Kom dan en volg Mij
20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ‘Met gerechtigheid en de macht van God gewapend’


‘20–26 januari. 1 Nephi 11–15: “Met gerechtigheid en de macht van God gewapend”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘20–26 augustus. 1 Nephi 11–15’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
mensen eten vruchten van de boom des levens

Zoeter dan zoet, Miguel Ángel González Romero

20–26 januari

1 Nephi 11–15

‘Met gerechtigheid en de macht van God gewapend’

Lees 1 Nephi 11–15 met de kinderen in gedachte, en schrijf eventuele ingevingen op.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon een afbeelding van Lehi’s visioen van de boom des levens, en vraag de kinderen wat ze zich nog van vorige week over dat visioen herinneren. Vraag ze of ze er sindsdien meer over hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

1 Nephi 11:16–33

Mijn hemelse Vader heeft Jezus Christus naar de aarde gestuurd omdat Hij van mij houdt.

Nephi zag het leven en de bediening van Jezus Christus in een visioen. Overweeg wat de kinderen in uw klas in 1 Nephi 11 over de Heiland te weten kunnen komen.

Mogelijke activiteiten

  • Geef elk kind een plaat van een gebeurtenis in het leven van de Heiland die in 1 Nephi 11:20, 24, 27, 31 en 33 wordt voorspeld. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 30, 35, 39, 4257.) Lees de verzen voor en laat de kinderen hun plaat omhoog houden als ze het vers horen dat ermee overeenkomt.

  • Vertel de kinderen wat Nephi te weten kwam over de dingen die Jezus Christus tijdens zijn leven zou doen (zie 1 Nephi 11:16–33). Laat enkele van die gebeurtenissen zien (zie bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 41, 46, 47, 49, 56, 57, 58, 59.) Vertel wat de Heiland voor u heeft gedaan. Toon platen die de kinderen kunnen inspireren om Gods liefde te verspreiden (zie Evangelieplatenboek, nr. 109, 110, 115).

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

In het Boek van Mormon worden belangrijke waarheden onderwezen.

Waarom bent u dankbaar voor het Boek van Mormon? Hoe kunt u de kinderen uw getuigenis van het Boek van Mormon geven?

Mogelijke activiteiten

  • Maak een tekening op het bord. Laat de kinderen delen ervan wijzigen of weglaten zodat de tekening er anders uitziet. Leg uit dat er in de Bijbel, net als in die tekening, in de loop der tijd dingen zijn gewijzigd en weggelaten. Lees de zinsneden in 1 Nephi 13:40 waaruit blijkt hoe het Boek van Mormon (dat Nephi ‘deze laatste kronieken’ noemt) ons kennis biedt over de ‘duidelijke en waardevolle dingen’ die uit de Bijbel zijn weggelaten.

  • Verstop in het lokaal afbeeldingen van evangeliewaarheden die in het Boek van Mormon worden uitgelegd, zoals bijvoorbeeld de doop, het avondmaal en de opstanding. Laat de kinderen de afbeeldingen zoeken. Leg uit dat het Boek van Mormon evangeliewaarheden die verloren waren gegaan, heeft hersteld.

1 Nephi 15:23–25

Het woord van God geeft mij kracht.

Hoe kunt u de kinderen aan de hand van het beeld van de ijzeren roede meer leren over de kracht, veiligheid en macht van het woord van God?

Mogelijke activiteiten

  • Toon de plaat van Lehi’s droom in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Laat de kinderen op de plaat de ijzeren roede opzoeken, en leg uit dat we worden beschermd als we ons aan het woord van God vasthouden (zie 1 Nephi 15:23–24). Geef de kinderen iets dat lijkt op een ijzeren roede om vast te houden terwijl u vers 24 leest, zoals bijvoorbeeld een stang of stok. Waar kunnen wij het woord van God vinden? Hoe kunnen wij het woord van God bij ons dagelijkse leven betrekken?

  • Help de kinderen met de doe-pagina van deze week. Hoe kunnen wij ons aan het woord van God ‘vasthouden’? (1 Nephi 15:24).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

1 Nephi 11:16–33

Mijn hemelse Vader heeft Jezus Christus naar de aarde gestuurd omdat Hij van mij houdt.

