Kom dan en volg Mij
27 juli–2 augustus. Alma 39–42: ‘Het grote plan van geluk’


‘27 juli–2 augustus. Alma 39–42: “Het grote plan van geluk”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘27 juli–2 augustus. Alma 39–42’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Jezus en Maria

Vrouw, waarom huilt u? Mark R. Pugh

27 juli–2 augustus

Alma 39–42

‘Het grote plan van geluk’

Bestudeer Alma 39–42 onder gebed voordat u lesactiviteiten plant. Hieronder vindt u ideeën voor activiteiten die u aan de leeftijd van de kinderen kunt aanpassen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen beurtelings opstaan en iets over het evangelie vertellen wat ze onlangs thuis of in de kerk hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Alma 39:1, 10–11

Ik kan het goede voorbeeld geven.

Alma moedigde Corianton aan een voorbeeld te nemen aan zijn broers, en waarschuwde hem dat hij anderen niet het slechte voorbeeld mocht geven.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat Shiblon en Corianton broers waren, en dat Shiblon Corianton het goede voorbeeld gaf. Herhaal samen de volgende vraag: ‘Heeft hij je niet een goed voorbeeld gegeven?’ (Alma 39:1.) Vraag de kinderen wie hun het goede voorbeeld geeft.

  • Speel een spelletje of zing een liedje waarbij de kinderen u volgen of imiteren. Laat elk kind aan de beurt komen als voorbeeld. Vraag de kinderen hoe ze iemand het goede voorbeeld kunnen geven.

  • Toon afbeeldingen van Jezus die het goede doet, en leg uit dat Hij ons volmaakte voorbeeld is. Leg uit dat wij net als Jezus het goede voorbeeld kunnen geven. Laat de kinderen tekenen dat ze het goede voorbeeld geven.

Alma 39:9, 13

Mijn hemelse Vader en Jezus Christus helpen mij mijn fouten recht te zetten.

Hoewel kleine kinderen zich niet hoeven te bekeren, kunnen ze begrijpen wat bekering inhoudt als u over Corianton vertelt.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat Corianton een verkeerde keuze had gemaakt, zonder in te veel details te treden. Wat kunnen we zeggen om hem te helpen? Lees voor wat Alma, de vader van Corianton, zei: ‘Ik wil dat je je bekeert en je zonden verzaakt’ (Alma 39:9). Leg uit dat ‘bekering’ betekent dat we onze hemelse Vader en Jezus Christus vragen ons te vergeven en ons te helpen onze fouten recht te zetten, en dat we daarna proberen meer op Hen te gaan lijken.

  • Laat een kind iets zwaars vasthouden terwijl u vertelt over iemand die iets verkeerds had gedaan en zich slecht voelde. Vertel de kinderen dat het zware voorwerp te vergelijken is met de slechte gevoelens als we iets verkeerds hebben gedaan. Neem het zware voorwerp van het kind over, en getuig dat onze hemelse Vader en Jezus Christus zware, slechte gevoelens kunnen wegnemen en ons helpen onze fouten recht te zetten als wij ons bekeren. Zing met de klas een liedje over bekering, zoals ‘Bekering’ (De Kindervriend, oktober 2004).

Alma 40:23

Ik zal uit de dood opstaan.

Motiveer de kinderen om uit te kijken naar de dag waarop zij en hun dierbaren uit de dood zullen opstaan.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Alma 40:23 voor, en laat de kinderen zich aan de hand van de doe-pagina voorstellen wat dit vers betekent. Laat de kinderen een klasgenootje met de doe-pagina uitleggen wat opstanding is.

  • Laat een plaat van de herrezen Heiland zien en leer de kinderen een liedje over de opstanding, zoals ‘Is Jezus werk’lijk opgestaan?’ of ‘Hij is uit de dood verrezen!’ (Kinderliedjes, 45; Lofzangen, nr. 135). Stop af en toe om de betekenis en het belang van woorden en zinsneden uit te leggen.

  • Vraag de kinderen of ze iemand kennen die is overleden. Getuig dat die persoon en alle andere mensen op een dag dankzij Jezus Christus uit de dood zullen opstaan. Leg zo nodig aan de hand van de doe-pagina uit wat de opstanding inhoudt.

    Afbeelding
    Maria en Jezus

    Maria en de herrezen Heer, Harry Anderson

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Alma 39:1, 10–11

Ik kan het goede voorbeeld geven.

