Kom dan en volg Mij
11–17 november. Hebreeën 7–13: “Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen”


‘11–17 november. Hebreeën 7-13: “Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘11–17 november. Hebreeën 7–13’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Melchizedek zegent Abram

Melchizedek zegent Abram, Walter Rane

11–17 november

Hebreeën 7–13

‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’

Onder het lezen van Hebreeën 7–13 krijgt u misschien ingevingen van de Heilige Geest. Bedenk hoe u ze op kunt schrijven. Noteer ze bijvoorbeeld in dit schema, in de kantlijn van uw Schriften of in de Evangeliebibliotheek-app.

Schrijf uw ingevingen op

Zelfs trouwe heiligen krijgen soms met ‘smaad en verdrukkingen’ te maken die hun vertrouwen op de proef stellen (zie Hebreeën 10:32–38). Paulus wist dat Joodse bekeerlingen tot het christendom vanwege hun nieuwe geloof hevig vervolgd werden. Hij wilde ze aanmoedigen om hun getuigenis trouw te blijven. Hij herinnerde ze dan ook aan de lange traditie van trouwe gelovigen uit hun eigen geschiedenis: Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sara, Jozef, Mozes – een ‘menigte van getuigen’ dat Gods beloften echt en het wachten waard zijn (Hebreeën 12:1). Allen die hun ‘oog gericht houden op Jezus [als] de Leidsman en Voleinder van het geloof’ (Hebreeën 12:2) delen in dat erfgoed van geloof. Dankzij Hem hoeven wij ons bij tegenspoed niet te ‘onttrekken’, maar kunnen wij ‘tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof’ (Hebreeën 10:22, 38). Net als voor de heiligen van weleer is Jezus Christus onze ‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’ (Hebreeën 9:11).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Hebreeën 7:1–22

Het Melchizedeks priesterschap is het hogere priesterschap.

De Joden hadden eeuwenlang het Levitische priesterschap, oftewel het Aäronisch priesterschap, uitgeoefend. Maar met de volheid van het evangelie van Jezus Christus kwam het Melchizedeks priesterschap, met nog grotere zegeningen. Wat komt u in Hebreeën 7 over het Melchizedeks priesterschap te weten? Enkele voorbeelden:

Bijbelvertaling van Joseph Smith, Hebreeën 7:3, 21:Wie tot het Melchizedeks priesterschap zijn geordend, ‘worden gelijkgemaakt aan de Zoon van God en blijven priester zonder ophouden.’

Hebreeën 7:11:Met het Levitische priesterschap wordt geen ‘volmaaktheid’ bereikt. Daarom deed het Melchizedeks priesterschap zijn intrede (zie LV 84:18–22).

Hebreeën 7:20–21:Het Melchizedeks priesterschap wordt met een eed ontvangen (zie LV 84:19–44).

Hoe zijn het Melchizedeks priesterschap en de bijbehorende verordeningen u tot zegen?

Zie ook Alma 13:1–13; Leer en Verbonden 121:36–46; Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, ‘Melchizedeks priesterschap’, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld; Gids bij de Schriften, ‘Melchizedek’, scriptures.lds.org; Henry B. Eyring, ‘Geloof en de eed en het verbond van het priesterschap’, Liahona, mei 2008, 61–64; Dallin H. Oaks, ‘De sleutels en het gezag van het priesterschap’, Liahona, mei 2014, 49–52.

Hebreeën 9:1–10:22

Vroegere en hedendaagse verordeningen verwijzen naar Jezus Christus.

De oorspronkelijke Hebreeuwse lezers van de brief waren vast zeer bekend met de oude tabernakel en de verordeningen die Paulus beschreef. Maar niet iedereen snapte het doel van die verordeningen helemaal. Ze verwezen namelijk naar het zoenoffer van Jezus Christus.

