Tule ja seuraa minua
13.–19. heinäkuuta. Alma 32–35: ”Kylvätte tämän sanan sydämeenne”


”13.–19. heinäkuuta. Alma 32–35: ’Kylvätte tämän sanan sydämeenne’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”13.–19. heinäkuuta. Alma 32–35”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
siemen lapsen kädessä

13.–19. heinäkuuta

Alma 32–35

”Kylvätte tämän sanan sydämeenne”

Pidä opettamasi lapset mielessäsi, kun tutkit rukoillen lukuja Alma 32–35. Niin tehdessäsi mieleesi tulee ajatuksia ja vaikutelmia siitä, kuinka opettaa heitä. Kirjoita noita vaikutelmia muistiin ja toimi niiden mukaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pane jokaisen lapsen nimi purkkiin. Pyydä jotakuta heistä poimimaan yksi nimistä. Kehota tuota lasta kertomaan jotakin, mitä hän on oppinut Mormonin kirjasta viime aikoina. Jatkakaa, kunnes jokaisella on ollut tilaisuus osallistua, mutta älä painosta ketään puhumaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 32:28–43

Minä voin kasvattaa uskoani Jeesukseen Kristukseen.

Siemenet, puut ja hedelmät ovat tuttuja asioita, jotka voivat auttaa lapsia ymmärtämään abstrakteja käsitteitä kuten usko ja todistus. Pohdi, kuinka voit hyödyntää Alman vertauskuvaa lapsia opettaessasi.

Mahdollisia toimintoja

  • Tee yhteenveto jakeista Alma 32:28–43. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 29: Alma opettaa uskosta ja Jumalan sanasta” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 81). Näytä kuvia jostakin kasvista sen eri kasvuvaiheissa ja pyydä lapsia laittamaan kuvat oikeaan järjestykseen (ks. kuvat tämän viikon toimintasivulla). Selitä, että kun me elämme evankeliumin mukaan, todistuksemme kasvaa – se alkaa pienestä kuin siemen, mutta siitä voi tulla suuri kuin puu.

  • Näytä lapsille jotakin siementä ja lue heille muutama rivi jakeen Alma 32:28 alusta. Kerro lapsille, että Jumalan sana on kuin siemen. Kysy, kuinka me voimme auttaa siementä kasvamaan. Anna lasten leikisti kylvää siemen, kastella sitä ja auttaa sitä kasvamaan. Tähdennä sitä, että me emme voi nähdä siementä, kun olemme kylväneet sen, mutta me tiedämme sen olevan siellä kasvamassa. Me emme myöskään näe taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, mutta me tiedämme, että He ovat todellisia ja että He rakastavat meitä. Auta lapsia ajattelemaan asioita, joita he voivat tehdä auttaakseen uskoaan Jeesukseen Kristukseen kasvamaan.

  • Piirrä tauluun puu ja anna lasten lisätä siihen lehti tai hedelmä aina kun he keksivät jotakin, mitä he voivat tehdä auttaakseen uskoaan Jeesukseen Kristukseen kasvamaan. Kannusta heitä tekemään yksinkertaisia liikkeitä, jotka kuvaavat heidän ajattelemiaan asioita.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Taivaallinen Isä kuulee minua, kun rukoilen.

Soramilaiset rukoilivat vain kerran viikossa ja käyttivät joka kerta samoja sanoja (ks. Alma 31:22–23). Alma ja Amulek opettivat, että me voimme rukoilla milloin tahansa – kaikkiin hengellisiin ja fyysisiin tarpeisiimme liittyen.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue jakeista Alma 33:4–11 valitsemiasi ilmauksia, jotka kuvailevat paikkoja, joissa voimme rukoilla, ja auta lapsia miettimään paikkoja, joissa he voivat rukoilla. Kehota heitä sitten piirtämään kuva itsestään rukoilemassa noissa paikoissa. Todista siitä, että he voivat rukoilla missä tahansa, myös ääneti.

  • Valitse jakeista Alma 34:17–27 ilmauksia, jotka kuvailevat asioita, joista voimme rukoilla, ja lue ne lapsille. Auta heitä miettimään asioita, joita he voivat sanoa taivaalliselle Isälle rukoillessaan, ja kehota heitä piirtämään kuvia näistä asioista. Todista siitä, että he voivat puhua taivaalliselle Isälle mistä hyvänsä ajatuksistaan tai tunteistaan. Kerro jostakin tilanteesta, jolloin taivaallinen Isä kuuli rukouksesi.

  • Laulakaa laulu, joka opettaa lapsille rukouksesta, kuten ”Lapsen rukous” tai ”Pään painan” (Lasten laulukirja, s. 6–7, 18). Auta heitä panemaan merkille, mitä laulu opettaa rukouksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 32:1–16, 27–28

Jos olen nöyrä, Herra voi opettaa minua.