Alma’s raad aan Corianton kan de kinderen doen inzien hoe belangrijk het is om een goed voorbeeld te volgen, en het goede voorbeeld te geven.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat Alma’s zoon Corianton een ernstige zonde beging terwijl hij eigenlijk het evangelie moest prediken. Lees samen de tweede helft van Alma 39:11, en laat de kinderen opzoeken welke uitwerking Coriantons zonde op de Zoramieten had. Bedenk samen met de kinderen voor wie hun gedrag gevolgen kan hebben. Hoe kunnen zij die mensen het goede voorbeeld geven?

  • Lees samen Alma 39:1. Hoe gaf Shiblon zijn broer Corianton het goede voorbeeld? Laat de kinderen in Alma 38:2–4 zoeken naar antwoorden op deze vraag. Vertel wie u het goede voorbeeld geeft, en moedig de kinderen aan hetzelfde te doen. Laat het filmpje ‘Lessons I Learned as a Boy’ (ChurchofJesusChrist.org) zien en vraag de kinderen hoe de oudere jongen het goede voorbeeld gaf.

  • Neem een zaklamp of een afbeelding van de zon mee, en vergelijk licht met de invloed van een rechtschapen voorbeeld. Net zoals het licht van een zaklamp of de zon ons laat zien welk pad wij moeten volgen, laat een rechtschapen voorbeeld ons zien wat we moeten doen om onze hemelse Vader te volgen. Vertel over een situatie waarin u iets had aan iemands goede voorbeeld. Hoe kunnen de kinderen anderen het goede voorbeeld geven? Getuig dat Jezus Christus ons volmaakte voorbeeld is.

Alma 39:9–13

Ik kan me bekeren als ik iets verkeerds doe.

Net als iedereen begaan de kinderen in uw klas zonden en doen ze weleens iets verkeerds. Hoe kunt u ze aanmoedigen ‘hun zonden te verzaken’ en zich te bekeren? (Zie Alma 39:9.)

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze weleens zijn verwond. Wat hebben ze gedaan om die wond te laten genezen? Leg uit dat zonden onze geest verwonden, maar dat de Heiland ons kan genezen als wij ons bekeren.

  • Laat de kinderen op zoek gaan naar de zinsnede ‘je bekeert en je zonden verzaakt’ in Alma 39:9, en leg uit wat ‘bekeren’ en ‘verzaken’ betekenen. Getuig dat bekering mogelijk is door Jezus Christus en zijn verzoening. Zoek samen in Alma 39:10–14 naar andere dingen die we kunnen doen om ons te bekeren en zonde te vermijden.

Alma 40:6–7, 11–14, 21–23

Na onze dood gaat onze geest naar de geestenwereld tot aan de opstanding en het oordeel.

Het is normaal dat we ons afvragen wat er na onze dood met ons gebeurt. De woorden van Alma kunnen de kinderen naar geïnspireerde antwoorden leiden.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf dood, geestenwereld, opstanding en oordeel op afzonderlijke papiertjes, en hang ze in willekeurige volgorde op het bord. Zorg dat de kinderen begrijpen wat deze woorden betekenen. Lees samen Alma 40:6–7, 11–14 en 21–23, en laat de kinderen de woorden op het bord in de juiste volgorde zetten.

  • Schrijf op het bord een lijst vragen die in Alma 40:6–7, 11–14 en 21–23 worden beantwoord, en laat de kinderen bij elke vraag zoeken in welk vers het antwoord staat. Bijvoorbeeld: ‘Hoe zal mijn lichaam eruitzien wanneer ik uit de dood opsta?’ wordt beantwoord in Alma 40:23. Leg zo nodig moeilijke woorden uit. Geef de kinderen de kans om te vertellen waarom ze dankbaar zijn voor het plan van onze hemelse Vader.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om een gezinslid dat hun het goede voorbeeld heeft gegeven te bedanken, en een manier te bedenken om deze week het goede voorbeeld te geven.

Ons onderwijs verbeteren

Betrek er hun zintuigen bij. ‘De meeste kinderen (en volwassenen) leren het beste wanneer meerdere zintuigen worden aangesproken. Zorg ervoor dat kinderen hun zicht, gehoor en tastzin gebruiken tijdens hun leerproces’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25).