Nephi had een visioen waarin hij het plan van onze hemelse Vader voor ons zag, en Jezus Christus was een belangrijk onderdeel van dat visioen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in 1 Nephi 11:16–33 de verzen zoeken die bij de afbeeldingen passen. (Zie bijvoorbeeld 1 Nephi 11:20, 24, 27, 29, 31, 33; zie Evangelieplatenboek, nr. 30, 35, 38, 39, 4257). Wat komen de kinderen door die verzen en platen over Christus te weten?

  • Vraag de kinderen waarom Jezus Christus belangrijk voor hen is. Zing een liedje over de Heiland, zoals bijvoorbeeld ‘Hij zond zijn Zoon’ (Kinderliedjes, 20–21). Vraag de kinderen wat ze in dat liedje over Jezus te weten komen. Vraag de kinderen om de komende week over Jezus Christus na te denken en de volgende les te vertellen wat ze hebben meegemaakt.

Afbeelding
exemplaren van het Boek van Mormon in verschillende talen

Het Boek van Mormon bevat het evangelie van Jezus Christus.

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

In het Boek van Mormon worden belangrijke waarheden onderwezen.

Wat weten de kinderen over de afval? Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat het Boek van Mormon een belangrijke bijdrage heeft geleverd tot het herstellen van evangeliewaarheden die tijdens de afval verloren waren gegaan?

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen 1 Nephi 13:26–29. Laat de kinderen opzoeken wat er gebeurt als mensen de ‘duidelijke en waardevolle’ evangeliewaarheden niet bezitten. Hoe herstelde de Heer waarheden die verloren waren gegaan? (Zie de verzen 35–36, 40). Moedig de kinderen aan om hun getuigenis te geven van waarheden die ze in het Boek van Mormon hebben geleerd. U kunt ook uw eigen getuigenis geven.

  • . Waarom is het nuttig om meer dan één getuige te hebben? Teken een stip op het bord en schrijf er Bijbel naast. Laat elk kind een rechte lijn door de stip trekken, om te illustreren dat de leringen in de Bijbel voor verschillende interpretaties vatbaar zijn als er maar één Bijbel is. Veeg de lijnen uit, teken een tweede stip en schrijf er Boek van Mormon naast. Laat een kind een rechte lijn door beide stippen trekken, om te illustreren dat het evangelie maar op één manier kan worden geïnterpreteerd als de Bijbel en het Boek van Mormon worden samengevoegd.

  • Leer het achtste geloofsartikel met de kinderen uit het hoofd.

1 Nephi 15:23–25

Het woord van God geeft me kracht om verleidingen te weerstaan.

Hoe kunt u de kinderen in uw klas inspireren om hun getuigenis van de Schriften te versterken? Houd die vraag in gedachte als u 1 Nephi 15:23–25 leest. Gebruik onderstaande activiteiten om uw eigen ideeën aan te vullen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen het visioen van de boom des levens samenvatten (zie 1 Nephi 811). Waardoor konden sommige mensen de boom niet bereiken? Waardoor konden andere mensen hem wel bereiken? Laat de kinderen 1 Nephi 15:23–25 lezen. Hoe hielp de ijzeren roede de mensen door de misten van duisternis heen? Hoe kan het woord van God lezen er nu toe bijdragen dat wij verleiding en duisternis kunnen weerstaan?

  • Voer samen de activiteit op de doe-pagina uit. Laat de kinderen intussen vertellen over verleidingen waar ze mee te maken hebben. Hoe kunnen ze eraan denken om de ijzeren roede elke dag vast te houden? . 

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om de ‘ijzeren roede’ die ze aan de hand van de doe-pagina hebben gemaakt, thuis te laten zien, en te vertellen hoe ze de ijzeren roede kunnen vasthouden door de Schriften te lezen.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik creativiteit om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten. Zoek manieren om verhalen uit de Schriften visueel voor te stellen. U kunt onder andere afbeeldingen, filmpjes, poppetjes en kostuums gebruiken.