Tule ja seuraa minua
27. heinäkuuta – 2. elokuuta. Alma 39–42: Suuri onnensuunnitelma


”27. heinäkuuta – 2. elokuuta. Alma 39–42: Suuri onnensuunnitelma”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”27. heinäkuuta – 2. elokuuta. Alma 39–42”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jeesus ja Maria

Mitä itket, nainen?, Mark R. Pugh

27. heinäkuuta – 2. elokuuta

Alma 39–42

Suuri onnensuunnitelma

Tutkittuasi rukoillen lukuja Alma 39–42 suunnittele toimintoja, jotka auttavat lapsia oppimaan. Voit löytää seuraavista toiminnoista ideoita, joita voidaan soveltaa mihin tahansa ikäryhmään.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä kutakin lasta nousemaan ylös ja kertomaan evankeliumista jotakin sellaista, mitä hän on oppinut äskettäin kotona tai kirkossa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 39:1, 10–11

Minä voin olla hyvänä esimerkkinä.

Alma kannusti Koriantonia ottamaan oppia veljiensä hyvästä esimerkistä ja varoitti Koriantonia olemasta huonona esimerkkinä muille.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että Siblon ja Korianton olivat veljeksiä ja että Siblon oli hyvänä esimerkkinä Koriantonille. Kehota lapsia toistamaan kanssasi tämä kysymys: ”Eikö hän ole näyttänyt sinulle hyvää esimerkkiä?” (Alma 39:1.) Pyydä lapsia kertomaan jostakusta henkilöstä, joka on heille hyvänä esimerkkinä.

  • Leikkikää jotakin leikkiä tai laulakaa laulu, jossa lapset seuraavat tai matkivat sinua, kuten ”Niin tee kuin minä” (Laula kanssani, D–22). Anna jokaisen lapsen vuorollaan olla johtajana tai esimerkkinä. Kysy lapsilta, kuinka he voivat olla hyvänä esimerkkinä jollekulle.

  • Näytä kuvia, joissa Jeesus tekee hyviä asioita, ja selitä, että Hän on meidän täydellinen esimerkkimme. Selitä, että me voimme olla hyviä esimerkkejä kuten Jeesus oli. Pyydä lapsia piirtämään itsestään kuva, jossa he ovat hyvänä esimerkkinä.

Alma 39:9, 13

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat auttaa minua korjaamaan virheeni.

Vaikka pienten lasten ei tarvitse tehdä parannusta, se, että kerrot heille Koriantonista, voi olla apuna niin että he alkavat ymmärtää, mitä parannuksenteko tarkoittaa.

Mahdollisia toimintoja

  • Menemättä Koriantonin syntien yksityiskohtiin selitä, että hän teki väärän valinnan. Mitä voisimme sanoa auttaaksemme häntä? Lue lapsille, mitä Alma, Koriantonin isä, sanoi hänelle: ”Minä tahdon sinun tekevän parannuksen ja hylkäävän syntisi” (Alma 39:9). Kerro heille, että parannus tarkoittaa sitä, että pyydämme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta antamaan meille anteeksi ja auttamaan meitä korjaamaan virheemme ja että me sen jälkeen yritämme olla enemmän Heidän kaltaisiaan.

  • Anna yhdelle lapselle pideltäväksi jotakin painavaa samalla kun kerrot jostakusta henkilöstä, joka teki jotakin väärin ja tunsi olonsa kurjaksi. Kerro lapsille, että tuo esine on kuin ne kurjat tunteet, joita meillä saattaa olla, kun teemme virheen. Ota tuo painava esine pois lapselta samalla kun todistat siitä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat ottaa pois nuo raskaat, kurjat tunteet ja auttaa meitä korjaamaan virheemme, kun teemme parannuksen. Laulakaa yhdessä jokin parannuksenteosta kertova laulu, kuten ”Parannus” (Liahona, lokakuu 2004, s. Y16).

Alma 40:23

Minä nousen kuolleista.

Auta lapsia iloitsemaan etukäteen päivästä, jolloin he ja heidän läheisensä nousevat kuolleista.

Mahdollisia toimintoja

  • Kun luet ääneen jaetta Alma 40:23, anna lasten samalla suorittaa tämän viikon toimintasivun tehtävää, mikä auttaa heitä kuvittelemaan mielessään, mitä tämä jae opettaa. Kehota kutakin lasta käyttämään toimintasivua apuna opettaessaan jollekulle toiselle lapselle ylösnousemuksesta.

  • Näytä kuvaa ylösnousseesta Vapahtajasta ja opeta lapsille jokin ylösnousemuksesta kertova laulu, kuten ”Kai Jeesus elää vieläkin?” tai ”Hän on noussut!” (Lasten laulukirja, s. 45; MAP-lauluja, 123). Pitäkää laulussa silloin tällöin tauko, kun selität sanojen ja ilmausten merkitystä ja merkittävyyttä.

