Tule ja seuraa minua
20.–26. heinäkuuta. Alma 36–38: ”Katso, että turvaudut Jumalaan ja elät”


”20.–26. heinäkuuta. Alma 36–38: ’Katso, että turvaudut Jumalaan ja elät’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”20.–26. heinäkuuta. Alma 36–38”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
mies rukoilemassa

Kuvitus Joshua Dennis

20.–26. heinäkuuta

Alma 36–38

”Katso, että turvaudut Jumalaan ja elät”

Kun tutkit rukoillen lukuja Alma 36–38, sinulle saattaa tulla opettamiasi lapsia koskevia vaikutelmia. Kirjoita muistiin näitä vaikutelmia, sillä ne saattavat antaa ideoita oppimistoimintoja varten.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota kaikkia lapsia kertomaan jostakin sellaisesta, mitä heidän vanhempansa ovat opettaneet heille. Kysy heiltä, tietävätkö he, mitä Alma opetti pojilleen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 36:6, 20, 24

Parannus tuo minulle iloa.

Se, että opetamme lapsille parannuksen tuomasta ilosta, kun he ovat vielä pieniä, voi innoittaa heitä tekemään parannusta varttuessaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jae Alma 36:20 ja pyydä heitä kuuntelemaan, miltä Almasta tuntui. Pyydä heitä nimeämään asioita, jotka tuovat heille iloa. Näytä kuvaa Vapahtajasta ja selitä, että Alma tunsi iloa, koska Jeesus Kristus antoi hänen syntinsä anteeksi.

  • Anna jokaiselle lapselle paperi, jossa on toisella puolella hymynaama ja toisella surullinen naama. Pyydä heitä kuuntelemaan, kun luet jaetta Alma 36:6, ja päättämään, kumpaa naamaa he näyttävät. Selitä, että Alma teki parannuksen ja tunsi iloa, koska Jeesus Kristus antoi anteeksi hänen tekemänsä huonot valinnat. Pyydä lapsia kuuntelemaan, kun luet jaetta Alma 36:24, jossa kerrotaan hänen myöhemmin tekemistään hyvistä valinnoista, ja näyttämään oikeaa naamaa.

  • Laulakaa yhdessä jokin Jeesuksesta Kristuksesta kertova laulu, kuten ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21). Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus tuli maan päälle pelastamaan meidät synnistä ja tuomaan meille iloa.

Alma 37:6–7

”Pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria.”

Kuinka voit opettaa lapsia ymmärtämään, että Herra käyttää pieniä ja yksinkertaisia asioita toteuttaakseen työtään?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue ääneen jakeet Alma 37:6–7 ja kehota lapsia kyyristymään pieneksi aina kun luet sanan ”pieni”. Näytä heille muutamia pieniä asioita, jotka voivat saada aikaan jotakin suurta tai liikuttaa isoja esineitä – kuten paristo tai auton avain. Mitä suuria asioita nämä pienet asiat saavat tapahtumaan tai liikkumaan? Auta lapsia ajattelemaan joitakin pieniä tai yksinkertaisia asioita, joita Jumala haluaa meidän tekevän. Mitä suuria asioita näiden pienten tai yksinkertaisten käskyjen ansiosta voi tapahtua?

  • Näytä yhtä tai kahta kuvaa pienistä asioista, joista tulee yhdessä muiden samanlaisten asioiden kanssa jotakin suurta – esimerkiksi ruohonkorsi ja niitty tai sadepisara ja järvi. Todista siitä, että pienet ja yksinkertaisetkin teot voivat tehdä suuren vaikutuksen elämässämme ja muiden elämässä. Kannusta lapsia kertomaan joistakin hyvistä, yksinkertaisista asioista, joita he tekevät joka päivä, tai kerro omia esimerkkejä. Kehota lapsia valitsemaan yksi yksinkertainen, hyvä asia, jonka he voivat tehdä tällä viikolla, ja piirtämään kuva itsestään tekemässä sitä. Kehota heitä viemään piirroksensa kotiin ja näyttämään se perheelleen.

Alma 37:38–47

Pyhät kirjoitukset voivat auttaa meitä joka päivä.

Vaikka monet pienet lapset eivät osaa lukea, voit auttaa heitä saamaan todistuksen pyhien kirjoitusten voimasta, mikä ohjaa heitä heidän päivittäisessä elämässään.

Mahdollisia toimintoja

  • Laita esille kuva Liahonasta (esimerkiksi Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 68) tai pyydä lapsia piirtämään Liahona samalla kun he kertovat, mitä he siitä muistavat (ks. 1. Nefi 16:10, 28–29). Näytä pyhiä kirjoituksia ja pyydä lapsia kertomaan, millä tavoin pyhät kirjoitukset ovat kuin Liahona. Hyödynnä jakeita Alma 37:38–47 ja tämän viikon toimintasivua rikastaaksesi tätä keskustelua.

