Kom dan en volg Mij
24–30 augustus. Helaman 7–12: ‘Zij begonnen aan de Heer […] te denken’


‘24–30 augustus. Helaman 7–12: “Zij begonnen aan de Heer […] te denken”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘24–30 augustus. Helaman 7–12’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Nephi bidt op de toren in zijn tuin

Illustratie van Nephi op de toren in zijn tuin, Jerry Thompson

24–30 augustus

Helaman 7–12

‘Zij begonnen aan de Heer […] te denken’

Lees Helaman 7–12 en overweeg hoe de verhalen en beginselen in deze hoofdstukken de kinderen in uw klas tot zegen kunnen zijn. De suggesties in dit lesschema kunnen u ook op ideeën brengen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze weten over de profeet Nephi, de zoon van Helaman (zie Helaman 7–12). Leg zo nodig het verschil tussen deze Nephi en de profeet Nephi aan het begin van het Boek van Mormon uit.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Helaman 7:20

De Heer wil dat ik aan Hem denk.

Nephi vroeg zich af hoe het kwam dat zijn volk zich van God had afgekeerd en Hem helemaal was vergeten. Hoe kunt u de kinderen leren dat ze altijd aan hun hemelse Vader en Jezus kunnen denken?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over een situatie waarin u iets belangrijks vergeten was. Vraag of ze weleens iets zijn vergeten. Lees Helaman 7:20 voor en leg uit dat de Nephieten ervoor hadden gekozen God te vergeten. De profeet Nephi wilde hen aan God herinneren. Stop afbeeldingen van manieren waarop de kinderen aan hun hemelse Vader en Jezus kunnen denken in een zak. Laat de kinderen beurtelings een afbeelding uitkiezen en vertellen hoe we elke dag aan God kunnen denken.

  • Help de kinderen met de doe-pagina van deze week.

Helaman 8:13–23

Profeten getuigen van Jezus Christus.

Nephi getuigde dat Jezus Christus zou komen, en hij riep zijn volk op om zich te bekeren en Hem te volgen. Leer de kinderen aan de hand van deze hoofdstukken dat profeten van Jezus Christus getuigen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een plaat van Jezus Christus zien, en leg uit dat profeten als Nephi ons uitnodigen om Jezus te volgen. Lees voor wat in Helaman 8:22 over profeten wordt gezegd: ‘Zij hebben getuigd van de komst van Christus en hebben ernaar uitgezien en hebben zich verheugd op zijn dag die komen zal.’ Vertel de kinderen iets wat onze levende profeet over de Heiland heeft gezegd.

  • Zing met de klas een liedje over profeten, zoals ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, 58). Kies een kernzin uit het liedje, en schrijf de woorden op aparte papieren voetafdrukken. Leg de voetafdrukken op de grond zodat ze naar een plaat van de Heiland leiden. Laat de kinderen de voetsporen volgen, en lees samen de woorden.

Helaman 10:11–12

Ik gehoorzaam mijn hemelse Vader.

Nephi’s gehoorzaamheid kan de kinderen in uw klas inspireren om de Heer te gehoorzamen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Helaman 10:2, 11–12 en leg uit dat Nephi God gehoorzaamde. Laat de kinderen uitbeelden wat Nephi deed. Laat ze bijvoorbeeld naar een kant van de klas lopen (alsof ze naar huis gaan), blijven staan, zich omdraaien, en naar de andere kant van de klas lopen (alsof ze teruggaan om het volk te onderwijzen). Maak de kinderen duidelijk dat Nephi de Heer wilde gehoorzamen, ook al moest hij daarvoor iets moeilijks doen.

  • Zorg ervoor dat de kinderen begrijpen dat onze hemelse Vader van ons soms ook iets vraagt wat we liever niet doen, maar dat we Hem net als Nephi kunnen gehoorzamen. Zeg dingen als ‘Soms voel ik dat ik boos ga worden, maar mijn hemelse Vader wil dat ik…’, en laat de kinderen aanvullen. Moedig de kinderen aan om zich geregeld af te vragen wat hun hemelse Vader van hen verlangt, en dat ook te doen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Helaman 7–11

Ik ben geestelijk veilig als ik de profeet volg.