  • Kysy lapsilta, onko joku heidän tuntemansa henkilö kuollut. Lausu todistuksesi siitä, että jonakin päivänä tuo henkilö nousee kuolleista Jeesuksen Kristuksen ansiosta, samoin kuin kaikki muutkin. Mikäli on tarpeen, hyödynnä tämän viikon toimintasivua selittääksesi, mitä ylösnousemus tarkoittaa.

    Kuva
    Maria ja Jeesus

    Maria ja ylösnoussut Herra, Harry Anderson

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 39:1, 10–11

Minä voin olla hyvänä esimerkkinä.

Alman neuvot Koriantonille voivat auttaa lapsia ymmärtämään, kuinka tärkeää on seurata hyviä esimerkkejä ja olla sellaisia itse.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että Alman poika Korianton teki vakavan synnin, vaikka hänen olisi pitänyt olla saarnaamassa evankeliumia. Lue lasten kanssa jakeen Alma 39:11 loppuosa ja pyydä heitä kuuntelemaan, kuinka Koriantonin synti vaikutti soramilaisiin. Auta lapsia miettimään, keihin heidän tekonsa saattavat vaikuttaa. Kuinka he voivat olla hyvänä esimerkkinä näille ihmisille?

  • Lukekaa yhdessä jae Alma 39:1. Millä tavoin Koriantonin veli Siblon oli hyvänä esimerkkinä? Pyydä lapsia etsimään lisää vastauksia tähän kysymykseen jakeista Alma 38:2–4. Kerro hyvistä esimerkeistä omassa elämässäsi ja kehota lapsia tekemään samoin.

  • Tuo mukanasi taskulamppu tai kuva auringosta ja vertaa valoa vanhurskaan esimerkin voimaan. Aivan kuten taskulampun tai auringon valo voi auttaa meitä näkemään polun, jota meidän tulee seurata, vanhurskas esimerkki näyttää meille, mitä tehdä seurataksemme taivaallista Isää. Kerro jostakin tilanteesta, jolloin jonkun hyvä esimerkki on auttanut sinua. Mitä lapset voivat tehdä ollakseen muille hyvänä esimerkkinä? Todista siitä, että Jeesus Kristus on meille täydellisenä esimerkkinä.

Alma 39:9–13

Minä voin tehdä parannuksen, kun teen virheitä.

Kuten me kaikki, opettamasi lapset tekevät syntiä ja virheitä. Kuinka voit innoittaa heitä ”hylkäämään syntinsä” ja tekemään parannuksen? (Ks. Alma 39:9.)

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan jostakin tilanteesta, jolloin he ovat satuttaneet itsensä. Mitä he tekivät auttaakseen vammaansa paranemaan? Selitä, että synti vahingoittaa henkeämme, mutta Vapahtaja voi parantaa meidät, kun teemme parannuksen.

  • Pyydä lapsia etsimään ilmaus ”tahdon sinun tekevän parannuksen ja hylkäävän syntisi” jakeesta Alma 39:9 ja auta heitä ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että tekee parannuksen ja hylkää synnin. Todista siitä, että parannus on mahdollinen Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa ansiosta. Lukekaa yhdessä jakeet Alma 39:10–14 löytääksenne muita sellaisia asioita, joita voimme tehdä ja jotka auttavat meitä tekemään parannuksen ja välttämään syntiä.

Alma 40:6–7, 11–14, 21–23

Kuolemamme jälkeen meidän henkemme on henkimaailmassa ylösnousemukseen ja tuomioon asti.

On luonnollista ihmetellä, mitä meille tapahtuu, kun kuolemme. Alman sanat voivat auttaa lapsia löytämään innoitettuja vastauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita erillisille paperilapuille sanat kuolema, henkimaailma, ylösnousemus ja tuomio ja laita ne taululle satunnaisessa järjestyksessä. Auta lapsia ymmärtämään, mitä nämä sanat tarkoittavat. Lue lasten kanssa jakeet Alma 40:6–7, 11–14 ja 21–23 ja pyydä heitä laittamaan taululla olevat sanat oikeaan järjestykseen.

  • Kirjoita tauluun luettelo kysymyksistä, joihin jakeet Alma 40:6–7, 11–14 ja 21–23 voivat vastata, ja kehota lapsia yhdistämään kukin kysymys jakeeseen, joka vastaa siihen. Esimerkiksi ”Millainen on minun ylösnoussut ruumiini?”, mihin löytyy vastaus jakeesta Alma 40:23. Selitä tarvittaessa vaikeita sanoja lapsille samalla kun he lukevat. Kannusta lapsia kertomaan, miksi he ovat kiitollisia taivaallisen Isän suunnitelmasta.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kiittämään perheenjäsentä, joka on ollut heille hyvänä esimerkkinä, ja miettimään jotakin tapaa, jolla he itse voivat tällä viikolla toimia hyvänä esimerkkinä.

Näin kehitymme opettamisessa

Hyödynnä aisteja. ”Useimmat lapset (ja aikuiset) oppivat parhaiten, kun käytetään useita aisteja. Etsi keinoja auttaa lapsia käyttämään näkö‑, kuulo- ja tuntoaistiaan, kun he oppivat.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)