Kom dan en volg Mij
4–10 november. Hebreeën 1–6: “Jezus Christus, ‘oorzaak van eeuwige zaligheid’”


‘4–10 november. Hebreeën 1–6: “Jezus Christus, ‘oorzaak van eeuwige zaligheid’” Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘4–10 november. Hebreeën 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Christus staat bij een meisje

Balsem van Gilead, Annie Henrie

4–10 november

Hebreeën 1–6

Jezus Christus, ‘oorzaak van eeuwige zaligheid’

Als u geestelijke indrukken opschrijft, herkent u beter wat de Heilige Geest u duidelijk wil maken. Handel naar die ingevingen, dan toont u het geloof dat ze echt zijn.

Schrijf uw ingevingen op

We moeten allemaal wel iets opgeven om het evangelie van Jezus Christus aan te nemen. Dat kunnen slechte gewoonten, verkeerde geloofsopvattingen, ongezonde relaties of andere zaken zijn. Bekeerlingen uit andere volken moesten vaak afgoden afzweren. Maar voor de Hebreeën (Joden) bleek bekering vaak ook moeilijk. Dat lag in elk geval nog wat gecompliceerder. Hun gekoesterde geloofsopvattingen en tradities waren immers al duizenden jaren op de aanbidding van de ware God en de leringen van zijn profeten gestoeld. Toch predikten de apostelen dat de wet van Mozes in Jezus Christus was vervuld. De hogere wet was voortaan de norm voor de gelovigen. Betekende bekering tot het christendom dat de Hebreeën hun eerdere geloof en geschiedenis moesten opgeven? De brief aan de Hebreeën gaat op die vragen in. Er staat onder meer in dat de wet van Mozes, de profeten en de verordeningen allemaal belangrijk zijn, maar dat Jezus Christus daar boven staat (zie Hebreeën 1:1–4; 3:1–6; 7:23–28). Al die dingen wijzen in feite op en getuigen van Christus als de Zoon van God en de beloofde Messias op wie de Joden hadden gewacht. De boodschap voor de Hebreeën, en voor ons allemaal, was dat we soms tradities moeten opgeven om Jezus Christus het middelpunt van onze aanbidding en ons leven te maken. Alleen door Christus kunnen wij immers ‘barmhartigheid verkrijgen’ (Hebreeën 4:16).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Hebreeën

Wie schreef de brief aan de Hebreeën?

Sommige deskundigen vragen zich af of Paulus de brief aan de Hebreeën wel heeft geschreven. De literaire stijl van Hebreeën wijkt namelijk iets van Paulus’ andere brieven af. Ook werd er in de eerste versies van de tekst geen auteur genoemd. De denkbeelden in Hebreeën komen evenwel overeen met Paulus’ andere leringen. Heiligen der laatste dagen nemen overeenkomstig de algemene christelijke traditie aan dat Paulus in elk geval bij het schrijven van deze brief betrokken was.

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Brieven van Paulus’.

Hebreeën 1–5

Jezus Christus is ‘de afdruk’ van onze hemelse Vader.

Veel Joden hadden er moeite mee om Jezus Christus als de Zoon van God aan te nemen. De brief aan de Hebreeën maakt duidelijk dat alles aangaande Jezus van zijn Vader getuigt. U kunt bij het lezen van de eerste vijf hoofdstukken van Hebreeën een lijst van Jezus Christus’ titels, rollen, eigenschappen en werken bijhouden. Wat komt u daardoor over de Heiland te weten? En wat leert u over onze hemelse Vader?

Wat voegt het volgende citaat van ouderling Jeffrey R. Holland aan de leringen in deze hoofdstukken toe? ‘Jezus [kwam] om de mening van de mens over God te verbeteren, en om hun te verzoeken hun hemelse Vader net zo lief te hebben als Hij hen altijd liefheeft. […] Dus toen Hij de hongerigen voedde, de zieken genas, schijnheiligheid bestrafte en het geloof verdedigde, liet Hij ons de werkwijze van de Vader zien.’ (‘De grootheid Gods’, Liahona, november 2003, 72.)