President James E. Faust heeft gezegd: ‘Wij vinden veiligheid in het luisteren naar wat [de president van de kerk] zegt en in het opvolgen van zijn raad’. (‘Voortdurende openbaring’, De Ster, januari 1990, 9.)

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen op het bord een lijstje maken van dingen die een profeet doet (zie ‘Profeet’, Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Laat ze in Helaman 7:1–2, 27–29; 8:22–23 en 10:3–4, 6–7 opzoeken welke dingen van hun lijstje Nephi deed. Wanneer zien we onze hedendaagse profeet die dingen doen? Geef uw getuigenis van de levende profeet.

  • Lees met de klas Helaman 11:3–7. U kunt ook ‘Hoofdstuk 39: Nephi krijgt grote macht’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 108–110) gebruiken. Vraag de kinderen wat er gebeurde met de mensen die niet naar de profeet luisterden. Wat zou er kunnen gebeuren als wij niet naar de profeet luisteren? Hoe worden we gezegend als we hem volgen? Vertel iets wat onze profeet heeft gezegd, en moedig de kinderen aan om te doen wat hij vraagt.

Helaman 7:20–21

De Heer wil dat ik aan Hem denk.

De kinderen in uw klas zullen te maken krijgen met afleidingen waardoor ze hun hemelse Vader en Jezus Christus kunnen vergeten. Hoe kunt u ze inspireren om tijd te besteden aan geestelijke zaken?

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Helaman 7:20–21 en vraag de kinderen wat God vergeten volgens hen betekent. Leg uit dat het woord vergeten ook verwaarlozen of negeren kan betekenen. Laat een plaat van de Heiland zien. Laat de kinderen tekenen welke dingen hun tijd in beslag kunnen nemen zodat ze de Heer vergeten. Zet hun tekeningen voor de plaat van Jezus. Vraag de kinderen wat ze elke dag kunnen doen om aan hun hemelse Vader en Jezus te denken. Neem bij elk antwoord een tekening weg tot de plaat van de Heiland weer helemaal zichtbaar is.

  • Help de kinderen met de doe-pagina van deze week.

Helaman 10

Als ik de woorden van God overdenk, kan ik openbaring ontvangen.

Weten de kinderen in uw klas wat overdenken of overwegen betekent? Leg uit dat Nephi met openbaring werd gezegend toen hij nadacht over de dingen die de Heer hem had getoond.

Mogelijke activiteiten

  • Zorg dat de kinderen begrijpen wat overwegen of overleggen betekent. (Zie ‘Overwegen’, Gids bij de Schriften, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.) Vraag de kinderen of ze nog andere synoniemen van overleggen kennen. Laat ze Helaman 10:1–3 lezen en de verschillende vormen van overleggen vervangen door hun woorden. Wat gebeurde er toen Nephi over de Schriften nadacht? (Zie Helaman 10:3–7.) Vertel over een gelegenheid waarbij u openbaring hebt ontvangen nadat u over een Schrifttekst, hedendaagse openbaring of een geestelijke ervaring had nagedacht.

  • Geef de kinderen de tijd om Helaman 10 te lezen, of lees het hoofdstuk samen. Moedig ze aan om een vers uit te zoeken waarover ze de komende week willen nadenken. Moedig ze aan om dat vers op een papiertje of kaartje te schrijven en het ergens te leggen waar het de komende week als een geheugensteuntje dient. In een komende les kunt u de kinderen de kans geven om te vertellen wat ze hebben geleerd door over het vers na te denken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis te vertellen wat ze willen doen om elke dag aan hun hemelse Vader en Jezus Christus te denken. Ze kunnen hun familieleden ook uitnodigen om met hen mee te doen.

Ons onderwijs verbeteren

Respecteer de keuzevrijheid van de kinderen als u opdrachten geeft. Als u de kinderen aanmoedigt om toe te passen wat ze hebben geleerd, doe dat dan op een manier die hun keuzevrijheid respecteert. Na een les over de Heiland kunt u bijvoorbeeld vragen: ‘Wat ga je doen om deze week aan de Heiland te denken?’