Kom og følg mig
20.-26. juli. Alma 36-38: »[Se] hen til Gud og [lev]«


»20.-26. juli. Alma 36-38: ›[Se] hen til Gud og [lev]‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. juli. Alma 36-38«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
en mand beder

Illustration: Joshua Dennis

20.-26. juli

Alma 36-38

»[Se] hen til Gud og [lev]«

Når du bønsomt studerer Alma 36-38, kan du modtage indtryk om de børn, du underviser. Nedskriv disse indtryk. De kan sætte gang i forslag til aktiviteter.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opfordr alle børnene til at fortælle noget, deres forældre har lært dem. Spørg dem, om de ved, hvad Alma lærte sine sønner.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Alma 36:6, 20, 24

Omvendelse giver mig glæde.

Når børn undervises om glæden ved omvendelse, mens de er små, kan det inspirere dem til at omvende sig, når de bliver ældre.

Mulige aktiviteter

  • Læs Alma 36:20 for børnene, og bed dem om at lytte efter, hvad Alma følte. Lad dem nævne nogle ting, der giver dem glæde. Vis et billede af Frelseren, og forklar, at Alma følte glæde, fordi Jesus Kristus tilgav ham hans synder.

  • Giv hvert barn et stykke papir med et glad ansigt på den ene side, og et trist ansigt på den anden. Opfordr dem til at lytte, mens du læser Alma 36:6 og at vælge, hvilket ansigt de skal række i vejret. Forklar, at Alma omvendte sig og følte glæde, fordi Jesus Kristus tilgav ham for de forkerte valg, han havde truffet. Bed dem om at lytte, mens du læser Alma 36:24 om de gode valg, han senere traf, og at holde det rigtige ansigt i vejret.

  • Syng en sang sammen om Jesus Kristus, fx »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21). Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus kom ned til jorden for at frelse os fra synd og give os glæde.

Alma 37:6-7

»Ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting«

Hvordan kan du lære børnene at forstå, at Herren anvender små eller enkle ting til at udføre sit værk?

Mulige aktiviteter

  • Læs Alma 37:6-7, og bed børnene om at sætte sig på hug, hver gang du læser ordet »små«. Vis dem et par små ting, der kan få store ting til at ske eller flytte store ting, fx et batteri eller en bilnøgle. Hvilke store ting sker eller flyttes på grund af disse små ting? Hjælp børnene til at tænke på noget småt eller enkelt, som Gud ønsker, vi skal gøre. Hvilke store ting kan ske på grund af disse små eller enkle bud?

  • Vis et billede eller to af små ting, der kan blive til store ting, fx et græsstrå og en græsplæne, eller en regndråbe og en sø. Bær vidnesbyrd om, at selv små, enkle handlinger kan gøre en stor forskel hos os og hos andre. Opmuntr børnene til at tale om nogle enkle, gode ting, de gør hver dag, eller fortæl selv om et eksempel. Bed dem om at vælge en enkelt god ting, de kan gøre i den kommende uge, og lave en tegning af sig selv, hvor de gør det. Lad dem tage deres tegning med hjem og fortælle deres familie om den.

Alma 37:38-47

Skrifterne kan hjælpe os hver dag.

Selv om mange små børn ikke kan læse, kan du hjælpe dem til at få et vidnesbyrd om skrifternes styrke til at vejlede dem i deres hverdag.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Liahona (fx Evangelisk kunst, nr. 68), eller bed børnene om at tegne den, mens de fortæller, hvad de kan huske om den (se 1 Ne 16:10, 28-29). Vis skrifterne frem, og lad dem fortælle, hvordan skrifterne er ligesom Liahonaen. Brug Alma 37:38-47 og denne uges aktivitetsside til at supplere denne samtale.

  • Syng en sang sammen om skriftstudium, fx »Søg, tænk og bed« eller »Når jeg dine skrifter søger« (Børnenes sangbog, s. 66; Salmer og sange, nr. 183). Hvilke velsignelser ved skriftstudium nævnes der i sangen?

    Billede
    en kvinde læser i skrifterne

    Vi lærer i skrifterne, hvordan vi skal følge Gud.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Alma 36

Jeg kan blive »født af Gud«, når jeg følger Jesus og omvender mig fra mine synder.

»Omvendelse … er en ændring af selve vores natur. Det er en så afgørende forandring, at Herren og hans profeter omtaler det som en genfødsel« (»Conversion«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Mulige aktiviteter

  • Gennemgå historien om Alma den Yngres omvendelse i Alma 36:6-21 med børnene. Skriv ord og vendinger fra disse vers på sedler, der beskriver, hvordan Alma havde det, og anbring dem på tavlen. Lad børnene sortere sedlerne i to grupper: Ting, Alma følte, før han huskede det, hans far havde lært ham om Frelseren, og ting, han følte, efter han huskede dem. Læs Alma 36:17-20 sammen, og bær vidnesbyrd for børnene om, at Jesus Kristus tilgiver os, når vi omvender os.

  • Skriv Født af Gud og følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 1 Johannes 4:7; Mosija 5:7; 27:25-26; Alma 5:14; 22:15-16. Hjælp børnene med at læse versene og finde vendinger, der beskriver, hvad det vil sige at blive født af Gud. Hvordan handler en person, efter han eller hun er blevet født af Gud? Hvordan kan vi vise, at vi er blevet født af Gud?

Alma 37:6-9, 38-47

»Ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting«

Hjælp de børn, du underviser, til at se, at de får store velsignelser ved at læse i skrifterne hver dag, selv om det kun er i kort tid.

Mulige aktiviteter

  • Tegn eller vis en spand. Hvor mange dråber vand skal der til at fylde spanden op? Hjælp børnene til at indse, at der skal bruges mange små dråber vand til at fylde spanden op. Hvad har det med Alma 37:6-7 at gøre? Hvordan er det at læse i skrifterne ligesom at komme små dråber vand ned i en spand?

  • Få børnene til at se i Alma 37:6-9 efter velsignelser, som kommer fra »optegnelser[ne]«, eller skrifterne. Lav som klasse en liste over det, de finder frem til. Hvordan har det velsignet os at læse skrifterne? Bær dit vidnesbyrd om skrifterne, og tilskynd børnene til at gøre det samme.

  • Vis Liahona eller et billede af den (fx Evangelisk kunst, nr. 68), og bed børnene om at gennemgå det, de husker om Liahona fra 1 Nefi 16:10, 28. Hjælp børnene med at læse Alma 37:38-42. Hvordan virkede Liahona? Hvordan kan dette sammenlignes med den måde, skrifterne virker på? Læs vers 43-47 sammen som en hjælp til at svare på dette spørgsmål. Bed børnene om at lave aktivitetssiden som en del af denne aktivitet.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd børnene til at fortælle én grund til, at de er taknemmelige for skrifterne og at bede deres familie om at gøre det samme.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at blive bedre til at lære. Dit formål med at undervise børn er ikke blot at videregive sandhed til dem. Du bør også hjælpe dem til at blive selvhjulpne med hensyn til at søge sandheden. I stedet for bare at fortælle dem sandheder, der står i historien om Almas omvendelse, kan du planlægge aktiviteter, der giver dem mulighed for selv at opdage sandheder i historien.