Kom og følg mig
3.-9. februar. 2 Nefi 1-5: »Vi levede på lykkelig vis«


»3.-9. februar. 2 Nefi 1-5: ›Vi levede på lykkelig vis‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»3.-9. februar. 2 Nefi 1-5«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Adam og Eva forlader Edens have

Adam og Eva, af Douglas Fryer

3.-9. februar

2 Nefi 1-5

»Vi levede på lykkelig vis«

Lehi underviste alle sine børn i overensstemmelse med den enkeltes behov og omstændigheder. Følg hans eksempel, når du forbereder dig på at undervise børnene i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Efter at have forklaret, at Lehi underviste sin familie om friheden til at træffe vores egne valg, opfordrer du børnene til at dele oplevelser, de har haft, hvor de har valgt det rigtige. Hvordan havde de det, da de havde truffet det valg? Hvordan kan de huske at vælge det rigtige fremover?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

2 Nefi 1:20

Jeg bliver velsignet, når jeg er lydig.

Princippet i dette vers om, at lydighed bringer velsignelser, illustreres ofte i Mormons Bog. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene til at se det i deres egen tilværelse.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at hjælpe dig med at definere ordet befalinger og lave en liste over befalinger. Læs 2 Nefi 1:20, og understreg, at vi vil »have fremgang«, eller blive velsignet, når vi holder befalingerne. Hvordan har vi det, når vi holder disse befalinger?

  • Vis børnene ting, der giver beskyttelse, fx sko, en hat og handsker. Lad dem prøve at tage dem på. Hvordan beskytter disse ting os? Fortæl dem, at vor himmelske Faders befalinger kan beskytte os mod åndelig fare. Fortæl om en oplevelse, hvor du blev beskyttet af at følge befalingerne.

2 Nefi 2:11, 16, 27

Gud gav mig frihed til at vælge.

På grund af deres valg måtte Adam og Eva forlade Edens have. Hvordan kan du lære børnene, at Adam og Evas valg giver os mulighed for i dag at bruge vores handlefrihed til at vælge vor himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Tegn et billede af en fri person og en person i fangenskab (måske en person i et fængsel), og bed børnene om at pege på det rigtige billede, når du læser ordene frie og fangenskab i 2 Nefi 2:27. Fremhæv udtrykket »frie til at vælge«, og lad alle børnene gentage det.

  • Gennemgå historien om Adam og Eva sammen med børnene (se 2 Ne 2:17-19; se også »Kapitel 3: Adam og Eva«, Historier fra Det Gamle Testamente, s. 15-18) og det valg, de traf i Edens have. Hjælp børnene til at skrive nogle valg, de kan træffe hver dag. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader gav os frihed til at vælge mellem godt og ondt, og lad dem hoppe op og ned eller klappe i hænderne for at fejre, at de er frie til at vælge.

  • Leg en leg, hvor du siger et ord (fx lys), og børnene siger det modsatte (mørk). Gentag denne aktivitet flere gange. Hjælp børnene til at forstå, hvordan det hjælper os at træffe valg, at vi har modsætninger, ved at læse første halvdel af 2 Nefi 2:11 og 2 Nefi 2:16. Fortæl historier om et barn, der føler sig fristet til at træffe et forkert valg. Hjælp børnene til at tænke på, hvad det modsatte af det valg er, og bed dem om at rollespille det. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader velsigner os, når vi vælger det rette.

  • Syng en sang sammen om at træffe valg, fx »Jeg prøver at bli’ som Jesus« eller »Vælg det rette« (Børnenes sangbog, s. 40-41, 82-83), og spørg dem, hvad de lærer af sangen om at træffe valg.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

2 Nefi 1:20

Jeg bliver velsignet, når jeg er lydig.

Når børn har tro på, at Gud vil velsigne dem for at holde befalingerne, selv hvis disse velsignelser ikke kommer med det samme, er det lettere for dem at træffe retskafne valg.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at gennemgå nogle af de valg, som Nefi og hans brødre traf. Se eksempler i 1 Nefi 2:11-16, 3:5-7 og 18:9-11. Bed dem om at læse 2 Nefi 1:20 sammen og fortælle, hvorfor de tror, at Lehi gav sine børn dette budskab.

  • Skriv udtryk fra 2 Nefi 1:20 på sedler, og tal om, hvad udtrykkene betyder. Lad dem sætte sedlerne i den rigtige rækkefølge ved at bruge verset. Vis børnene en sund plante og et blad eller en gren, der er blevet skåret af planten, for at vise forskellen på at have fremgang og blive forstødt eller skåret væk. Hvad er forskellen på et blad, der sidder på planten, og et, der er blevet skåret af? Hvordan er vi ligesom bladet på planten, når vi adlyder Guds befalinger? Opfordr dem til at skrive i en dagbog, hvordan Gud velsigner dem, når de vælger det rette.

2 Nefi 2:22-28

Gud gav mig frihed til at vælge.

Jesus Kristus frelste os fra fysisk død og åndelig død (adskillelse fra Gud på grund af synd) i kraft af sin forsoning og opstandelse. For at bo sammen med vor himmelske Fader igen må vi bruge vores handlefrihed til hele tiden at omvende os og stræbe efter at leve retskaffent.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Adam og Eva (se Evangelisk kunst, nr. 4), og bed børnene om at fortælle, hvad de ved om det, der skete for Adam og Eva i Edens have. Hjælp dem med at finde svar i 2 Nefi 2:22-27. Forklar, at vi takket være Adam og Evas valg er velsignet med at komme ned til jorden og bruge vores handlefrihed til at træffe gode valg og omvende os i kraft af Kristi forsoning, når vi træffer forkerte valg.

  • Skriv ordene i 2 Nefi 2:27 på tavlen. Hjælp børnene til at lære verset udenad ved at gentage det og skiftes til at slette ord, hver gang de gentager det. Hjælp børnene til at forestille sig, hvordan et liv uden valg ville være. Hvorfor er de taknemmelige for handlefrihed?

  • Tilskynd børnene til at fortælle om en oplevelse, hvor de traf et godt valg. Hvordan havde de det, da de havde truffet det valg? Hvad kan vi gøre for at hjælpe os selv til at vælge det rigtige, når vi fristes til at gøre noget forkert? Overvej at synge en sang sammen om at træffe valg, fx »Vælg kun ret« (Salmer og sange, nr. 155), og bed dem om at fortælle, hvad de lærer af denne sang.

2 Nefi 3:6-24

Joseph Smith var en »udsøgt seer«.

I 2 Nefi 3 omtalte Lehi en profeti om profeten Joseph Smith. Den kan du bruge som en mulighed for at lære børnene om hans mission i de sidste dage.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lede i 2 Nefi 3:6-24 efter ledetråde til, hvilken profet der tales om. Skriv ledetrådene på tavlen. Hvorfor kaldes Joseph Smith en »udsøgt seer«? Hvad gjorde Joseph Smith, som er »af stor værdi for [hans brødre]«? (V. 7).

  • Syng en salme om Joseph Smith, fx »Priser profeten« (Salmer og sange, nr. 17). Spørg dem, hvorfor de er taknemmelige for profeten Joseph Smith.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til i den kommende uge at lægge mærke til deres muligheder for at træffe valg. Bed dem om at være forberedte på i næste uge at fortælle, hvilke valg de traf og resultaterne af deres valg.

Gør undervisningen bedre

Børn kan genkende Åndens påvirkning. Lær dem, at de følelser af fred, kærlighed og varme, som de føler, når de taler eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Helligånden. Disse følelser kan opbygge deres vidnesbyrd.