Kom og følg mig
17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: »Vi fryder os i Kristus«


»17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: ›Vi fryder os i Kristus‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»17.-23. februar. 2 Nefi 11-25«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Esajas skriver på skriftruller

17.-23. februar

2 Nefi 11-25

»Vi fryder os i Kristus«

Din forberedelse til undervisningen begynder, når du læser 2 Nefi 11-25. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse kapitler, og dette oplæg kan give dig forslag til undervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Gennemgå kort med børnene, hvad de lærte om Frelseren og hans forsoning i sidste uge. Hvis de har delt det med deres familie, opmuntrer du dem til at tale om dét.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

2 Nefi 12:2-3

Templet er Herrens hus.

Esajas’ profeti om »det bjerg, hvorpå Herrens hus ligger« kan være en mulighed for at lære børnene om templet og hjælpe dem til at se frem til en dag at tage dertil.

Mulige aktiviteter

  • Lad et barn holde et billede af et tempel (denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier har et), og bed dem om at fortælle, hvad de ved om templet. Læs 2 Nefi 12:3, og forklar, at en profet ved navn Esajas i dette vers profeterede, at der ville være templer i de sidste dage. Læs verset igen, og fremhæv, at når vi tager til templet, vil Herren »lære os om sine veje« og hjælpe os til at »vandre på [sine] stier«.

  • Lav en sti på gulvet, og læg for enden af stien et billede af templet, hvor billedet er dækket til. Lad børnene gå på stien, og mens de gør det, hjælper du dem til at gentage udtrykket »[vandr] på hans stier«. Når de har nået enden af stien, lader du dem afsløre billedet. Hvad vil det sige at vandre på Guds stier?

  • Syng en sang sammen om templet, fx »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog, s. 99). Hjælp dem med at finde ord og udtryk i sangen, der forklarer, hvad templet er, og hvad vi laver der.

2 Nefi 19:6; 25:26

»Vi fryder os i Kristus«.

Nefi og Esajas havde et vidnesbyrd om Frelseren, og deres vidnesbyrd fik dem til at fryde sig. Hjælp børnene til at se, at du »fryder [dig] i Kristus«.

Mulige aktiviteter

  • Lad et barn holde et billede af Jesu Kristi fødsel (fx Evangelisk kunst, nr. 30), og hjælp dem med at finde Jesusbarnet på billedet. Læs 2 Nefi 19:6 og bed dem om at pege på Jesus, når de hører ordene barn og søn. Forklar, at profeten Esajas, som skrev ordene i 2 Nefi 19:6, kendte til Jesu fødsel hundreder af år, før det skete.

  • Fortæl en historie om Jesus Kristus, der bringer andre glæde. Fremhæv glade situationer i historien. Læs 2 Nefi 25:26 og tal om, hvorfor du »fryder [dig] i Kristus«. Lad børnene tale om, hvordan Jesus bringer dem glæde.

2 Nefi 21:6-9;  22

Tusindårsriget vil være en tid med fred og glæde.

Efter sit andet komme vil Jesus Kristus bo hos sit folk i en periode med fred kaldet tusindårsriget.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene billeder af dyr, der er nævnt i 2 Nefi 21:6-7, og bed dem om at nævne dyrene. Forklar, at disse dyr normalt er fjender, men Esajas forklarede, at når Jesus Kristus kommer tilbage, vil der være en tid med fred kaldet tusindårsriget, hvor dyrene ikke vil gøre hinanden ondt. Hvordan kan vi følge disse dyrs eksempel i den måde, vi behandler hinanden på? Bed børnene om at tegne billeder af disse dyr i fredelig sameksistens.

  • Læs 2 Nefi 22:5, og bed dem om at hjælpe dig med at finde en sang, der beskriver de »fortrinlige ting«, Herren har gjort. Det kan være »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17) eller »O store Gud« (Salmer og sange, nr. 39). Syng sangen sammen. Forklar, at alle i tusindårsriget vil kende til de »fortrinlige ting«, Herren har gjort.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

2 Nefi 12:2-3

Templet er Herrens hus.

Hvordan kan du bruge disse vers til at hjælpe børnene til at se frem til den dag, hvor de kan gå i templet?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af templet (denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier har et). Bed et barn om at læse 2 Nefi 12:2-3, og bed de andre børn om at lytte efter årsager til, at Esajas sagde, vi har brug for templer. Du kan forklare, at Esajas kaldte templet »det bjerg, hvorpå Herrens hus ligger«. Hvorfor er et bjerg et godt symbol på templet?

  • Lad dem tegne et billede af sig selv på vej i templet. Bed om muligt en af de unge mænd eller unge piger i menigheden om at fortælle børnene, hvordan det er at udføre dåb for de døde i templet. Denne unge person eller en anden i menigheden kunne lære børnene, hvordan man finder navnene på de forfædre, der har brug for tempelordinancerne.

2 Nefi 15:20

Satan prøver at forvirre mig omkring godt og ondt.

Vi lever i en verden, hvor mennesker, som Esajas profeterede, kalder ondt godt og godt ondt. Hvordan kan du hjælpe børnene til at opdage et sådant bedrag?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene noget bittert eller surt, fx en syltet agurk eller en citron, der er pakket ind i noget slikpapir. Læs 2 Nefi 15:20 sammen, og forklar, at Satan prøver at få ting, der er onde, til at se gode ud. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan Satan gør det. Hvordan kan vi opdage hans bedrag?

  • Vis de første 90 sekunder af videoen »I vil blive befriet« (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor skjuler fiskeren sin krog? Hvorfor skjuler Satan synd?

2 Nefi 17:14; 19:6; 25:23-26

»Vi fryder os i Kristus«.

Børnene har brug for at vide, at Jesu Kristi evangelium er en glæde. Hvordan vil du hjælpe dem til at »fryde[ sig] i Kristus«?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at finde navne på Jesus Kristus i 2 Nefi 17:14 og 19:6. Forklar eventuelt, at »Immanuel« er et af disse navne, og det betyder »Gud med os«. Hvad lærer hvert af disse navne os om ham?

  • Anbring et billede af Frelseren på tavlen, og læs 2 Nefi 25:26 sammen. Hvorfor talte og skrev Nefi så meget om Jesus Kristus? Få alle børnene til at skrive en ting om Frelseren på tavlen nær billedet af Jesus, der bringer dem glæde.

  • Bed dem om at tænke på nogen, de gerne vil »formå … til at tro på Kristus« (2 Ne 25:23). Hvordan kan vi over for andre udtrykke den glæde, Frelseren giver os? Lad børnene skrive eller lave et rollespil over nogle ting, de kan gøre for at hjælpe den person, de tænkte på, til at tro på Jesus Kristus.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at tænke på én ting, de kan gøre for at vise deres familie, at de »fryder [sig] i Kristus«.

Gør undervisningen bedre

Lad børnene være kreative. »Når I underviser børn, så lad dem bygge, tegne, farvelægge, skrive og skabe. Dette er mere end blot sjove aktiviteter. De er afgørende for indlæring« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).