van de kerk werd, openbaarde Jezus Christus hem dat de tijd was aangebroken om het evangelie ook aan niet-Joden te prediken. Het idee om het evangelie aan andere volken te verkondigen, lijkt tegenwoordig heel normaal. Welke les schuilt er toch in dit verhaal voor ons? Eén les kan zijn dat veranderingen in beleid en praktijk door openbaring van de Heer aan zijn gekozen leiders tot stand komen. Dat gold destijds en dat geldt ook tegenwoordig in zijn kerk (zie Amos 3:7; LV 1:38). Voortdurende openbaring is een essentieel kenmerk van de ware en levende Kerk van Jezus Christus. We moeten net als Petrus voor voortdurende openbaring openstaan en ‘van elk woord van God’ leven (Lukas 4:4). Daartoe behoort ‘alles wat [Hij] heeft geopenbaard, alles wat Hij nu openbaart, en [de] vele grote en belangrijke dingen aangaande het koninkrijk van God’ die Hij nog zal openbaren. (Geloofsartikelen 1:9).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Handelingen 10

God is geen aannemer des persoons.

De Joden meenden al generaties lang dat je als ‘nageslacht van Abraham’ God welgevallig (door Hem uitverkoren) was (zie Lukas 3:8). Alle anderen waren in hun ogen ‘onrein’ en God niet welgevallig. Wat leerde de Heer Petrus in Handelingen 10 over wie ‘Hem welgevallig’ is? (Handelingen 10:35.) Waaruit blijkt in dit hoofdstuk dat Cornelius een rechtschapen leven leidde dat de Heer welgevallig was? Waarom is het belangrijk om te weten dat God geen aannemer des persoons is (zie vers 34)? Dat wil zeggen: iedereen die het evangelie naleeft, kan de zegeningen van het evangelie ontvangen (zie 1 Nephi 17:35).

De Joden keken dus neer op mensen die niet tot het nageslacht van Abraham behoorden. Hebt u zelf weleens onvriendelijke gedachten of vooroordelen gekoesterd jegens iemand die anders is dan u? Hoe kunt u die neiging overwinnen? Probeer de komende dagen eens iets simpels uit. Denk bij uw omgang met anderen: deze persoon is een kind van God. Hoe kijkt u dan anders tegen ze aan en gaat u anders met ze om?

Zie ook D. Todd Christofferson, ‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016, 48–51; 1 Samuël 16:7; ‘Peter’s Revelation to Take the Gospel to the Gentiles’ (video, LDS.org).

Handelingen 10; 11:1–1815

Mijn hemelse Vader leert me regel op regel door openbaring.

Petrus begreep het visioen beschreven in Handelingen 10 eerst niet. Hij twijfelde ‘bij zichzelf […] wat het […] kon betekenen’ (vers 17). Toch gaf de Heer Petrus naar zijn verlangen meer inzicht. Lees Handelingen 10, 11 en 15. Ga na hoe Petrus zijn visioen gaandeweg beter ging begrijpen. Hoe hebt u meer inzicht van God verlangd en gekregen toen u vragen had?

In Handelingen  10, 11 en 15 leest u dat de Heer zijn dienstknechten diverse keren door openbaring aanwijzingen gaf. Schrijf eventueel op wat u over openbaring te weten komt als u deze hoofdstukken leest. Hoe spreekt de Geest tot u?

Zie ook het evangelieonderwerp ‘Openbaring’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld; Ronald A. Rasband, ‘Neem de Heilige Geest tot gids’, Liahona, mei 2017, 93–96; ‘De vergadering in Jeruzalem’ (video, LDS.org).

Handelingen 11:26

Ik ben christen omdat ik in Jezus Christus geloof en Hem volg.

Waarom is het bijzonder om een christen te worden genoemd? (Zie Handelingen 11:26.) Wat betekent het voor u om als christen bekend te staan of de naam van Jezus Christus op u te nemen? (Zie LV 20:77.) Denk aan het belang van een naam. Wat betekent uw achternaam bijvoorbeeld voor u? Waarom is de naam van de kerk belangrijk? (Zie LV 115:4.)

Zie ook Mosiah 5:7–15; Alma 46:13–15; 3 Nephi 27:3–8; M. Russell Ballard, ‘De waarde van een naam’, Liahona, november 2011, 79–82.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Handelingen 10:17, 20

Hebben we ooit geestelijke ervaringen gehad die we later in twijfel trokken? Wat voor advies kunnen we elkaar geven om met onze twijfels af te rekenen? (Zie Ronald A. Rasband, ‘Vergeet het niet’, Liahona, november 2016, 113–115.)

Handelingen 12:1–17

Toen Petrus in de gevangenis was gezet, kwamen leden van de kerk bijeen om voor hem te bidden. Is er iemand voor wie uw gezin kan bidden, zoals een kerkleider of dierbare? Wat betekent het om ‘voortdurend’ te bidden? (Handelingen 12:5.)

Afbeelding
Petrus uit de gevangenis bevrijd

Petrus uit de gevangenis bevrijd, A. L. Noakes

Handelingen 14

Laat sommige gezinsleden bij het lezen van dit hoofdstuk de zegeningen noteren die de discipelen en de kerk ten deel vielen. Laat andere gezinsleden de tegenstand of beproevingen noteren die de discipelen ondervonden. Waarom staat God toe dat rechtschapen mensen moeilijkheden ondervinden?

Handelingen 15:1–21

Deze verzen beschrijven een geschilpunt in de kerk of niet-Joodse bekeerlingen als teken van hun verbond al dan niet besneden moesten worden. Het geschilpunt werd opgelost nadat de apostelen bijeen waren gekomen. Ze bespraken het onderwerp en ontvingen vervolgens een geïnspireerd antwoord. Vertel uw gezinsleden dat tegenwoordig hetzelfde patroon van toepassing is. Kies als gezin een vraag over het evangelie waarop u samen het antwoord wilt vinden. Let samen op inzichten in de Schriften en in de leringen van hedendaagse profeten en apostelen. (De Gids bij de Schriften en het register op onderwerp in het conferentienummer van de Liahona kunnen u op weg helpen.)

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Maak een tekening. Tekeningen kunnen gezinsleden helpen om leringen en verhalen in de Schriften te visualiseren. Lees enkele verzen en laat de gezinsleden er daarna een tekening over maken. Zo vinden ze het misschien leuk om Petrus’ visioen in Handelingen 10 uit te tekenen.

Afbeelding
Cornelius en Petrus

De ervaringen van Petrus en Cornelius laten zien dat God geen aannemer des persoons is (zie Handelingen 10:34).