Een hogepriester betrad in Bijbelse tijden op een jaarlijkse feestdag, de Verzoendag, de heiligste plek (het heilige der heiligen) in de tempel te Jeruzalem. Daar offerde hij een geit of lam om voor de zonden van Israël verzoening te doen. Paulus legde uit dat Jezus Christus als Hogepriester één offer bracht – zijn eigen leven – om voor de zonden van de wereld verzoening te doen (zie Hebreeën 9:24–10:14).

Denk na over de verordeningen waaraan u tegenwoordig deelneemt. In welke opzichten verwijzen die verordeningen u naar Jezus Christus?

Bekijk de video’s ‘De tabernakel’ en ‘Offerande en avondmaal’ (LDS.org) voor meer informatie over oude Joodse ceremoniën en de symboliek ervan.

Hebreeën 11

Geloof vergt vertrouwen in Gods beloften.

Wat zou u zeggen als iemand u vroeg om geloof te definiëren? Zuster Anne C. Pingree, voormalig lid van het algemeen ZHV-presidium, heeft aan de hand van Hebreeën 11 de volgende definitie gegeven: ‘Geloof, het geestelijke vermogen om overtuigd te zijn van beloften die we ‘vanuit de verte’ zien maar misschien niet in dit leven verkrijgen, is een feilloze maatstaf voor wie oprecht geloven.’ (‘Vanuit de verte de beloften zien’, Liahona, november 2003, 14.)

Denk na over de denkbeelden in Hebreeën 11 en ontwikkel uw eigen definitie van geloof. Wat leert u uit het voorbeeld van de genoemde mensen in dit hoofdstuk over geloof? (Zie ook Ether 12:6–22.)

Zie ook Alma 32:21, 26–43; Jeffrey R. Holland, ‘Hogepriester van goede dingen die zullen komen’, Liahona, januari 2000, 42–45; Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, ‘Geloof’, lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Hebreeën 10:32–36

Vraag de gezinsleden naar geestelijke ervaringen waarbij ze met waarheid ‘verlicht’ werden. Hoe helpen die ervaringen ons om in tijden van beproeving of twijfel onze ‘vrijmoedigheid niet weg’ te werpen?

Hebreeën 11

Hoe kunt u uw gezinsleden van de genoemde geloofsvoorbeelden in Hebreeën 11 iets laten opsteken? Het kan leuk zijn om de verhalen van sommige voorbeelden uit te beelden. Of bespreek de voorbeelden van andere gelovige mensen die u kent. Denk bijvoorbeeld aan voorouders, kerkleiders en mensen in uw omgeving.

Hebreeën 12:2

Waarom was Jezus volgens dit vers bereid om de pijn en het lijden aan het kruis te verdragen? Wat leren wij daaruit over hoe wij beproevingen kunnen doorstaan? President Russell M. Nelson heeft in zijn boodschap ‘Vreugde en geestelijk overleven’ (Liahona, november 2016, 81–84) nuttige inzichten voor dit vers aangedragen.

Hebreeën 12:5–11

Waarom bestraft en vermaant de Heer zijn volk? Bestudeer deze verzen samen. Hoe kijkt de Heer volgens uw gezinsleden tegen bestraffing aan? Gaat u voortaan zelf anders met bestraffing (als gever en ontvanger) om?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek om de Geest uit te nodigen en kennis van de leer op te doen. Het Eerste Presidium heeft gezegd: ‘Muziek heeft grenzeloze kracht om [ons] naar grotere hoogten van spiritualiteit […] op te heffen.’ (‘Voorwoord van het Eerste Presidium’, Lofzangen, VIII.) Een lied over geloof, zoals ‘Trouw aan ’t geloof’ (Lofzangen, nr. 170), kan een bespreking thuis over Hebreeën 11 aanvullen.

Afbeelding
model van de tempel in het oude Jeruzalem

De symbolen en verordeningen van de oude tempel maakten de rol van Jezus Christus duidelijk.