  • Laulakaa yhdessä jokin pyhien kirjoitusten tutkimisesta kertova laulu, kuten ”Tutki ja rukoile” tai ”Kun mä sanaas tutkin, Herra” (Lasten laulukirja, s. 66; MAP-lauluja, 167.) Mitä pyhien kirjoitusten tutkimisen tuomia siunauksia laulussa mainitaan?

    Kuva
    nainen lukemassa pyhiä kirjoituksia

    Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, kuinka seurata Jumalaa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 36

Minä voin ”syntyä Jumalasta”, kun seuraan Jeesusta ja teen parannuksen synneistäni.

”Kääntymys – – on muutos koko olemuksessamme. Se on niin tärkeä muutos, että Herra ja profeetat sanovat sitä uudestisyntymiseksi.” (Ks. ”Conversion”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Mahdollisia toimintoja

  • Käy lasten kanssa läpi kertomus Alma nuoremman kääntymyksestä jakeissa Alma 36:6–21. Kirjoita paperiliuskoille näistä jakeista sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat sitä, miltä Almasta tuntui, ja laita liuskat taululle. Pyydä lapsia lajittelemaan paperiliuskat kahteen ryhmään: miltä Almasta tuntui ennen kuin hän muisti, mitä hänen isänsä oli opettanut Vapahtajasta, ja miltä hänestä tuntui sen jälkeen kun hän muisti sen. Lukekaa yhdessä jakeet Alma 36:17–20. Todista lapsille, että Jeesus Kristus antaa meille anteeksi, kun me teemme parannuksen.

  • Kirjoita tauluun Syntynyt Jumalasta ja seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: 1. Johanneksen kirje 4:7; Moosia 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15. Auta lapsia lukemaan jakeet ja etsimään ilmauksia, jotka kuvailevat, mitä Jumalasta syntyminen tarkoittaa. Millä tavoin ihminen toimii, kun hän on syntynyt Jumalasta? Kuinka voimme osoittaa, että olemme syntyneet Jumalasta?

Alma 37:6–9, 38–47

”Pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria.”

Auta opettamiasi lapsia huomaamaan, että pyhien kirjoitusten lukeminen vähänkin aikaa joka päivä voi tuoda heille suuria siunauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä ämpäri tai laita sellainen näkyville. Kuinka monta vesipisaraa ämpärin täyttämiseen tarvitaan? Auta lapsia ymmärtämään, että ämpärin täyttämiseen tarvitaan monta pientä pisaraa. Kuinka se liittyy jakeisiin Alma 37:6–7? Millä tavoin pyhien kirjoitusten lukeminen on kuin pienten pisaroiden lisäämistä ämpäriin?

  • Kehota lapsia etsimään jakeista Alma 37:6–9 siunauksia, joita saamme näistä aikakirjoista eli pyhistä kirjoituksista. Laatikaa luokkana luettelo asioista, joita he löytävät. Kuinka pyhien kirjoitusten lukeminen on ollut siunauksena meidän elämässämme? Lausu oma todistuksesi pyhistä kirjoituksista ja kannusta lapsia tekemään samoin.

  • Näytä kuvaa Liahonasta tai laita esille sitä esittävä kuva (esimerkiksi Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 68) ja pyydä lapsia kertaamaan, mitä he muistavat Liahonasta jakeiden 1. Nefi 16:10, 28 pohjalta. Auta lapsia lukemaan jakeet Alma 37:38–42. Kuinka Liahona toimi? Kuinka tämä muistuttaa sitä tapaa, jolla pyhät kirjoitukset toimivat? Lukekaa yhdessä jakeet 43–47, jotka auttavat heitä vastaamaan tähän kysymykseen. Kehota lapsia suorittamaan tämän toiminnan yhteydessä toimintasivun tehtävä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan yksi syy sille, miksi he ovat kiitollisia pyhistä kirjoituksista, ja kehottamaan perheensä jäseniä tekemään samoin.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia tulemaan paremmiksi oppijoiksi. Sinun tarkoituksesi lasten opettamisessa ei ole vain välittää heille totuutta. Sinun tulisi myös auttaa heitä tulemaan omavaraisiksi totuuden etsijöiksi. Esimerkiksi sen sijaan että pelkästään kertoisit lapsille Alman kääntymyskertomuksesta löytyvistä totuuksista, voisit suunnitella toimintoja, joissa he voivat itse löytää totuuksia tästä kertomuksesta.