Tule ja seuraa minua
23.–29. maaliskuuta. Enos – Mormonin sanat: Hän saa minut toimimaan tahtonsa mukaan


”23.–29. maaliskuuta. Enos – Mormonin sanat: Hän saa minut toimimaan tahtonsa mukaan”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”23.–29. maaliskuuta. Enos – Mormonin sanat”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Enos pienenä poikana isänsä Jaakobin ja äitinsä kanssa

Jaakob ja Enos, Scott Snow

23.–29. maaliskuuta

EnosMormonin sanat

Hän saa minut toimimaan tahtonsa mukaan

Enos, Jarom, Omni ja Mormonin sanat ovat lyhyitä kirjoja, joissa on monia kallisarvoisia opetuksia opettamiasi lapsia varten. Tutki näitä opetuksia ja pohdi tapoja, joilla voit auttaa lapsia oppimaan niitä. Tämän oppimisehdotuksen ideoista voi olla apua.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia muistelemaan, mitä he oppivat viime viikon oppiaiheesta. Kertoivatko he oppimastaan perheelleen tai muille?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Enos 1–19

Minä voin puhua taivaalliselle Isälle rukouksen välityksellä.

Enosin kokemus opettaa useita totuuksia rukouksesta. Kuinka voit innoittaa lapsia noudattamaan rukoillessaan Enosin esimerkkiä?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Enosista; ks. esim. julkaisun Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus tai käytä kuvaa Enos rukoilee (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 72). Pyydä lapsia kertomaan, mitä kuvassa tapahtuu. Kerro heille sen jälkeen Enosin kokemuksesta. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 11: Enos” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 30–31).

  • Pyydä lapsia kertomaan, mistä asioista he juttelevat mielellään vanhempiensa kanssa. Selitä, että rukoilemalla taivaallista Isää he voivat puhua Hänelle. Lukiessasi lapsille jakeita En. 1–4 kehota heitä kuvittelemaan, että he ovat Enos, ja näyttämään, kuinka he metsästävät, polvistuvat rukoukseen jne. Selitä, että taivaallinen Isä kuuli Enosin rukouksen ja antoi tämän synnit anteeksi.

  • Laulakaa yhdessä jokin rukouksesta kertova laulu, kuten ”Lapsen rukous” (Lasten laulukirja, s. 6–7). Kehota lapsia nostamaan kätensä joka kerta kun he kuulevat rukoilemiseen liittyvän sanan (tai jonkin muun laulussa toistetun sanan). Lausu todistuksesi rukouksen voimasta omassa elämässäsi.

Kuva
perhe rukoilemassa

Me Jumalan lapset voimme rukoilla taivaallista Isäämme.

Mormonin sanat 3–8

Minä voin siunata muita, kun kuuntelen Pyhää Henkeä.

Kootessaan Mormonin kirjaa Mormon sai innoitusta liittää mukaan Nefin pienet levyt. Hän ei tiennyt, miksi pieniä levyjä tarvittaisiin, mutta nykyään me olemme siunattuja, koska hän noudatti tätä kehotusta. Tämä esimerkki voi innoittaa lapsia noudattamaan Hengen ääntä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan, mitä kertomuksia he ovat tähän mennessä oppineet Mormonin kirjasta (kuvat julkaisuista Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tai Evankeliumiaiheinen kuvakirja saattavat auttaa heitä muistamaan niitä). Selitä, että meillä on nämä kertomukset Mormonin kirjassa, koska Mormon kuunteli, kun Pyhä Henki pyysi häntä liittämään ne mukaan. Miksi taivaallinen Isä halusi, että meillä on nuo kertomukset?

  • Kerro kirkon lehdistä tai jostakin yleiskonferenssipuheesta kertomus henkilöstä, joka noudatti Pyhän Hengen kehotuksia. Voisit myös kertoa jonkin oman kokemuksesi. Kehota lapsia piirtämään kuvia kertomuksen tapahtumista. Millä tavoin ihmiset näissä kertomuksissa tulivat siunatuiksi, kun he noudattivat Pyhän Hengen ääntä?

  • Pyydä yhtä seurakunnan jäsentä vierailemaan luokassa ja kertomaan kokemuksesta, jolloin hän noudatti Pyhän Hengen kehotusta. Millä tavoin hänen toimintansa oli siunaukseksi muille? Selitä, että taivaallinen Isä haluaa, että me autamme ja siunaamme muita, joten Hän lähettää Pyhän Hengen opastamaan meitä.

  • Laulakaa yhdessä jokin Pyhästä Hengestä kertova laulu, kuten ”Omantunnon ääni” (Liahona, huhtikuu 2006, s. Y13). Laulakaa se useita kertoja eri tavoin, esimerkiksi nopeasti, hitaasti tai kuiskaten. Kun laulatte sitä kuiskaamalla, ota esiin kohta Morm. s. 7 ja tähdennä sitä, että Mormon kuvaili Pyhää Henkeä kuiskaukseksi.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Enos 1–19

Taivaallinen Isä kuulee vilpittömät rukoukseni ja vastaa niihin.