Alma ja Amulek opettivat menestyksekkäästi niitä soramilaisia, jotka olivat nöyriä ja valmiita kuulemaan Jumalan sanaa. Mieti, kuinka voit kannustaa lapsia päättämään olla nöyriä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, mitä he muistavat oppineensa viime viikolla soramilaisista (ks. Alma 31:8–24). Muistuta heitä siitä, että yksi asia, josta Alma oli huolissaan soramilaisten suhteen, oli heidän ylpeytensä (ks. Alma 31:24–28). Lukekaa yhdessä jakeet Alma 32:1–5. Pyydä lapsia tekemään yhteenveto siitä, mitä köyhille soramilaisille oli tapahtunut. Kehota sitten lapsia lukemaan jakeet 12–13 ja ottamaan selvää, miksi Alman mielestä näille soramilaisille oli hyväksi, että heidät oli ajettu ulos synagogistaan (eli kirkoistaan). Mitä siunauksia nöyryydestä seuraa?

  • Auta lapsia löytämään joko Pyhien kirjoitusten oppaasta tai sanakirjasta määritelmä sanalle nöyrä tai nöyryys. Mitä muita vinkkejä näiden sanojen merkityksestä he löytävät jakeista Alma 32:13–16? Kehota heitä miettimään eri tapoja täydentää seuraavanlainen virke: ”Minä olen nöyrä, kun minä .”

Alma 32:26–43

Todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta kasvaa, kun ravitsen sitä.

Auta opettamiasi lapsia saamaan selville, mitä he voivat tehdä ”istuttaakseen” Jumalan sanan sydämeensä.

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyville jotakin kovaa (kuten kivi) edustamaan kovaa eli ylpeää sydäntä sekä jotakin pehmeää (kuten multaa) edustamaan pehmeää eli nöyrää sydäntä. Anna lasten tunnustella kumpaakin ainetta. Näytä sitten lapsille siementä, joka edustaa Jumalan sanaa. Anna heidän yrittää työntää siemen kovaan ja pehmeään aineeseen. Lukekaa yhdessä jakeet Alma 32:27–28 ja keskustelkaa siitä, mitä tarkoittaa se, että ”antaa sijaa” (jae 27) Jumalan sanalle sydämessään.

  • Kun luette yhdessä jakeita Alma 32:26–43, keskeytä lukeminen silloin tällöin ja pyydä lapsia piirtämään kuva siemenestä tai kasvista, jota juuri kuvaillaan – esimerkiksi siemen ja taimi (ks. jae 28), kasvava kasvi (jae 30) ja täysikasvuinen puu, joka kantaa hedelmää (jae 37). Kannusta heitä nimeämään piirtämänsä kuvat viitteillä luvusta Alma 32. Millä tavoin siemenen ravitseminen on samanlaista kuin se, että ravitsemme todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta? Kuinka me ravitsemme todistustamme? Kehota lapsia ajattelemaan itsekseen sitä, miten heidän todistuksensa kasvaa ja mitä he aikovat tehdä ravitakseen sitä.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Taivaallinen Isä kuulee minua, kun rukoilen.

Soramilaisilla oli vääriä käsityksiä rukouksesta, ja näemme niitä tänäkin päivänä. Alma ja Amulek opettivat voimallisia totuuksia kumotakseen nämä väärinkäsitykset.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia etsimään jakeista Alma 33:2–11 tärkeitä rukoukseen liittyviä sanoja ja ilmauksia, joita jakeissa toistetaan. Mitä nämä sanat ja ilmaukset opettavat meille rukouksesta?

  • Auta lapsia laatimaan luettelo tilanteista, jolloin he voivat rukoilla, kuten ne, jotka on mainittu jakeissa Alma 33:4–10 ja 34:17–27 sekä joita on heidän omassa elämässään. Kehota lapsia ajattelemaan tilanteita, jolloin he rukoilivat ja tunsivat Jumalan vastaavan heidän rukouksiinsa, tai kertomaan sellaisista tilanteista muille.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Mikäli mahdollista, anna kullekin lapselle siemeniä, jotka he voivat istuttaa kotona muistuttamaan heitä siitä, että he auttaisivat todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta kasvamaan. Kannusta heitä kertomaan perheelleen, mitä he oppivat siitä, kuinka harjoittaa uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luvatuista siunauksista. Kun kehotat lapsia elämään jonkin evankeliumin periaatteen mukaan, kerro heille Jumalan lupauksista niille, jotka elävät sen periaatteen mukaan (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35).