Hebreeën 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8

Jezus Christus werd aan verleidingen en zwakheden blootgesteld zodat Hij mij kan begrijpen en helpen.

Durft u ‘met vrijmoedigheid [te] naderen tot de troon van de genade’ en om barmhartigheid te vragen (Hebreeën 4:16)? We leren in de brief aan de Hebreeën dat we God ondanks onze zonden en zwakheden kunnen benaderen en zijn genade kunnen ontvangen. Wat in Hebreeën 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8 sterkt uw vertrouwen dat Jezus Christus u in uw aardse moeilijkheden zal bijstaan? Noteer uw gedachten en gevoelens over wat de Heiland voor u gedaan heeft desgewenst in een dagboek.

Zie ook Mosiah 3:7–11; Alma 7:11–1334.

Hebreeën 3:7–4:11

Ik mag mijn hart niet verharden als ik Gods zegeningen wil verkrijgen.

Sommige Joodse heiligen vonden het zelfs na hun bekering tot het christendom moeilijk om het evangelie van Jezus Christus en de bijbehorende zegeningen volledig aan te nemen. Paulus haalde het verhaal van de oude Israëlieten nog eens aan. Daarmee hoopte hij de Joden voor de fout van hun voorouders te behoeden: wegens ongeloof Gods zegeningen verwerpen. (Het verhaal waar Paulus op zinspeelde, staat in Numeri 14:1–12, 26–35.)

Overweeg hoe Hebreeën 3:7–4:11 op u van toepassing is. Denk daarbij over de volgende of eendere vragen na:

  • Hoe stelden de Israëlieten de Heer op de proef? (Zie Hebreeën 3:8–11.) Wat zijn de gevolgen als ons hart verhard is?

  • Wanneer was mijn hart verhard? Zijn er zegeningen die God voor mij in petto heeft die ik wegens gebrek aan geloof niet ontvang?

  • Hoe kan ik een zacht en berouwvol hart ontwikkelen? (Zie Ether 4:15; Spreuken 3:5–6; Alma 5:14–15.)

Zie ook 1 Nephi 2:16; 15:6–11; Jakob 1:7–8; Alma 12:33–36.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Hebreeën 1:8–9

Op welke manieren heeft Jezus getoond dat Hij rechtschapenheid liefheeft en ongerechtigheid haat? Hoe kunnen wij onrechtvaardige verlangens veranderen als we die hebben?

Hebreeën 2:1–4

Breng uw gezin met aanschouwelijk onderwijs bij wat het betekent om vast te houden aan de evangelieleringen ‘die door ons gehoord’ zijn. Illustreer dit bijvoorbeeld met een voorwerp dat moeilijk vast te houden is. Hoe zijn onze inspanningen om ons getuigenis te behouden met het pakken en vasthouden van dit voorwerp te vergelijken? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat we ‘wat door ons gehoord is’ niet van ons laten ‘afdrijven’ (vers 1)?

Hebreeën 2:9–10

Ga dieper op de woorden ‘Leidsman van hun zaligheid’ in. Bespreek bijvoorbeeld eerst wat een leidsman is. Wat doet een leidsman? In welke opzichten is Jezus Christus als een leidsman voor ons en ons heil?

Hebreeën 5:1–5

Bespreek aan de hand van deze verzen wat het betekent om door God en iemand met het juiste gezag geroepen te zijn. Het kan daarbij om het priesterschap of een roeping in de kerk gaan. Wat leren we uit het voorbeeld van Jezus Christus over roepingen krijgen en vervullen?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Probeer verschillende benaderingen. Probeer de Schriften op verschillende manieren te bestuderen. In ‘Ideeën om uw individuele Schriftstudie te verbeteren’ aan het begin van dit studiemateriaal kunt u ideeën opdoen.

Afbeelding
Christus verschijnt aan de Nephieten

Christus bezoekt de nieuwe wereld, Walter Rane