Meidän rukouksistamme voi helposti tulla rutiininomaisia tai välinpitämättömiä. Enosin kokemus muistuttaa meitä siitä, että joskus vastausten saaminen rukouksiimme vaatii kamppailua (ks. En. 2, 11).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan, että he juttelevat taivaallisen Isän kanssa kasvokkain. Mistä asiasta he haluaisivat jutella Hänen kanssaan? Kehota lapsia ajattelemaan aina rukoillessaan, että he keskustelevat taivaallisen Isän kanssa kasvokkain.

  • Kehota lapsia työskentelemään pareittain ja lukemaan jakeet En. 1–5. Pyydä heitä etsimään näistä jakeista sana tai ilmaus, joka kuvailee Enosin rukouksia, ja kertomaan sen jälkeen luokalle löytämästään. Mitä nämä sanat kertovat Enosista ja hänen kokemuksestaan? Pyydä lapsia kertomaan, mitkä muut asiat Enosin rukouksissa tekevät heihin vaikutuksen. Kerro jostakin kokemuksestasi, jolloin sinun sielullasi ”oli nälkä” ja sinä huusit Herran puoleen (En. 4). Anna lapsille tilaisuus miettiä, minkä yhden asian he voivat tehdä, jotta heidän rukouksistaan tulisi merkityksellisempiä.

  • Pyydä lapsia laatimaan joko tauluun tai tämän viikon toimintasivulle luettelo asioista, joiden puolesta he tavallisesti rukoilevat. Pyydä heitä sen jälkeen etsimään jakeista En. 2, 9, 13–14 ja 16 asioita, joiden puolesta Enos rukoili, ja lisäämään nuo asiat luetteloon. Keskustelkaa siitä, kuinka lapset voivat noudattaa Enosin esimerkkiä rukoillessaan; voisitte esimerkiksi puhua siitä, miksi Enos oli halukas rukoilemaan lamanilaisten puolesta – jotka olivat hänen vihollisiaan. Kehota lapsia tällä viikolla rukoilemaan jonkun sellaisen henkilön puolesta, joka on ollut heille epäystävällinen.

Mormonin sanat 3–8

Minä voin siunata muita, kun kuuntelen Pyhää Henkeä.

Herra tiesi, että Mormonin kirjan ensimmäiset 116 käännettyä sivua katoaisivat (ks. OL 10; Pyhät, osa 1, luku 5). Korvatakseen menetetyn osan Hän innoitti Hengen kautta Mormonia liittämään Mormonin kirjaan Nefin pienet levyt. Kuinka voit innoittaa lapsia noudattamaan Mormonin esimerkkiä ja kuuntelemaan Hengen ääntä?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan vuorotellen kohdan Morm. s. 3–8 jakeet yksi kerrallaan ja auta heitä sitten tekemään yhteenveto siitä, mitä he oppivat kustakin jakeesta. Selitä, että Mormon noudatti Hengen kehotusta ja liitti Mormonin kirjaan mukaan Nefin pienet levyt (jotka käsittävät nykyään kirjat 1. Nefi – Omni). Kuinka meitä on siunattu sen ansiosta, että Mormon kuunteli Hengen ääntä? Millä tavalla Mormonin kirja saattaisi olla erilainen, jos hän ei olisi kuunnellut sitä? Kerro jostakin kokemuksesta, jolloin sait Pyhän Hengen kautta innoitusta tehdä jotakin sellaista, mikä oli siunaukseksi jollekulle. Pyydä lapsia kertomaan samankaltaisista kokemuksista, joita heillä itsellään on kenties ollut.

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan jae Morm. s. 7 ja toista lasta lukemaan jakeet OL 8:2–3. Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka Pyhä Henki puhuu meille? Auta lapsia tunnistamaan tilanteita, jolloin he ovat tunteneet Pyhän Hengen vaikutuksen. Käytä jaetta Moroni 7:12 apuna selittäessäsi, että jos jokin ajatus on hyvä ja innoittaa meitä tekemään hyviä asioita, se tulee taivaalliselta Isältä.   Kehota lapsia kuuntelemaan kehotuksia tehdä hyvää ja noudattamaan niitä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kysymään perheensä jäseniltä, mitä kokemuksia näillä on ollut rukouksesta tai Pyhästä Hengestä.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä musiikkia. Alkeisyhdistyksen laulut ja kirkon laulut voivat auttaa kaikenikäisiä lapsia ymmärtämään ja muistamaan evankeliumin totuuksia. Lisäksi laulaminen voi pitää lapset aktiivisesti mukana oppimiskokemuksessa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 22.)